https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Elverdingse firma helpt bij berging gezonken boten in Luik

“We hebben onze expertise in de afgelopen dertig jaar opgebouwd”, aldus Stéphane Santy. (gf)
Stefaan Dehaerne
Stefaan Dehaerne Medewerker KW Westhoek

Meer dan een maand na de rampzalige overstromingen in Wallonië zijn ze daar nog altijd met opruimingswerken bezig. Sommige schadedossiers vergen gespecialiseerde hulp, zoals het bergen van gezonken boten. Sinds deze week helpt het European Safety Institute (ESI), het Elverdingse bedrijf van Stéphane Santy, bij de berging van de Quintus Quartier en de Dove in de haven van Luik.

“In juni heeft ESI al een gelijkaardige berging uitgevoerd van de Wallonia (ex-Flandria 1)”, steekt Stéphane Santy van wal. “We zijn nautisch agent voor de Nederlandse bergingsfirma Hebo Maritiemservice uit Rotterdam. Zelf hebben we onze expertise in de afgelopen dertig jaar opgebouwd. Dat begint klein met een bril of portefeuille op te duiken, dan doe je ook wagens en uiteindelijk doet de grootte er eigenlijk niet meer toe. Door complementair samen te werken lukt dat aardig, want bergingsmateriaal kost handenvol geld. Elke partner heeft immers zo zijn specialiteit.”

Een goeie voorbereiding bij dergelijke bergingen is van cruciaal belang

Deze opdracht in de haven van Luik is best wel een huzarenwerk. “Er zijn toch al vlug zo’n 15 tot 20 personen bij betrokken, zowel logistiek als organisatorisch. Op maandag, dinsdag en woensdag trokken de duikers van K&C-diving uit Kallo stroppen rond de boten. Woensdag werd dan de Quintus Quartier gehesen. Dat is een boot van het bouwjaar 1898 en meet 35,5 meter bij 6,40 meter Ze weegt 180 ton! Op vrijdag staat de Dove op het programma. Die dateert van 1931 en is iets kleiner: 27 meter bij 5 meter en goed voor 120 ton. Een drijvende scheepskraan (bok in het vakjargon, red.) die 200 ton hefkracht heeft, moet die klus kunnen klaren.”

Specialiteit

Een goeie voorbereiding bij dergelijke bergingen is van cruciaal belang. “De zichtbaarheid is immers nihil. De stroming is bovendien sterk. Uit veiligheidsoverwegingen wordt uiteraard ook de scheepvaart gestremd tijdens deze operatie, want een schip stopt immers ook niet direct als je de motor aflegt. Je moet ook voorzien zijn op het accidenteel vrijkomen van voorwerpen en er kan ook olie of brandstof lekken. Daarom voorzien we oliekeerschermen en is er ook een oliebestrijdingsschip aanwezig. Dit is een van onze specialiteiten. We doen dit al vele jaren in de zeehavens van Rotterdam en Hamburg. We beschikken ook over trailerbare vaartuigen om blauwalgen en eendenkroos te verwijderen, waar bijvoorbeeld de Ieperlee en de IJzer af en toe mee te kampen hebben. We zijn evenwel in eigen stad nog nooit gevraagd om dit te doen. Eenmaal boven water worden de schepen leeggepompt en daarna in een duwbak gelegd om afgevoerd te worden naar een scheepswerf, waar ze ontmanteld worden. In de mate van het mogelijke worden grondstoffen gerecupereerd en gerecycleerd.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.