Bouwverlof start vol kopzorgen over grondstoffen: “We kunnen offertes maar één dag aanbieden”

(foto Getty) © Helen King Getty Images
Olaf Verhaeghe

De grondstoffenschaarste leidt tot forse problemen voor West-Vlaamse ondernemers. Voor klanten lopen de wachttijden almaar verder op, terwijl vooral bouwbedrijven hun marges zien slinken. “We hopen dat leveranciers tijdens het bouwverlof de achterstand wat kunnen goedmaken”, zegt schrijnwerker Jeroen Verniers.

“Sommige ondernemers moeten werken met dagprijzen en offertes die heel beperkt zijn in de tijd, puur omdat er geen zekerheid is over morgen.” Matthias Coupé, KMO-coördinator bij Unizo West-Vlaanderen ziet met lede ogen aan hoe de grondstoffenschaarste – van hout over ijzer, koper en chemische grondstoffen tot allerlei specifieke onderdelen – West-Vlaamse ondernemers almaar meer parten speelt.

Achterstand wegwerken

Vooral bouwbedrijven hebben het moeilijk. Niet alleen stijgen de prijzen verder door, ook de productie loopt vertraging op en dus moeten klanten langer wachten. “Het is een dagelijkse strijd om aan materiaal te geraken”, zegt Jeroen Verniers van schrijnwerkerij Verniers in Oostende. “De onduidelijkheid zorgt ook voor wrevel bij klanten, het laatste wat wij willen natuurlijk.”

“Zo snel mogelijk, zo goed mogelijk en aan een correcte prijs, daar staan onze ondernemers voor”, zegt Matthias Coupé nog. “Maar in de huidige situatie is dat heel erg moeilijk. Bovendien zet de schaarste aan grondstoffen ook druk op de broodnodige winstmarges.” Het bouwverlof wordt er dit jaar dus een met forse kopzorgen. “Ik hoop dat leveranciers van de vakantieperiode gebruik kunnen maken om de opgelopen achterstand weg te werken”, zegt Jeroen Verniers. “Op die manier kunnen we hopelijk na het bouwverlof al het materiaal krijgen om weer normaal te werken.”

Transportissues

Niet alleen op het eindproduct maar ook in de logistieke sector zijn er grote problemen. “Havens zijn nog bezig met het wegwerken van de corona-achterstand en dat terwijl de economie snel opnieuw aantrekt”, zegt Hendrik Vermeulen, voorzitter van Unizo Brugge en zaakvoerder van Ocean Gate Logistics. “De vraag is overal ter wereld gigantisch. Dat vertaalt zich in een capaciteitstekort en historisch hoge transportprijzen. Sommige spreken over een vertienvoudiging van de kost voor zeetransport tegen eind dit jaar. Die meerkost kan onmogelijk binnen de keten gedragen worden en dreigt dus ook bij de consument te belanden.”

Unizo vreest dat de problemen nog wel enkele maanden zullen aanhouden. Ten vroegste begin 2022 zal de situatie volgens voorspellingen ietwat normaliseren. (OV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier