Voor het vijfde jaar op rij slaan enkele lokale ondernemers de handen in elkaar. Het resultaat: een extra grote editie van pop-upwinkel Kado & Zo. Wat ooit begon als een initiatief van vijf handelaars, is nu uitgegroeid tot een concept met maar liefst 21 deelnemers. “Dit is een unieke kans voor ondernemers om hun producten en kunnen aan het brede publiek te tonen.”
De eindejaarsperiode staat voor velen te boek als sfeervol en gezellig, maar sommigen ondervinden ook de verlammende stress om toch maar dat ene geschenk te vinden. Daar hebben ze in Gistel al enkele jaren iets op gevonden. Het verhaal van Kado & Zo begon vijf jaar geleden. Juwelenontwerpster Ann Zwaenepoel, Marloes Zwaenepoel (geen familie) van Ontwerp Marloes, Stien Vandecasteele van STN.bags, Liesbeth Van de Moortel van Guust en Co, en Nadia Serlez van Sferio startten toen voor het eerst met hun eindejaarspop-up. Een schot in de roos, zo bleek.
En zelfs nu, voor de vijfde keer al, lijkt het meer dan waarschijnlijk dat Kado & Zo een succes zal worden. “Al in de zomermaanden vragen klanten ons of onze pop-up een vervolg krijgt”, glundert Liesbeth. “Elk jaar gaan we op zoek naar een geschikt leegstaand pand om in een korte tijd om te toveren tot dé geschenkwinkel bij uitstek. Dit jaar vonden we onderdak in het voormalige ACV-kantoor in de Stationsstraat 74, vlakbij de kruising met de Callaertswalledreef. Een mooie locatie met veel visibiliteit. Het uitgangspunt blijft ongewijzigd: lokale, handgemaakte en unieke geschenken aanbieden.”
Daar waar Kado & Zo destijds door vijf dames is opgestart, is er intussen een en ander veranderd – in positieve zin, uiteraard.
Wie neemt deel?
“Andere ondernemers en handelaars krijgen de kans om een plekje in de pop-up te huren om hun producten te koop aan te bieden. In ons derde jaar ging het in totaal over 10 ondernemers, in het vierde jaar over 18 deelnemers en dit jaar spreken we over 21 handelaars. Dat we zoveel collega-ondernemers kunnen samenbrengen, heeft te maken met de beschikbare winkelruimte. Toch toont het aan dat ons concept ook bij verkopers aanslaat en niet louter bij klanten.”
Sferio is bijvoorbeeld niet meer betrokken bij de achterliggende organisatie van de pop-up, maar biedt er wel nog haar producten aan. Margo Gevaert en Rosanne Timbremont van Terra Bomma – makers van terrazzo (bloem)potten – werken nu achter de schermen mee. Nog een pak andere ondernemers uit Gistel en de regio tekenen present: MxS, thee van Teas &Beas, keramiek van AD ceramics, Johan Blondeel en Veerle Vandaele, kaarsen van EDA candles, haarspeldjes van Lily Lou, kersenpitkussens van Roxy Roberta, lederwaren van Lader Art, picon van De Kallebasse, bier van de Bère Brouwers, verzorgingsproducten van Fab-ulous, geboortegeschenkjes van Charlowie, sokken van Pepper Socks en houtgesneden producten van Letterlijk & figuurlijk.
“Veel makers en creatievelingen doen dit in bijberoep en hebben niet altijd de tijd en middelen om alles te etaleren. Wij brengen ze allemaal onder één dak. Door het jarenlange succes weten ze ons intussen te vinden om deel te nemen. Vergeet niet, de organisatie van Kado & Zo vraagt wel een inspanning: het opmaken van facturen, veel papierwerk, verzekeringen, het contact met ondernemers, administratie, fysieke aanwezigheid in de winkel en het verzorgen van communicatie, bijvoorbeeld via sociale media. Net daarom zijn we heel blij dat het concept nu al enkele jaren aanslaat”, geeft Liesbeth nog mee.
Praktisch
De winkel zal open zijn tot en met zondag 31 december: op woensdag en vrijdag telkens van 13.30 tot 17.30 uur, zaterdag van 9.30 tot 12 uur en van 13.30 tot 17.30 uur, en op zondag van 9.30 tot 12 uur. Je kan de ondernemers volgen op Facebook en Instagram voor meer info en dit via facebook.com/popupkadoenzo en via instagram.com/kadoenzo_ of mailen naar popupkadoenzo@gmail.com.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier