ANA Aviation opnieuw actief op luchthaven Oostende

Dat ANA terugkomt naar Oostende is een goede zaak voor de tewerkstelling. © a-KW
Redactie KW

Cargomaatschappij ANA Aviation keert na vier jaar terug naar de luchthaven van Oostende, zo meldt de regionale luchthaven in een persbericht. Op korte termijn zouden er daardoor dertig jobs bijkomen.

Vier jaar na het tumultueus vertrek van ANA Aviation, komt de Britse cargomaatschappij nu terug naar de Internationale Luchthaven Oostende-Brugge. ANA verliet in 2014 na zeven jaar Oostende en trok naar de luchthaven van Luik. Maar onlangs gaf de maatschappij aan het luchthavenbestuur te kennen dat ze een tweede Belgische hub wil installeren.

“ANA is een algemene cargomaatschappij die vooral op Afrika vliegt. Vorige week stonden er reeds twee vliegtuigen in Oostende en ook deze week zijn ze actief vanop onze luchthaven. Ze voorzien een drietal vluchten per week, goed voor 25.000 tot 30.000 ton op jaarbasis”, legt Marcel Buelens, CEO van de luchthaven, uit.

25 tot 30 bijkomende jobs

“Dat ANA terugkomt naar Oostende is zeker een goede zaak voor de tewerkstelling”, bevestigt ook burgemeester Johan Vande Lanotte. “Als je weet dat 100.000 ton goed is voor 100 jobs, dan zorgt de komst van ANA voor 25 tot 30 bijkomende jobs op de luchthaven.”

Toen ANA Aviation Oostende verliet, vielen de cargocijfers fors terug, maar sinds vorig jaar zit Oostende weer in een opwaartse spiraal. Er werd in 2017 23.396 ton verhandeld, een toename van 5,2 procent in vergelijking met 2016. Dat is te danken aan de maatschappijen Egyptair en Strike. Ter vergelijking: in 2013, het laatste volledige jaar dat ANA aanwezig was, verhandelde Oostende nog bijna 46.000 ton goederen, bijna het dubbele dus. Ook de passagiersvluchten blijven in de lift zitten. VLM Airlines kondigde in april haar komst naar Oostende aan voor dit najaar.

(Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier