Bart Devos en Wim Vandamme blazen vzw Ri4vos nieuw leven in: “Er is leven na de Muzikale Dinsdagen”

Bart Devos en Wim Vandamme kijken uit naar de eerste optredens: “Dit is weer zuurstof geven aan wat er ooit geweest is in de hoop dat alles weer in een stroomversnelling komt.” © TOGH
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Bart Devos (55) en Wim Vandamme (45) organiseerden onder de naam Ri4vos twintig jaar lang de Muzikale Dinsdagen, maar in 2018 trokken ze zelf een streep door het succesvolle stadsfestival. Nu treden ze opnieuw uit de schaduw met ‘Streekgenot op Straat’, optredens van lokale artiesten op zondagen 11, 18 en 21 juli in drie verschillende Ieperse straten. “We voelen het weer kriebelen”, klinkt het bij de twee vrienden.

Op zondag 11 juli kunnen maximum 400 personen in de afgesloten Grachtstraat optredens van Astridaccordeon (11.30 uur), Red Spot Avenue (15.30 uur) en Rockfor (18 uur) bijwonen. Het is het eerste luik van ‘Streekgenot op Straat’, een initiatief van Stad Ieper waarvoor het in zee ging met Ri4vos, de vzw van Bart Devos (55) en Wim Vandamme (45) die twintig jaar lang tot 7.000 mensen naar het Sint-Maartensplein lokte met de Muzikale Dinsdagen.

“De stad had budget voor ‘Ieper Zingt’, maar dat kon het niet organiseren door corona”, vertelt Bart. “Dus werd er aan ons gevraagd wat we ermee konden doen. Een belangrijke voorwaarde was dat het evenement moest voldoen aan de coronaspelregels, dus het moest sowieso kleinschalig zijn. De insteek van de stad was ook dat het niet voor de zoveelste keer op de Grote Markt mocht zijn. Zij hadden zelf al de locaties en de data vastgelegd.”

Geen grote kleppers

Wim en Bart moesten niet lang twijfelen om op het aanbod in te gaan. “Vooral het avontuurlijke en uitdagende sprak ons aan”, vervolgt Bart. “Het is snel moeten gaan. Pas een vijftal weken geleden hadden we daarover een eerste overleg in Het Perron. Dan zijn wij aan het denken geslagen. Wat konden we doen? Een grote klepper kon niet, want dan zou de opkomst misschien te groot zijn. We moesten dus onbekendere artiesten boeken, vandaar dat we met het idee kwamen om Ieperse artiesten te zoeken. De bedoeling was ook om een duwtje in de rug te geven aan de lokale handelaars, misschien net dat duwtje dat ze nodig hebben om zelf initiatieven te nemen. Wim heeft daar een moeilijk woord voor gevonden: een katalysator. Voor ons was dat de trigger om in gang te schieten. Van de stad kregen we carte blanche.”

Vooral het avontuurlijke en uitdagende sprak ons aan om dit project aan te gaan

De twee vrienden legden eerst hun oor te luister bij de handelaars van de straten in kwestie. “Het eerste wat ons opviel was dat elke straat het anders zag”, pikt Wim Vandamme in. “De ene ziet het meteen te groot, de andere laat het liever aan zich voorbijgaan. Zelfs binnen dezelfde straat was de dynamiek soms helemaal anders. Aan de hand van die info zijn we de artistieke markt opgegaan. Vandaar ook dat de affiches zo divers zijn. In de Grachtstraat wilden ze het wat volkser en hadden ze een soort kermis voor ogen. Daarom gaan we in deze straat voor covergroepen.”

Grote behoefte bij artiesten

Op zondag 18 juli is het de beurt aan de Boomgaardstraat, waar Annelies Vandenabeele uit Poperinge met haar band Ann Lee vanaf 18 uur het Americana speelt. Ook Saxilicious en Fheeta Mini Band staan dan op de affiche. “En op zondag 21 juli gaan we nog meer de alternatieve tour op met de Iepers-Meense band Suncreek. Ook Alain Allaeys, Ieperling en frontman van Mad Dog Loose, dat in de jaren negentig enkele Afrekeninghitjes scoorde, komt optreden”, vertelt Wim. “Het is niet evident om artiesten te vinden. Het is nogal kort dag en hier en daar hoorden we dat groepen stil lagen door corona. Bij de nog actieve artiesten voelde ik toch een hoge behoefte om weer op een podium te kunnen staan. Als je kijkt op het internet, dan stel je toch vast dat de optredens aan het boomen zijn. Iedereen doet kleine projectjes. In die zin is het wel tof dat de kleintjes nu ook eens kansen krijgen.”

“Eigenlijk zitten we in een soort re-try-outfase”, pikt Bart in. “De grote spelers hebben de coronacrisis overleefd, maar de kleine festivalletjes zouden het wellicht moeilijk gehad hebben om te herstarten… Wat de overheid doet, is die kleintjes duwtjes in de rug geven. Het is ook allemaal met het idee van: we zien wel waar we geraken. Dat is weer zuurstof geven aan wat er ooit geweest is in de hoop dat alles weer in een stroomversnelling komt. Voor de artiesten ook: zij willen de bühne op, maar hebben meer dan een jaar niet voor publiek gestaan. Klikt dat nog? Ook de geluidstechnicus die we hebben aangesproken, zei dat het voor hem in het begin wat zoeken zal zijn, terwijl hij het vroeger bij wijze van spreken op automatische piloot kon doen.”

Experimenteren

“In het begin zijn de Muzikale Dinsdagen ook zo gestart”, gaat Bart verder. “Nu zitten we ook in zo’n fase waarin je mag experimenteren en dat er eens iets mag mislukken. Mensen zullen zich daar minder aan storen dan wanneer je zegt dat het een scherp afgelijnd gebeuren zal zijn. Iedereen is gewoon blij dat er weer iets te beleven valt.”

Het laatste wapenfeit van Ri4vos dateert van 2019. Toen organiseerden ze samen met Chris Bevernage Les Halles Musicales, drie zomerse optredens in Les Halles met een dikke knipoog naar de Muzikale Dinsdagen. “De Muzikale Dinsdagen was een afgerond hoofdstuk waar we tevreden over waren. De laatste twee jaren wisten we dat we moesten stoppen omdat we ons niet meer konden overtreffen”, vertelt Bart. “De Muzikale Dinsdagen waren dood, maar dat wilde echter niet zeggen dat Ri4vos dood was. Van meet af aan dachten we: er is leven na de Muzikale Dinsdagen en we gaan wel nog andere dingen kunnen doen. Hier en daar werd een ballonnetje opgelaten, maar op zich hoefde het niet. Tot Chris vroeg om iets te doen rond het tienjarig bestaan van Les Halles. En zo waren we weer in gang geschoten. Dat waren weer de ‘kleine’ Muzikale Dinsdagen, waar we zelf tussen konden staan, dansen, leute maken… De Muzikale Dinsdagen waren net een fabriek geworden waar alles getimed en gecheckt moest worden. Eigenlijk zagen we dat als een goede afsluiter van het hele Muzikale Dinsdagen-gebeuren.”

Kriebels zijn terug

Toen corona kwam, zaten Bart en Wim dan ook niet in zak en as. “Niks hoefde”, stelt Bart. “De kans bestond dat we sowieso een sabbatjaar zouden houden. In dat opzicht had corona niet op een beter moment kunnen vallen. Mocht dit tien jaar geleden gebeurd zijn, dan zou het veel meer genepen hebben.”

“Tot de vraag kwam van de stad”, vult Wim aan. “Voor ons is dit het ideale project om weer in gang te komen. Wat je wel hebt, is dat je het nu weer voelt kriebelen hé. De eerste weken viel het nog mee, maar nu we echt goed in gang geschoten zijn, hebben we weer de microbe te pakken. De stad zei wel meteen dat het een eenmalige initiatief is van hen, maar zoals gezegd hopen we hiermee ook een beetje een katalysator te zijn. Als er morgen straten zijn die zeggen: volgend jaar opnieuw… Of als ze in de Menenstraat of de Rijselstraat zeggen: wij willen in september ook zoiets. Dan mogen ze ons altijd bellen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier