Op 6 september zal het exact 75 jaar geleden zijn dat de geallieerde troepen Kortrijk volledig bevrijd hadden na vier jaar oorlog en bezetting, ontbering en onderdrukking. Nog in maart en juli 1944, slechts enkele weken voor de bevrijding, werd Kortrijk zwaar gebombardeerd en was de stad herleid tot een puinhoop. De bevrijding zorgde voor een massale uitbarsting van vreugde. De heropbouw kon beginnen. "Dit staat in schril contrast met de muzikale stijlperiode die toen opgang maakte. De Tweede Wereldoorlog mag dan wel een verhaal zijn van kommer en ...

Op 6 september zal het exact 75 jaar geleden zijn dat de geallieerde troepen Kortrijk volledig bevrijd hadden na vier jaar oorlog en bezetting, ontbering en onderdrukking. Nog in maart en juli 1944, slechts enkele weken voor de bevrijding, werd Kortrijk zwaar gebombardeerd en was de stad herleid tot een puinhoop. De bevrijding zorgde voor een massale uitbarsting van vreugde. De heropbouw kon beginnen. "Dit staat in schril contrast met de muzikale stijlperiode die toen opgang maakte. De Tweede Wereldoorlog mag dan wel een verhaal zijn van kommer en kwel, het staat ook synoniem voor een ware muzikale revolutie", zegt dirigent Tom Vandersarren. "Op het Amerikaanse continent bij de geallieerden stond muziek niet enkel voor vertier en amusement. De muziek diende ook om propaganda te voeren tegen de Duitsers en werd met aangepaste teksten ook gebruikt om de achtergebleven familieleden gerust te stellen. Men zong over heldendaden van soldaten, het verzet tegen de Duitsers en de geleidelijke machtsovername van de geallieerden." De typische Amerikaanse orkestvorm, de bigband, speelde daar een grote rol in. "Deze orkestvorm werd voornamelijk beoefend in militaire muziekgezelschappen." Ook de radio past in dit plaatje. "De ontwikkeling, de verkoop en het gebruik van de radio kende een enorme groei. Deze werd gebruikt om te communiceren tussen de troepen aan het front en de bevelhebbers in de achterste linies", vertelt Tom verder. "In de slipstream van deze ontwikkeling werd de berichtgeving naar het thuisfront via speciale radio-uitzendingen mogelijk. De radio zorgde er ook voor dat de muziek uit die periode, de swingmuziek, wijd verspreid geraakte." Dat alles wil de Mainstream Music Band passend en evocatief herdenken. "Dit doen we met enkele bevriende verenigingen binnen en buiten Kortrijk: Concertharmonie Crescendo uit Bissegem en het Sint-Martinuskoor uit Avelgem, wat ons in totaal met ruim 120 uitvoerders op het podium plaatst." De presentatie is in handen van Leah Thys. De presentatie van het evocatieve gedeelte van de avond wordt verzorgd door Leah Thys, de 'grande dame' van het Vlaamse theater- en televisielandschap. Zij is actrice, presentator, docente, regisseur en zangeres. "De presentatie doen van dit concert is bijzonder leuk. Alhoewel ik de oorlog niet meegemaakt heb, heb ik een grote affiniteit met de muziek uit de oorlogsjaren, denk maar aan Glenn Miller of Marlene Dietrich", zegt mevrouw Thys."Zo'n presentatie is ook een onderdeel van mijn werkwereld en mijn beroep: acteren, colleges geven, zingen of de regie van een stuk doen."