Lokale en internationale toets aan gratis Week van het Ontwerpen in Budafabriek

De Budafabriek biedt van 18 tot 22 oktober onderdak aan de Week van het Ontwerpen. © JA
Redactie KW

Vijf exposities kleuren de dertiende editie van de Week van het Ontwerpen. Van 18 tot 22 oktober loopt de Budafabriek over van design, productontwikkeling, innovaties en ondernemingszin. Het Zweedse Museum of Failure stelt er zelfs geflopte producten tentoon. “Want ook die mislukkingen zijn nuttig”, klinkt het.

In elke hoekje van de Budafabriek valt er tussen woensdag 18 en zondag 22 oktober iets over ontwerpen te beleven en te leren. Het grote publiek mag er van donderdag tot zondag gratis van genieten. Tijdens het weekend ligt de focus op gezinnen met workshops voor kinderen.

De vijf exposities op een rij:

Volgende generatie

De Week van het Ontwerpen ontkiemt elk jaar in Kortrijk. Burgemeester Vincent Van Quickenborne roemt de sterke opleidingen, ondernemingen en industriële partners van de stad. “Sinds 2014 hebben we onze tentoonstelling van de studenten productontwikkeling opengetrokken naar alle Vlaamse ontwerpopleidingen”, vertelt Stijn Debaillie, coördinator van Designregio Kortrijk.

108 studenten productdesign, architectuur en multimediaal ontwerpen uit het Vlaamse hoger onderwijs stuurden een project in waaruit een adviescomité er 45 selecteerde voor de tentoonstelling We are the next generation.

Omgeving beleven

Contrei is een belevingstentoonstelling van intercommunale Leiedal. Via interactieve kaarten, videomapping en virtual reality krijgt de bezoeker een inkijk in het ontwerp van de wereld waarin we wonen, werken en verpozen. “De tentoonstelling legt de klemtoon op stadsontwikkeling en groene ruimte, mobiliteit en het landschap dat ons voedsel, water en onze energie produceert. Contrei kan je ook met een gids bezoeken”, vertelt algemeen directeur van Leiedal, Filip Vanhaverbeke.

Design souvenirs

Voor de unieke tentoonstelling Design Miles verzamelde Howest producten van studiereizen uit de afgelopen vijftien jaar. Meer dan vierhonderd studenten en docenten reisden van San Francisco tot Tokio, Berlijn en Milaan en kwamen met iconische producten, tonnen inspiratie, anekdotes en onderzoekprojecten terug. “Ik daag studenten uit te gaan waar nog niemand is geweest, maar ga vooral eerst kijken wat er al is en wees dan uniek”, is de boodschap van algemeen directeur Howest, Lode De Geyter. “De tentoonstelling biedt een mooi repertoire, van BMW en Apple maar ook van start-ups en internationale bedrijven die naast hoogwaardig design een maatschappelijke functie vertolken.”

Falen om te leren

De Google-glass is zo één van die bekende uitvindingen die helemaal flopte. De Zweed Samuel West verzamelt innovatie-flops in zijn Museum of Failure en komt met een pop-upversie naar de Week van het Ontwerpen. De prestigieuze tentoonstelling reist na Kortrijk naar Miami, Istanboel en de Verenigde Arabische Emiraten. Samuel West komt zelf vertellen over zijn museum op woensdag 18 oktober. “Hij zal toelichten wat je als bedrijf kan leren uit deze mislukte ontwerpen”, vertelt Marijke Bouciqué van VOKA West-Vlaanderen.

6×50

Tijdens de Week van het Ontwerpen stelt Designregio Kortrijk de zesde editie van het boek DesignX50 voor. “Twee jaar geleden bestonden de vijftig designideeën uit het boek nog niet. Het toont het beste wat onze streek te bieden heeft”, zegt voorzitter Designregio Kortrijk Dominiek Callewier.

(Jasmien Aernout)

Alle info over de Week van het Ontwerpen vind je op http://weekvanhetontwerpen.be.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier