Kunstencentrum BUDA ontving op het filmfestival van Cannes de Europa Cinemas Innovation Prize 2019 voor zijn acties om kinderen, jongeren en gezinnen in kwetsbare posities te betrekken bij de arthouse cinema en zoekt nu extra middelen om die acties rond sociale duurzaamheid verder te zetten.

Directeur Kristof Jonckheere: "Deze prijs stimuleert ons in elk geval om te blijven investeren in dit domein van zorg, welzijn en armoede. "Om deze beleidslijnen verder te kunnen uitbouwen, beslisten we om de som van 10.000 euro die aan de Innovation Prize 2019 vast hangt, onder te brengen in een nieuw (sociaal) Film Fonds."

Aanvullend wordt nog een zelfde bedrag van 10.000 euro bijeen gezocht bij bedrijven, organisaties, serviceclubs en talloze individuele filmliefhebbers. Kunstencentrum BUDA mikte op 1 à 2 hoofdsponsors van 5.000 euro, 5 à 10 sponsors van 1.000 euro en 100 filmliefhebbers à 50 euro. De bedrijven die al instapten in het fonds werden die avond ook bekendgemaakt. Barco wordt hoofdsponsor met 5.000 euro en Alaska, Lions Club Leie Kortrijk, Savaco en Streekfonds doneerden elk 1.000 euro. 20 filmliefhebbers gaven elk 50 euro.

(PVH)