Vastgoedkantoor Engel & Völkers stelt graag hun vernieuwde zaal ter beschikking van kunstenaars. "We willen een kruisbestuiving tussen ons vastgoedkantoor en kunst, want dit past bij elkaar. We staan open voor verenigingen, groepen of personen die hun kunst willen tonen", zegt Gilles Bonvin. Zo ook voor Philippe Bouttens.
...

Vastgoedkantoor Engel & Völkers stelt graag hun vernieuwde zaal ter beschikking van kunstenaars. "We willen een kruisbestuiving tussen ons vastgoedkantoor en kunst, want dit past bij elkaar. We staan open voor verenigingen, groepen of personen die hun kunst willen tonen", zegt Gilles Bonvin. Zo ook voor Philippe Bouttens.Geboren en getogen Kortrijkzaan Philippe Bouttens (69) is schilder, tekenaar en keramist. Hij genoot een opleiding aan de Koninklijke Academie van Kortrijk waar hij onder meer keramiek volgde, en daarna een opleiding aan Sint-Lucas Gent. Philippe was 34 jaar docent aan de Academie in Kortrijk. In 1984 won hij de Prijs van West-Vlaanderen. Philippe toont keramische beelden en schilderijen waar het picturale weggelaten is. "Van kleins af aan heb ik altijd veel getekend en later geschilderd. Voor mij is kunst een passie geworden. Je moet er volledig voor gaan, vanuit het buikgevoel. Je mag je spontaneïteit niet verliezen", vertelt Philippe, die bekend is voor zijn zwierige en krachtige taferelen met vaak een menselijk figuur, een tijger of andere tropische en exotische elementen in zijn composities."Al vanaf mijn vanaf mijn academietijd schilder ik dieren als metaforen voor het gewelddadige in onze maatschappij: het slechte, het negatieve. De confrontatie met personen, hun angsten, driften." Volgens de kunstenaar kan je zijn werken zien als een stilleven. "Het is zoiets als op je rug naar de wolken kijken. Iedereen ziet er wel iets verschillend in. Ik wil mezelf blijven. Ik ben niet de schilder met de grote boodschap. Het schilderij is een soort van geheimschrift. De toeschouwer kan de dingen bekijken, bewonderen, losweken en zelf interpreteren."Wat opvalt is het diepe coloriet met veel blauw en een toets rood, soms in dunne lagen of gelaagd. "Blauw is koud en trekt meer aan. Rood is warm, maar ook agressiever. De kleur staat altijd in functie van wat ik wil doen. Blauw is luchtiger, spiritueler, zweveriger, mystieker", duidt Philippe die zijn inspiratie haalt uit alledaagse dingen en de zuiderse kleuren van Zuid-Frankrijk. Zijn keramisch werk is iets anders. "Keramiek is speelser, ludieker, met een grote knipoog en soms een beetje grotesk. Schilderwerk is zwaarder, ook fysiek en psychisch. Telkens weer die tegenpolen." Een leven zonder schilderen kan Philippe zich niet voorstellen. "Het is een passie geworden."