West-Vlaamse public-relationslady voor BNL : Stéphanie Meire voortaan radio !

Stéphanie Meire. © BNL
Patrick Depypere
Patrick Depypere Medewerker KW

Vorige week konden we het heugelijke nieuws brengen dat een nieuw radiogeluid uit de paasklokken zal klinken en dit vanaf paasmaandag 13 april om 12 uur. Het netwerk VBRO krijgt als naam BNL (België/Nederland), een nieuwe sound (nog meer Belgisch). Deze morgen werd duidelijk wie de public-relations zal verzorgen voor de nieuwe zender. Het is een West-Vlaamse die het pr-kroontje binnen haalde, net zoals ze dat in 1993 deed toen ze gekroond werd tot Miss België. Na Steven Dujardin als marketing manager en Tom Maeckelbergh als verantwoordelijke voor de salesorganisatie haalt BNL iemand binnen die heel wat adelbrieven kan voorleggen in de mediasector. Naast diverse soapseries waar Stéphanie schitterde was ze ettelijke jaren presentatrice van “Puzzeltijd” bij VTM.

Stéphanie Meire komt meteen overtuigend uit de hoek als we haar vragen waar BNL voor staat : “100% muziek van bij ons, songs uit de Lage Landen, muziek uit België en Nederland, dát is BNL, we willen de ambassadeur van Vlaamse pop, dance, kleinkunst en populaire muziek zijn. En vooral ook trots op Nederlandstalige liedjes. Voortaan zing je ze mee, van Willy Sommers, Eva De Roovere, David Van Dyck en Dana Winner over The Pebbles, Technotronic tot en met Bart Herman, Angèle en Soulsister. Alles wat België en veel wat Nederland rijk is op vlak van muziek.”

Het moet wel bijzonder speciaal zijn voor je, want de uitvalsbasis blijft Brugge….

Stephanie : “Als rasechte Bruggeling ken ik de historiek van de fundamenten waarop alles is gebouwd, de Vrije Brugse Radio Omroep. Dat geesteskind van Frederik Thomas mee uitbouwen over heel Vlaanderen is gewoon een bijzondere uitdaging en vooral unieke ambitie. We kunnen eigenlijk een beetje radiogeschiedenis schrijven want nooit eerder heeft de Vlaamse regering het licht op groen gezet voor een station met dat profiel. Alleen muziek van bij ons. En laat ons dan als kleine niche zender een mooie aanvulling zijn bij de groten in radio zoals 2, MNM en Q.”

Ondanks de beperking – want jullie mogen geen buitenlands product programmeren – zien jullie een groot potentieel ?

Stéphanie : “Oordeel zelf als ik wat namen uit onze playlist haal. Milow, Lissa Lewis, Hooverphonic, Garry Hagger, Marco Borsato, Vaya Con Dios, Sam Gooris, Will Tura, Frans Bauer, Los Frequencies, Niels De Stadsbaeder, David Van Dyck…. Als ik een té gekke vergelijking mag maken haal ik een plaat uit de platencollectie die alles zegt… wat is een café zonder bier ? En als wij dan de gezellige kroeg zijn waar meer dan 100 bieren te krijgen zijn serveren we je graag alle mogelijke smaken, van pop & dance over kleinkunst tot en met Vlaams populair. We mogen binnen de licentie alleen Belgisch en Nederlandstalig draaien… wel de opgelegde beperking vanuit de Vlaamse Regering moet net onze kracht worden.”

In 1999 zong je voor Sony en P-Magazine de Eddy Grant klassieker ‘Baby, Come Back’ in. Muziek zit in je genen ?

Stéphanie : “Dat was eigenlijk een stunt van Sony Music dat een album wilde uitbrengen met diverse P-Babes,waaronder ook Phaedra (Hoste) en Véronique (De Kock). Met de P-Divas tourden we wel doorheen Vlaanderen. Sony en P hadden Hugo Foets als manager gevraagd en die zorgde dat we bijna twee jaar een bomvolle agenda hadden. Bij dat ene P-project zal het alvast blijven wat betreft zang al heb ik van ‘s morgens tot ‘s avonds muziek op staan. En kijk, twintig jaar later zit Hugo aan het stuur bij BNL en zet ik als public relations vol enthousiasme mijn schouders onder BNL.”

Na de coronacrisis gaan we je overal in het land zien?

Stéphanie : “Ja zeg dat wel, in het binnenland maar ook aan zee. Tenminste… we kleuren binnen de maatregellijntjes die de overheid ons oplegt. Met diverse programma’s gaan we naar onze luisteraars. Zo hebben we een schitterende show op zondagnamiddag, in de zomer trekken we met Costa Noordzee naar de kust, voor de ambianceliefhebbers hebben we een heus Feestcafé on tour en kleinkunstlovers moeten zeker uitkijken naar de vrijdagavond. Met Denny Coussement als presentator en Marianne Carlier als multitalent gaan we ook – de grootste muziek in het klein – tot bij de mensen brengen. Alles komt aan bod bij BNL. We willen hét platform zijn voor Belgische muziek en Nederlandstalig werk. Je zingt ze allemaal mee vanaf paasmaandag 13 april.”

Stéphanie Meire werd in 1993 gekroond tot Miss België in 1993. VTM haalde haar meteen op de buis voor de soap “Wat nu weer?!” en ook “Familie”-kijkers kennen Meire van haar rol als Femke Maeterlinck. Stéphanie was vervolgens één van de gezichten die de “belspelletjes” bij de commerciële omroep een gezicht gaf en ruim vier jaar was ze de presentatrice van het spelprogramma “Puzzeltijd”. Stéphanie Meire gaat vanaf paasmaandag 13 april aan de slag als Public Relations voor de nieuwe Vlaamse muziekzender BNL. (PADI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier