Hun stijgende onderscheidende harmonieën, briljant gemaakte liedjes en gecultiveerde muzikaliteit heeft gezorgd voor de levensduur van een van de meest geliefde groepen sinds The Rock Revolution. The Hollies verkochten zelfs méér platen dan The Beatles. Fans van The Beatles zullen dat niet graag horen, maar zo is het nu eenmaal.

In de Flaye in Amsterdam traden The Hollies op voor zo'n 4.000 mensen. Muzikaal was het een feest. Wie kent die wereldberoemde nummers He Ain't Heavy, He's My Brother, Long Cool Woman (In A Black Dress), Sandy, I'm Alive... niet.

Bij The Hollies spelen nog twee muzikanten, die er al vanaf het begin bij zijn. Net voor de start van hun optreden in Amsterdam werden we in hun loge begroet door gitarist Tony Hicks en drummer Bobby Elliott, de man met zijn onsterfelijk hoedje.

Wanneer traden jullie voor 't laatst op in België?

Tony: "Het is al geleden, zoals in Amsterdam. In Nederland zijn we ook al jaren niet meer geweest en in België speelden we ook vele jaren niet meer. Ik denk dat het 15 of zelfs 20 jaar geleden is. Erg hé (lacht)."

Wat is het geheim van jullie succes? Jullie blijven wel touren en jullie blijven success hebben.

Bobby: "We zijn net terug van Australië en Nieuw-Zeeland. We deden veertien concerten in vijftien dagen tijd. Perth, Adelaide en nu zitten we hier in Amsterdam, met een stevige jetlag."

Tony: "Het succes kan je verklaren aan de hand van onze albums en live-albums. De mensen komen naar onze concerten, willen onze hits horen en wij zijn blij dat we ze voor hen kunnen spelen. Klinkt eenvoudig, maar zo is het."

Bobby: "Het is nog altijd leuk. Het is net een familie. Het is een eenheid. We verbroederen met de techniekers, met iedereen die met ons mee is op tournee. Het is zoals Tony zegt : we hebben een geweldige backcataloog wereldhits. Het is genieten."

Jullie zijn de originele bandleden. Was het moeilijk om nieuwe mensen te integreren in de groep?

Tony: "Eigenlijk niet. Wij vonden het nét een uitdaging om nieuwe mensen toe te voegen aan de band. Mensen die een meerwaarde zijn en dat liep en loopt vloeiend. Onze laatste aanwinst draait al 15 jaar mee. Als je het naar je zin hebt, vliegt de tijd voorbij. Een paar weken geleden maakten we iets bijzonders mee. Een fan kwam naar ons toe: "Hey mannen, spelen jullie vanavond ook Magic Woman Touch. We keken elkaar aan, want we waren beiden vergeten dat we dat liedje ooit hebben opgenomen. Gelukkig worden dat soort dingen snel opgepikt en kreeg het nummer meteen een plekje op de speellijst. In Amsterdam en Oostende spelen we dat nummer, omdat de fans het liedje kennen."

Bobby: "We hebben ervaring, draaien op routine, maar elk concert is anders. We spelen op verschillende locaties, in verschillende landen en werelddelen en elk plekje heeft zijn Hollies-hits en -repertoire. Dat is wat de mensen willen horen en dat brengen we ook op het podium. Long Cool Woman (In a Black Dress) was een albumtrack van Distante Light. We stuurden de cd naar CBS in Amerika. Die belden met Tony en zeiden: "Héy, Long Cool Woman dat gaan wij draaien als single". Wij schrokken dat het liedje, met alleen maar drums, base en een simpele stem zo'n impact had bij de radiomakers en in latere fase ook bij het publiek. Het werd zelfs nummer één in Amerika. In Australië en Nieuw-Zeeland werd Too Young To Be Married, geschreven door Tony, een nummer één. Ook dat was een albumtrack. Elk land heeft dus zijn specifieke Hollies-hits."

Brengen jullie nog nieuwe muziek uit. Ik denk dat jullie laatste album al dateert van tien jaar geleden of ben ik verkeerd?

Bobby: "In onze tournee zit er een nieuw liedje, Priceless dat ik samen met onze zanger Peter Howard heb geschreven. We zingen het ook in Oostende, maar je hebt gelijk dat we meer tijd zouden moeten vrijmaken om songs op te nemen. Dat doen we veel te weinig."

© FODI

Kennen jullie België of Oostende goed?

Bobby: "Brussel is jullie hoofdstad, maar eerlijk : het is al een eeuwigheid geleden dat we nog in België hebben opgetreden."

Tony: "Oostende, dan droom ik al luidop van mosselen friet en chocolade. De zee zit er tussen, maar toch ruik en voel je Engeland als je in Oostende op de dijk staat, zeker als er geen mist hangt. Ik begrijp perfect waarom de Britten houden van deze geweldige kuststad."

Volgen jullie de Belgische muziek ? Kennen jullie bijvoorbeeld Stromae?

Tony: "Ik moet bekennen dat ik het helaas niet heb gevolgd, maar ik weet wel dat jullie inderdaad heel succesvolle, internationale artiesten hebben."

Volgen jullie de huidige muziekscène ? De muziek van Ed Sheeran, kan die je bekoren?

Tony: "Die muziek komt wel binnen en ik kan goed gemaakte dingen smaken, maar niet benoemen. Ik heb geen idee wie het zingt. Het spijt me, maar dat geraakt er niet meer in."

Toen ik hier het AFAS-theater binnenliep, viel het mij op dat er hier heel wat jongeren rondlopen. Is dat dankzij YouTube een nieuwe generatie die jullie muziek ontdekt?

Bobby: "Ja, dat zou een verklaring kunnen zijn. We hebben daar nooit bij stilgestaan, maar je hebt een punt. Het publiek verjongt en jonge mensen komen ons vaak bedanken omdat onze muziek een positief effect heeft op wat ze zelf maken. Dat zijn zelfs grote complimenten."

Bobby, naast drummen, touren en muziek opnemen, vond je zelfs de tijd om een boek te schrijven. Vertel.

Bobby: "Als kind hield ik een dagboek bij en ik ben dat blijven doen, mijn levensverhalen neerschrijven. De geschiedenis van The Hollies heb ik netjes bijgehouden. Alle date, alle landen, alle concertzalen, hoogtepunten, maar ook moeilijke momenten staan beschreven in mijn boek. Mijn werk is klaar. Ik zoek alleen nog een uitgever die het op de markt wil brengen. Het is inderdaad 'The Story of My Life' (lacht)."

De voorbije twintig, dertig jaar is de muziekwereld grondig veranderd. Vinyl, cassettes, cd's zijn allemaal ingeruild voor digitaal. Wat denken jullie dan?

Bobby: "Toen we in Abbey Road Studio's in het begin gingen opnemen was het niet eens multi-track, maar een dual met twee sporen. De techniek evolueerde en toen kwam MTV. Dat was een mijlpaal voor de geschiedenis. Vanaf dan ging het snel en evolueerde het tot het digitale tijdperk dat we nu meemaken."

Tony: "Ik vind het niets. Tegenwoordig vliegt alles online, maar dat heeft niet dezelfde charme als je naar een vinylwinkel gaat en plaatjes uitkiest op basis van de hoezen. Alles komt terug. Vinylspelers zijn weer hip en mensen zijn tegenwoordig weer bereid om centen te betalen voor vinyls. Ook de albums van The Hollies, er wordt gretig gezocht naar originele vinyls. Heerlijk!"

Hoe moeilijk is het voor jonge artiesten om vandaag de dag succesvol te zijn ? Ze hebben wel de sociale media, maar het is toch een andere tijdsgeest als toen jullie met The Hollies begonnen?

Bobby: "Je kan het niet vergelijken. Toen wij begonnen, was er niets. Wij hadden niet echt voorbeelden. Er waren big bands, crooners en zangers. Elvis, Buddy Holly en Little Richard. In Liverpool, Manchester, ontstonden er nieuwe bands, gevormd door jongeren die echt zin hadden om samen muziek te maken. En toen zijn we beginnen optreden en zo is het verhaal ontstaan, maar wij hadden geen voorgangers. We waren eerder trendzetters, als je er achteraf op terugkijkt. De Amerikaanse muziek van Presley, de blues, zazz en varianten heeft ons in Europa geïnspireerd, alleen wij gingen het verhaal opnieuw verpakken. Wij moderniseerden de Amerikaanse muziek en wij stuurden die terug naar Yankees. Het was de Britse invasie in de States, met The Beatles en daar hebben wij met The Hollies ook mee van geprofiteerd."

Heren, dankjewel voor het gesprek. Tot op de zeedijk van Oostende met heerlijke mosselen, verse frietjes én met zicht op Engeland!

(PADI)

Onze showbizzmedewerker PADI, samen met de originele stichters Tony Hicks (gitarist - rechts) en drummer Bobby Elliott, net voor de show backstage in het AFAS Theater in Amsterdam. © FODI

The Hollies in Kursaal Oostende : dinsdag 30 april om 20 uur. De laatste tickets voor 'The Hollies - 'A Highway Of Hits' bestel je op www.concertevents.be of 0479 31.84.55