Zonder moeite fietsen door de branding

Natte voeten door het opspattende water, maar wel zalig om zonder moeite door de branding te cruisen. © Davy Coghe
Ilse Naudts

Een elektrische fiets waarmee je zonder moeite op het strand rijdt, zelfs door mul zand? Gorille-cycles, ontworpen door een surffanaat, belooft ons een fiets die evenveel comfort en plezier biedt in de stad als op het platteland, in het bos en op het strand. Wij mochten de e-bike met stoere, dikke banden als eerste in België uittesten.

Jabbekenaar Jurgen Janssens (42) is sinds twee weken officieel verdeler van Gorille-cycles in België. Toen Jurgen, zijn vrouw Niki De Bock (41) en hun kinderen Marit, Robine en Corneel deze zomer op reis waren in Capbreton, keken ze verbaasd naar de opmerkelijke elektrische fietsen met dikke banden die er rondreden. Ze huurden de fietsen voor een dagje en waren helemaal verkocht. Jurgen zag onmiddellijk het potentieel. In België nam hij contact op met de fabrikant. En sindsdien ging het snel. De jongste weken rijden hij en zijn gezin rond met de fietsen. En wij mochten ze ook eens testen.

(Lees verder onder de video)

https://www.youtube.com/watch?v=9DKqPToWIxs

Drie kleuren

We spreken af aan de Oostendse Oosteroever. Jurgen en Niki hebben de drie Gorille-modellen meegebracht. “We hebben een witte damesfiets, een zwart herenmodel en een kakigroene plooifiets”, legt Jurgen uit. Wit, zwart en kaki zijn meteen de drie kleuren waarin de Gorille-fiets te verkrijgen is. Maar meer dan de kleuren vallen ons de stoere, dikke banden op. “Ik noem deze e-bike graag de 4×4 van de fietsen”, zegt Jurgen. “Hij ziet er stoer, robuust en hip uit. Je rijdt er vlot mee door de bossen en zelfs op het mulle zand aan het strand. Maar de meeste eigenaars gebruiken hem toch voor de gewone verplaatsingen op de weg.”

Duin op, duin af. Ik voel me een volleerde motorcrosser

Maar net zoals alle 4×4-eigenaars leek het ons natuurlijk supertof om deze fiets eens te testen op het strand. Omdat ik het zelf niet gewoon ben om met een e-bike te rijden, oefen ik eerst een beetje op de verharde weg. De rustige Oosteroever leent zich perfect tot zo’n testritje. Je hebt er een biljartvlakke kade, hobbelige kasseitjes en natuurlijk ook het strand. Het principe van de fiets is simpel: zodra je begint te trappen treedt de motor in werking, waardoor je zelf minder lichaamskracht nodig hebt om snelheid te maken. Heel vlot geraak je aan 25 km per uur. Er zijn vijf standen, van weinig tot veel extra motorondersteuning. Ik begin met de lichtste stand. Zodra ik het onder de knie heb, schakel ik een standje hoger. Zalig!

De brede fietsstaander maakt dat je de fiets zelfs rechtop kan zetten in het zand.
De brede fietsstaander maakt dat je de fiets zelfs rechtop kan zetten in het zand.© Davy Coghe

En nu waarvoor ik gekomen ben: de strandtest. Doet deze stoere fiets wat hij belooft en rijdt hij even vlot over het strand als op de weg? “Ik heb het gisteren nog eens getest”, zegt Jurgen, “Geloof me, het lukt. Het mulle zand ging bij mij zelfs beter dan de branding omdat ik daar iets meer in wegzakte.”

Oeps, motor vergeten

Als ik de helling naar het strand afrijd, valt dat toch dik tegen. Ik moet keihard op de pedalen trappen, slinger van links naar rechts door het zand. Af en toe zet ik een voetje aan de grond om niet te vallen. Eerlijk? Ik voel mij meer een ongetalenteerde veldrijder dan een fietstoerist. “Zo’n geploeter. Dit wordt geen pretje”, zucht ik. Maar dan zie ik mijn flater. Oeps! Elektrische motor vergeten aan te schakelen. Dom! Ik zet de Gorille-cycle op stand twee en voel meteen het verschil. Wat een gemak. Zalig! Duin op, duin af zonder problemen. Ik zweef over het zand. Ik voel me een volleerde motorcrosser. Toegegeven, bij te korte bochten, glij ik wel eens weg.

Niki De Bock en Jurgen Janssens fietsen langs de kade.
Niki De Bock en Jurgen Janssens fietsen langs de kade. “Je heb heel wat bekijks met deze fietsen. Echt iets voor trendsetters.”© Davy Coghe

Jurgen, Niki en ik genieten van het fietsen op het strand. Een klasgroep krijgt in de duinen uitleg van de leerkracht. Maar ik zie de kinderen met hun fluohesjes wijzen, lachen en kijken naar die drie gekke fietsen op het strand. “Typisch. Ook in de stad heb je heel veel bekijks”, lacht Jurgen. “De Gorille e-bike is echt iets voor trendsetters.” Ik fiets Jurgen achterna naar de branding. De golven rollen onder mijn dikke banden. Zonder moeite tegen 25 kilometer per uur fietsen door het opspattende water. Een zachte bries langs mijn gezicht. Wat een fantastisch gevoel! Die natte voeten neem ik er met plezier bij.

Ik zou uren kunnen doorgaan. Wie deze Gorille-cycles aan de kust verhuurt tijdens de komende zomermaanden heeft er meteen een klant bij. Want ik wil nog een keer.

Jurgen demonstreert de plooifiets.
Jurgen demonstreert de plooifiets.© Davy Coghe

Ontworpen voor surfers

De man achter Gorille-cycles is een Franse auto-ingenieur. Als stadsmens met een passie voor surfen, wou hij een elektrische fiets ontwerpen die zowel in de stad als op het strand vlot rijdt. Een robuuste ‘gorilla’ die zich thuis voelt in de vrije natuur, maar evengoed op zijn gemak is in de stadsjungle. “De dikke banden zijn typisch voor het robuuste ontwerp. Hij voorzag de fiets zelfs van houders voor een surfplank, zodat je met je surfplank tot aan de zee kan fietsen op zoek naar de perfecte surfspot”, legt Jurgen Janssens uit. “De prijs van het de fiets start vanaf 1.849 euro. Per verkochte fiets gaat er 10 euro naar een gorillaproject in Oeganda. Alle onderdelen van de fiets kunnen perfect door een gewone fietsenmaker vervangen worden.” Verhuurders en fietsenwinkels die geïnteresseerd zijn in het potentieel van de Gorille-cycles kunnen contact opnemen met Jurgen.

Meer info: www.gorille-cycles.fr – Benelux@gorille-cycles.fr.