Reporter24 november 2017, 05:00Bijgewerkt op: 26 november 2020, 15:21
De nieuwste telg van Brouwerij De Brabandere gaat terug tot het midden van de 19de eeuw.
Wieze werd in 1866 voor het eerst op de boerderij van een zekere Petrus Josephus Van Roy in de gelijknamige Lebbeekse deelgemeente gebrouwen. In 1930 werd het iconische ‘logo met garçon’ van kunstenaar Raymond Van Deuren gelanceerd, dat anno 2017 nog altijd als uithangbord wordt gebruikt. Het biertje is een ode aan de ober, want, zo luidt de argumentatie, die kiest altijd voor Wieze: een karaktervol klassebier. Met de Wieze Tripel wil de Bavikhoofse brouwer het biermerk nieuw leven inblazen. Een eerste smaaktest is alvast veelbelovend. Deze goudblonde lekkernij heeft een alcoholvolume van 8,5 procent en lost bij de eerste slok al een licht bittere toets. Dat accent blijft hangen en wordt overgoten met een fruitige zweem. Een aanrader.