Toen vliegen nog voor de happy few was, was een transcontinentale vlucht in eerste klasse een feest. Culinaire verwennerij, chef-koks aan boord, het allerbeste servies en de witste tafellakens. Maar kan je ook nu nog ‘reizen in stijl’? We nemen de proef op de som en boeken bij Brussels Airlines een retourtje Brussel-Kigali in businessclass.
Donderdag Brussels Airport 10.30 Ik stap aan gate 69 de Airbus A330 van Brussels Airlines binnen. Ik reis vandaag ‘in stijl’ naar Kigali, de hoofdstad van Rwanda. Een vlucht van bijna tien uur met een tussenstop in het Oegandese Entebbe.
10.45 Cateringverantwoordelijke Stefaan Embo uit Brugge schenkt de glazen vol. In businessclass – waarin maximum 22 passagiers die alleen het allerbeste verwachten, meereizen – krijg je voor het vertrek al een welkomstdrankje: een glas water of vers fruitsap, een glas champagne van Laurent Perrier of een kir royal.
11.35 We vliegen op kruissnelheid en krijgen een warm doekje dat naar munt geurt. Een aangename verfrissing. Even later volgt de menukaart. Chef van dienst is Michelinsterrenchef Yves Mattagne van Sea Grill Brussel. Bij het aperitief – Laurent Perrier natuurlijk – komt een tomatenmousse met grijze garnalen, een kwarteleitje en verse mayonaise. Als voorgerecht kies ik voor de gerookte rundercarpaccio met Harry’s Bar-saus, rucola en parmezaan. Als hoofdgerecht bestel ik tongfilet met kreeftjes, nantuasaus met truffel, spinazie en lasagneblad. Uit de kunst! De perfecte match met de lichtjes gekoelde Bon Baron pinot noir van het gelijknamige Belgische wijndomein in de Maasvallei, die ik daar op aanraden van Stefaan bij degusteer.
13.30 Ik sla het dessert over. Stefaan verlaat even de galley (vliegtuigkeuken, red.) en komt naar mijn plek om het tafellaken en de servetten mee te nemen nadat een collega van hem eerder de borden en het bestek heeft afgeruimd. “Ik vrees dat de tijd van ‘echt’ koken aan boord voorbij is”, lacht Stefaan. “De veiligheidsvoorschriften zijn zo streng dat dit praktisch niet meer haalbaar is. Maar Brussels Airlines vraagt iedere maand aan een Belgische sterrenchef om een speciaal menu te maken voor onze businessclasspassagiers. Wij proberen daar een extra dimensie aan te geven door een mooie mise-en-place te doen. Op mijn trolley heb ik altijd een schaaltje met versgesneden peterselie en verse citroenen om bij de vis te serveren en ook enkele kruidenmengelingen voor als de passagier het graag iets pittiger heeft.”
“Een warm doekje dat naar munt geurt tijdens de vlucht, een doosje chocolaatjes na de vlucht… Kleine attenties blijven lang bij”
16.30 Mijn buurman vraagt Stefaan om een lekker wijntje waarvan hij geniet terwijl hij een filmpje meepikt op zijn privételevisie. Stefaan ontkurkt een rode Zuid-Afrikaanse wijn uit Stellenbosch en vertelt er de passagier honderduit over terwijl hij hem laat proeven en daarna de wijn uitschenkt. “Wijn heeft, net zoals voedsel, een heel andere smaak op 10.000 meter hoogte. Het is belangrijk om daar rekening mee te houden. Fiona Morrison, master of wine, adviseert Brussels Airlines. Aan boord kunnen passagiers kiezen uit de bekende Franse klassiekers, maar wij promoten ook klassewijnen die nog niet zo bekend zijn. Ik verdiep me uiteraard in de wijnkennis. Je kunt toch geen wijn aanprijzen als je er niets van kent, als je niet zelf hebt geproefd?”
17.00 Stefaan ruimt de galley op en begint met de voorbereiding van een kleine maaltijd voor we landen in Entebbe in Oeganda. Zijn collega’s bedienen de businessclasspassagiers een laatste keer met een lekker hapje. Ook nu vloeit de wijn rijkelijk. “Toch overdrijven onze passagiers niet. Er wordt zeker evenveel water gedronken”, weet Stefaan, die van de tussenstop gebruikmaakt om de drankvoorraad te controleren.
20.00 Na een vluchtje van drie kwartier wordt de daling ingezet naar Kigali. Stefaan helpt de jassen van de businessclasspassagiers uitdelen en overhandigt iedere passagier een doos exclusieve pralines. “De klanten waarderen dat. Wanneer ze enkele dagen later een chocolaatje proeven, denken ze nog eens aan ons en aan de aangename vliegervaring”, aldus Stefaan.
Tijdens de terugvlucht, in de nacht van zaterdag op zondag, probeer ik de bedden uit. “We kunnen de zetels in een handomdraai omvormen tot bedden van bijna twee meter lengte met instelbare matras. Met kwaliteitsvolle dekens en enkele zachte kussens zijn dat perfecte bedden. En de passagiers kunnen in het entertainmentsysteem aanduiden of ze gewekt willen worden voor het ontbijt of als ze willen doorslapen tot vlak voor de landing.”
Ik kies voor de laatste optie en sla dus het ontbijt met vers fruitsap, croissants, broodjes, chocoladekoeken, yoghurt en vers fruit over. Stefaan maakt me wakker met een geurig kopje koffie. Ik heb nog net de tijd om mijn bed te veranderen in een vliegtuigzetel, om mijn tanden te poetsen en me op te frissen. Enkele minuten later raken de wielen van de Airbus Belgische grond. Dit was echt een reis in stijl.
Topservice heeft zijn prijs h2>
Bij Brussels Airlines heeft de passagier de keuze uit drie reisklassen. In economy class heb je al veel beenruimte, maar in economy privilege is die beenruimte nog een beetje groter en is de hellingshoek van de zetel ook groter. Je krijgt ook nog wat extra’s zoals een glas champagne als aperitief, een verzorgingsset en koptelefoon. p>
In een aparte cabine vooraan in het vliegtuig zijn er 22 businessclassplaatsen (of 30 in de A330-300). Maaltijden bereid door sterrenchefs, topwijnen, zetels die in een handomdraai veranderen in een bed en een gepersonaliseerde topservice zorgen voor een supergevoel. Dat heeft natuurlijk zijn prijs. Een retourticket Brussel-Kigali in die klasse kan tot 4.600 euro kosten per persoon. p>
Uitgetest
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier