Frederiek Van Pamel: Luxe, schoonheid en warmte om te delen
De sfeervolle projecten die bloemenkunstenaar en ‘moodmaker’ Frederiek Van Pamel sinds jaren bedenkt en samen met zijn team uitwerkt, zijn amper nog te tellen. Maar ook in zijn eigen woning aan de Brugse Ezelstraat doet hij er alles aan om een luxueuze én warme cocon te weven voor zijn gasten, zichzelf en dochtertje Fien.
Vorige winter vergaapten opnieuw duizenden bezoekers zich aan het feeërieke kerstbad waarin Frederiek Van Pamel het op zich al stemmige stadje Damme onderdompelde. Frederiek weet als geen ander sfeer te creëren. Geen locatie of hij tovert die om tot een wonderlijk universum. Een wereld vol warmte, die hij graag deelt met anderen.
Ik ben elke dag op vakantie in mijn eigen huis
Van die gedachte is ook zijn eigen leefwereld doordrongen. In Brugge vormde hij een voormalige dokterswoning om tot een harmonieus complex van interieur- en bloemenwinkel, eigen woonvertrekken en gastenruimtes. Bezoekers van de winkel kunnen er een kijkje nemen in de sfeervolle stadstuin, klanten ontvangt hij in de woonruimtes achterin, waar ook diners georganiseerd worden. Zijn eigen slaap- en werkruimtes blijven privé maar sluiten op zich weer aan bij twee prachtige suites waar gasten kunnen logeren. “Ik hou ervan dat mensen zich hier vrij in huis en tuin kunnen bewegen, elkaar ontmoeten of gewoon rust vinden, met respect voor elkaar en de omgeving”, zet hij zijn idee van wat wonen voor hem betekent uiteen. Herman van Veen komt in deze bijzondere woning af en toe inspiratie voor zijn kunstwerken tanken. Dat kan tellen als referentie.
Doorgedreven beleving
Het twee verdiepingen tellende huis net buiten het toeristische stadshart richtte Frederiek van onder tot boven zelf in. Alles ademt er ‘Van Pamel’. Hier komt hij tot zichzelf, in een omgeving die hij op zijn eigen lijf geschreven heeft, en toont hij de buitenwereld tegelijk waar hij voor staat: een doorgedreven beleving van cultuur, natuur en luxe. “Ik ben eigenlijk elke dag op vakantie in mijn eigen huis”, glimlacht hij.
Zijn stijl benoemt hij niet graag. Hij omschrijft die als een mikmak van vormen, kleuren, materialen en culturen maar dan zo met elkaar gecombineerd dat het telkens weer een harmonieus plaatje oplevert. Hij heeft er altijd oog voor gehad, het heeft hem ook altijd in de vingers gezeten: om uit ‘veel van alles’ een perfecte match te puren.
In de woning waar hij sinds drie jaar leeft en werkt primeren donkere kleuren. “Met die kleuren wil ik intimiteit en warmte oproepen, een sfeer waarin ik tot rust kan komen, want daar heb ik in deze fase in mijn leven nood aan. Passie is altijd al mijn drive geweest, maar af en toe wil ik ook even op mezelf terug kunnen plooien. Ik vind het belangrijk dat een huis aansluit bij wie de bewoners ervan zijn en hoe zij zich voelen, en dat geldt dus voor mezelf maar ook voor anderen. Ik wil eerst weten wie de mens is voor wie ik iets ga maken; vanuit dat beeld groeit mijn concept.”
Op zoek naar warmte
In de keuken wordt een gigantisch fornuis omgeven door een patchwork van eiken kastjes. Het eikenhout onderging een bijzonder verbrandingsproces waardoor het een donkere patine verkreeg. Kranen en wasbekkens liet Frederiek uitvoeren in messing, niet alleen in de keuken maar het hele huis door. “Tien jaar geleden werd er lacherig gereageerd op de messing decoratieve objecten die ik toen ontwierp. Nu is het materiaal helemaal terug, de koperen gloed ervan gaat perfect samen met een wat donkerder interieur.”
Hij herhaalt het gebruik ervan in de handvaten van de eiken kastjes. Vanuit de keuken leidt een gang naar een living achterin, die wordt gedomineerd door een grote haard zoals er meerdere te vinden zijn doorheen het huis. Frederiek combineert er een Parijse vitrinekast die hij jaren geleden kocht met een kunstwerk van Stan Van Steendam. Zijn hang naar warmte en gezelligheid vertaalt zich in zachte, aaibare materialen. Voor de kussens in de lange, uitnodigende sofa koos hij stoffen van Dries Van Noten. Hier brengt hij graag een luie winterzondag met dochter Fien en hun hondje Pipa door. Door de hoge ramen kijken ze er uit op de fraaie stadstuin die ‘s avonds sprookjesachtig verlicht wordt.
Mijn hang naar warmte vertaalt zich in zachte, aaibare materialen
Frederiek neemt ons mee naar de eerste verdieping waar veel werkruimte werd ingericht. “Ik ontwerp, teken en vergader het grootste deel van mijn tijd. Mijn werk is mijn leven. Ik wil me dus zelfs in de werkruimtes helemaal thuis voelen.” En dat doet hij ook hier in een bonte maar uitgekiende mix van objecten, kleuren en stijlen. Net als in Frederieks weelderige slaapkamer die alweer uitkijkt op de tuin. “Ik zie van hieruit het kapelletje dat ik achterin de tuin met eigen handen heb gebouwd en dat me herinnert aan te vroeg overleden vrienden. Het zijn dit soort kleine dingen die dit huis écht tot het mijne maken.” Net als de unieke tekening van Alfred Jodocus Kwak, het bekende figuurtje bedacht door intussen huisvriend Herman van Veen, in de badkamer van Fien. Net als de dressing kleurt die badkamer heerlijk oudroze. “Ik wilde een meisjesachtige sfeer voor haar oproepen, geen kinderachtige”, benadrukt Frederiek.
Helemaal bovenin ten slotte richtte hij twee luxueuze suites in voor gasten. Er hangt een prijskaartje aan vast, maar het zijn dan ook kleine oases van luxe en verwennerij, met de onmiskenbare handtekening van Van Pamel.
Woon-ID p>
Florist en decorateur Frederiek Van Pamel (47) woont met zijn zevenjarige dochtertje Fien aan de Ezelstraat 33 in Brugge.
Hij liet de voormalige dokterspraktijk met stadstuin ombouwen tot een hedendaagse woonwinkel en privéwoning.
Meer op
www.frederiekvanpamel.be en @FrederiekVanPamel.
Wonen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier