Toponderneemster Caroline Rigo: “We blijven investeren in mensen, een eigen bedrijfspand, de verhuis én een make-up lijn voor kinderen”

Sinds 1 april jl. heeft toponderneemster Caroline Rigo ook een zaak in Knokke. © PADI/Daniël
Patrick Depypere
Patrick Depypere Medewerker KW

In Hotel Terhills in Maasmechelen gaf Caroline Rigo de aftrap van het feestelijke vijfjarig bestaan van ‘Cent Pur Cent’. Corona of niet, maar Caroline blikt positief terug op die voorbije jaren, waarin er zoveel gebeurde, waaronder op 1 april jl. de opening van Café Beauté in Knokke. Caroline heeft nu niet enkel ‘Cent Pur Cent’ onder haar hoede, maar ook ‘i.am.klean, ‘Rigorgeous’, Blush Academy’, ‘Café Beauté’… In de voorbije maanden groeide haar personeelsbestand naar 30 mensen. Eind oktober openen ze hun eigen kantoor en magazijnen op de Hasseltse Stadsheide. Ze investeren ook fors in Café Beauté dat eind dit jaar verhuist naar Zuidzicht, de nieuwe hotspot die straks met een bijzondere fiets- en wandelbrug verbonden is met Quartier Bleu. Caroline kijkt al vooruit naar Wallonië en zelfs naar het buitenland. En het is nog niet voorbij, want in dat jubileumjaar begint ze met een eigen, natuurlijke, gezonde make-up lijn voor kinderen.

Vijf jaar Cent Pur Cent, hoe blik je terug op het voorbije jaar?

Caroline: “De voorbije vijf jaar waren jaren om veel te leren. In het begin was ik alles zelf aan het doen, zoals inpakken. Nu heb ik een bedrijf met 30 mensen. Ik ben enorm gegroeid, ik heb enorm veel bijgeleerd. Mijn producten groeien ook, niet alleen in aanbod, maar ook onze productontwikkeling en R&D blijft vooruit gaan. ‘The Sky is the Limit’, als ik kijk wat er in de voorbije vijf jaar gebeurde, dan vraag ik mij af: wat zal er in de komende 20 jaren nog allemaal gebeuren?”

Is het een familiebedrijf geworden?

Caroline: “Mijn vriend werkt nu ook mee. Mijn kinderen zijn maar 8 en 7 jaar.”

Toen corona begon, krabden veel mensen in de haren. Door corona begon jij echter met een webshop en ging de verkoop in een stroomversnelling. Juist toch?

Caroline: “Ik ben een snelle beslisser. Toen we in lockdown gingen, veranderde ik van strategie. We maakten een aangepast cash- en actieplan. Dat rolden we uit. We hebben toen een webshop opgericht, terwijl onze business ervoor enkel offline was. Daar hebben we voor een systeem gekozen waar de apotheker ook profijt van had. Door de apothekers zijn we ook kunnen groeien én dat is nog altijd zo, maar ik geloof wel dat een online webshop het verhaal in de winkel ook versterkt. Het is een en-en verhaal. Het kan niet meer zonder elkaar.”

Wat is ‘Rigorgeous’?

Caroline: “Dat is het overkoepelend verhaal, waar alle merken onder vallen. Het is een visie waar we alle vrouwen goed in hun vel laten voelen, zonder dat ze perfect moeten zijn. De perfectie dat je nu ziet op bijvoorbeeld Instagram: iedereen moet er geweldig goed uitzien, maar dat is de realiteit niet. Voel je gewoon goed in je vel. Aanvaard jezelf. Iedereen heeft wel eens een slechte dag. Het begint binnenin, niet met het uiterlijk.”

Wanneer begin je met een make-uplijn voor mannen?

Caroline: “Ik weet het niet. Ik krijg vaak die vraag. Zijn de mannen daar al klaar voor? Zou jij make-up gebruiken? Ik denk dat cosmetica zowel voor mannen als vrouwen kan, én mogelijk is, maar make-up???”

Sabine Peeters, Caroline Rigo en Cynthia Reekmans.
Sabine Peeters, Caroline Rigo en Cynthia Reekmans. © PADI/Daniël

Vind je nog gemakkelijk gemotiveerd personeel?

Caroline: “We mogen onze handjes bij elkaar vouwen. We vinden ze vrij gemakkelijk én waken over de juiste mensen. Dat heeft te maken met die sterke cultuur, met die Rigorgeous-cultuur dat we naar buiten brengen. De mensen willen een fijn bedrijf. Werk en privé is niet meer apart. Alles is verweven. Wanneer je op je werk een thuisgevoel kan creëren, dan vind je nog de juiste mensen. Ik geloof enorm erg in deze mindset.”

Er komt in de toekomst een herlocalisering van Café Beauté in Hasselt. Wat mogen we daarvan verwachten?

Caroline: “We kochten een pand van 200 m² aan in Hasselt, waar onze merken heel duidelijk naar voor zullen komen. Je gaat er ook iets kunnen eten of lekker aperitieven. Maar uiteraard is het ook een beautyshop en schoonheidssalon. Eind oktober willen we het nieuwe pand openen.”

Hoe gaat het met Café Beauté in Knokke?

Caroline: “Goed, we hadden een heel goede start in april en mei. Ik ben tevreden. De mensen moeten nog altijd de weg vinden. Rome is ook niet op 1 dag gebouwd he.”

Je begint met een eigen kinder make-uplijn. Iets uniek?

Caroline: “Thuis loopt er zelf een achtjarige rond die ik altijd betrap aan mijn make-up tafel. Dochters doen vaak het gedrag van hun mama na he. Daar haalden we ook onze inspiratie: van moeders die afkwamen met zulke verhalen. Prachtig toch? Na de tegenkanting van ‘ongezonde’ make-up in de pers waar kinderen echt huidproblemen kregen, dachten we ‘waarom niet iets moois én gezonds lanceren? Want jong geleerd, is oud gedaan, toch?”

Vijf jaar ben je bezig met de uitbouw van je zaak. Geen schrik voor de toekomst, voor de druk dat je geen zen-moment meer zal hebben?

Caroline: “Ik relativeer gemakkelijk. Ik kan gaan slapen, denk dan: ik kan het nu niet meer oplossen, ik los het wel morgen op. Dat is mijn kracht en ik slaap ook altijd heel goed. Ik ben geen piekeraar. Ik laat mij ook heel goed adviseren door mensen die veel ervaring hebben en die het klappen van dit vak wel kennen. Dat zorgt voor rust, voor controle over het geheel.”

Vijf jaar geleden begon je met de uitbouw van je eigen bedrijf. Misschien begonnen sommige mensen toen te lachen met je en moeten ze nu hun mening herzien. Voel je aan dat bepaalde ‘concurrenten’ nu anders opkijken naar je? Dat je wel degelijk in die wereld iets hebt bereikt?

Caroline: “Ik voel mij persoonlijk zelf niet anders dan vijf jaar geleden, maar ik zie wel dat andere mensen inderdaad anders naar mij kijken. Vroeger dachten ze: wat doet dat meisje met make-up? Nu gaan mensen op een netwerkevents op een andere manier opkijken naar mij en niet meer naar het meisje dat bezig is met alleen maar make-up. Maar dat is niet mijn drive uiteraard. Mijn drive zijn de eindgebruikers, die naar mij toekomen en die mij dankbaar zijn. Door chemo kunnen ze mijn make-up verdragen én daarvoor doe ik het. Andere ondernemers wil ik met mijn drive inspireren.”

Sta jij ’s morgens lang in de badkamer? Zegt je partner: wanneer kom je uit die badkamer?

Caroline: “Neen, ik wou dat mijn partner nu hier was dat je het zelf kon vragen. Ik ben zelfs de snelste. Ik doe natuurlijk make-up aan, maar ik heb niet meer de behoefte om uitgebreide looks te doen op mezelf. Ik doe zoiets professioneel. Thuis doe ik altijd hetzelfde. Typisch vrouwen, zeker? En dat is nu eenmaal waarvoor wij staan: onze make-up moet gemakkelijk zijn. Iedereen moet dat kunnen uitvoeren in enkele minuten tijd. Daarom dat we ook video’s lanceren om te tonen hoe je het moet aanbrengen. Het moét vooruit gaan, ik ben geen ‘tuttemieke’ Mijn dochter heeft dat ook zo. Ze houdt van hakken en roze, er zit ook power in.” (PADI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier