Marie (25) ruilde haar klas om voor De Friterie in Avelgem: “Ik ben heel blij met de sprong die ik waagde”

Marie gooide haar leven helemaal om door De Friterie over te nemen. © Lara Merlevede
Lara Merlevede
Lara Merlevede Reporter

Achter de toonbank in de Avelgemse frituur De Friterie staat de goedlachse Marie Vervacke (25). Zo’n anderhalf jaar geleden nam ze de frituur over, samen met haar zakenpartner Gunther Ghysels. “Een hele ommezwaai, maar ik ben blij dat ik het deed.”

De nog maar 25-jarige Marie Vervacke is een geboren en getogen Avelgemnaar. Ze heeft een opleiding voor leerkracht lager onderwijs gevolgd en heeft dan ook een aantal jaren in het onderwijs gewerkt. “Toen ik vertelde aan de kindjes uit mijn klas dat ik zou stoppen als juf en een frituur zou uitbaten, kwam er heel veel reactie op. Ze hebben allemaal tekeningen en knutselwerkjes gemaakt, die hier ook uithangen in de zaak”, legt Marie uit.

Geen ervaring

“Toen ik de frituur overnam, had ik eigenlijk nog helemaal geen ervaring met frietjes bakken. Ik had wel al een aantal jaren in de horeca gewerkt, maar dat is echt niet te vergelijken. Ik heb alles in een maand tijd moeten leren, want de vorige eigenaars sloten de frituur op 18 december 2022 en op 18 januari 2023 openden wij al onze deuren. Toen Gunther met het voorstel kwam om samen een frituur over te nemen, was het voor mij dus echt een sprong in het diepe. Achteraf gezien ben ik wel heel blij dat ik die sprong gemaakt heb. Het is heel leuk om in de frituur te staan en een praatje te doen met de klanten”, vertelt Marie. Gunther, de ceo van Get Driven, neemt vooral het administratieve werk voor zijn rekening, terwijl Marie de klanten met een glimlach bedient.

“In de frituur hangen de knutselwerkjes van mijn leerlingen”

“Voor ons zijn drie zaken heel belangrijk. Ten eerste moet ons product honderd procent goed zijn. Als ik het zelf niet op zou eten of niet goed vind, dan verkoop ik het niet. Ik sta ook in voor een goede hygiëne. Dat geef ik ook mee aan mijn medewerkers. Alles moet proper zijn. Ten derde zijn wij klantvriendelijk. We proberen onze klanten zo goed mogelijk te helpen en te bedienen. Dat doen we bijvoorbeeld door kleine boodschappen te schrijven op de zakken die we meegeven of leuke stickers te kleven op de hamburgerdoosjes. Op die manier willen we de ervaring voor de klanten persoonlijker maken”, legt Marie uit.

Stoofvleessaus

Marie kreeg dan ook al veel positieve reacties van haar klanten. “Ik word vaak aangesproken over onze heerlijke frietjes, maar het is toch onze zelfgemaakte stoofvleessaus waar ik de meeste lovende woorden over hoor. Daar staan we in Avelgem bekend om. Bijna elke klant die langskomt vraagt stoofvleessaus bij zijn frietjes. Dat zegt toch genoeg”, lacht Marie.

Ook de huisgemaakte burgers lokken veel klanten naar De Friterie. “Onze zelfgemaakte burgers zijn heel populair bij de klanten. Ook onze balletjes in tomatensaus en vol-au-vent maken we hier zelf. Zo garanderen we dat alles vers is. Ook onze slaatjes zijn erg in trek.”

“Mensen denken dat ik aankom als de frituur opengaat en weer wegga als die sluit, maar er komt heel wat meer bij kijken”

In 2023 kreeg De Friterie de titel van Beste Frituur van Avelgem. “Dat was voor ons totaal onverwacht, zeker omdat we toen nog niet lang open waren. Het zijn de klanten die beslissen en het feit dat ze voor ons gekozen hadden, deed heel veel deugd. Mensen onderschatten vaak wat het inhoudt om een frituur open te houden. Ze denken dat ik aankom als de frituur opengaat en weer wegga als de frituur sluit, maar er komt heel wat meer bij kijken. Daarvoor en daarna ben ik nog bezig met allerlei taken, van bestellingen in orde brengen tot heel de frituur poetsen, zodat alles zeker in orde is tegen dat de eerste klant voor de deur staat. Maar ik doe het met heel veel plezier, zeker als ik al die positieve reacties hoor”, gaat Marie voort.

Kiosk

Frietjes bestellen in De Friterie kan je aan de toonbank doen, maar ook aan de kiosk. “Wij zijn de enige frituur in Groot-Avelgem die een kiosk heeft. In het begin wisten we niet zo goed wat we ervan moesten verwachten. Maar tot onze verbazing waren de klanten er eigenlijk heel snel mee weg. Nu ze het systeem kennen, worden bijna alle bestellingen aan de kiosk gedaan. Het is gemakkelijk dat de klanten kunnen bestellen wat ze willen, terwijl wij ons kunnen focussen op het bakken van de frietjes en de andere snacks. Dat maakt het werken voor ons in ieder geval een stuk efficiënter. En er kunnen ook bestellingen doorgegeven worden op onze Instagram- en Facebookpagina. Zo kan je zelfs van thuis uit frietjes van De Friterie bestellen!”, besluit Marie enthousiast.