Mattijs Dachy, een Roeselarenaar bij Wallonie-Bruxelles
Op woensdag 3 april start in Roeselare de 74ste editie van Dwars door Vlaanderen. De organisatie verwelkomt achttien Worldtour-teams en zeven ProContinentale ploegen met een wildcard. Voor Wallonie-Bruxelles er is dit keer geen plaats. Dat kan technisch verantwoordelijke Mattijs Dachy, die in Roeselare woont, maar moeilijk begrijpen. “Het is spijtig dat we niet mogen starten.”
Mattijs, begrijp je de keuze van de organisatie?
Dachy: “De belangstelling van de wielerteams voor de organisaties van Flanders Classics is bijzonder groot. Iedereen wil immers in een UCI-wedstrijd als Dwars door Vlaanderen van start gaan. Dat een WorldTourteam de voorrang krijgt, is niet meer dan normaal, maar voor de wildcards zou het meest logische toch geweest zijn dat men een ploeg met enkele West-Vlaamse jongens als Baptiste Planckaert en Eliot Lietaer laat starten. Niet dus, want nu komt bijvoorbeeld Israel Cycling Academy aan de start en wij met Wallonie-Bruxelles niet. Zelf had ik er als technisch verantwoordelijke ook een beetje op gerekend, maar het mag niet zijn. Onze gasten moeten dan maar in Frankrijk gaan koersen.”
Hoe ben jij eigenlijk bij Wallonie-Bruxelles terechtgekomen?
Dachy: “Als 14-jarige aspirant ben ik aan mijn wielercarrière begonnen. Aangezien ik nooit op het podium geraakte en bij de Jonge Renners Roeselare dus geen hoogvlieger was, haakte ik als tweedejaarsjunior af. Eén ding hield ik er wel aan over: vrienden voor het leven. Gezien mijn opleiding ben ik daarna begonnen als fietsenmaker in Zedelgem. En dat in combinatie met de functie van mecanicien bij cyclocrossploeg Vastgoedservice. Die combinatie heb ik ruim drie jaar volgehouden, ook al ging het er toen soms heel hectisch aan toe ten huize Dachy in Roeselare.”
Gelukkig heb ik met Manon een ideale vriendin die mij volop steunt in mijn job, die echt wel een uit de hand gelopen hobby is geworden
“Begin 2017 werd ik plots gecontacteerd door Christophe Brandt, de ploegbaas van Wallonie-Bruxelles (de Waalse tegenhanger van Sport Vlaanderen-Baloise, red.) om bij hen fulltime aan de slag te gaan als mecanicien. Mijn gedrevenheid en flexibiliteit leidden uiteindelijk naar een hogere functie, die van technisch verantwoordelijke. Sinds eind vorig jaar moet ik me bezighouden met de planning, bestelling van allerhande materiaal, contacten leggen met materiaalsponsors, maar op de koersen durf ik zeker ook nog zelf aan de koersfietsen te sleutelen. Daarnaast ben ik ook verantwoordelijk voor ons wagenpark, dat bestaat uit twaalf volgwagens, vier vrachtwagens, een ploegbus en drie campers. Je ziet dat technisch verantwoordelijke dus echt wel een multifunctionele job is waar veel wielerliefhebbers misschien wel naar hunkeren.”
De voorbije maanden heb je dan ook vermoedelijk niet al te vaak in je eigen bed geslapen?
Dachy: “In december zijn we met de ploeg voor een eerste stage naar Calpé getrokken. Het tweede luik ervan volgde kort na Nieuwjaar. Ondertussen hebben we ook al enkele mooie rittenkoersen achter de rug in Oman en Bessèges, waar enkele van onze renners mee waren in de beslissende ontsnappingen. Bedoeling was nu om in zoveel mogelijk Belgische voorjaarsklassiekers het vuur aan de schenen te leggen van de toppers. In Dwars door Vlaanderen zal dat dus niet lukken. Gelukkig zullen onze regionale fans onze ploeg de komende week wel aan het werk zien tijdens de E3 Harelbeke en Gent-Wevelgem.”
Hoe zie jij jouw eigen toekomst en die van de ploeg?
Dachy: “Onze wielerploeg zoekt naar een nieuwe hoofdsponsor zodat de stabiliteit ook de komende jaren blijft bestaan. Verder willen we ook ons jeugdteam verder laten evolueren en talentvolle jongeren laten doorstromen. Daarin hoop ik nog altijd een belangrijke rol te hebben, al behoor ik niet tot de sportieve cel. Dat dit veel tijd van mij zal vergen, vormt zeker geen probleem. Gelukkig heb ik met Manon een ideale vriendin die mij volop steunt in mijn job, die echt wel een uit de hand gelopen hobby is geworden.”
Profwielrennen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier