Blijft Ieper ook na 2025 startplaats van Gent-Wevelgem? Politieke partijen lijnrecht tegenover elkaar

Een stralend zonnetje op de Grote Markt en het volk rijen dik voor de start van Gent-Wevelgem In Flanders Fields 2024. (Foto TOGH) © TOM GHEERAERT
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Als het van organisator Flanders Classics afhangt, dan blijft ook na 2025 Ieper startstad voor Gent-Wevelgem In Flanders Fields. “Ik denk dat je geen gewenster decor kan hebben om de start van Gent-Wevelgem te organiseren”, zegt Nicolas Denys van Flanders Classics. Al zijn er “sowieso” kapers op de kust.

De start van Gent-Wevelgem lokte zondag veel volk naar de Grote Markt in Ieper. De kattenstad heeft er dan ook wat voor over om het wielercircus te mogen ontvangen. In 2019 sloot het stadsbestuur een zesjarige deal met de organisatoren voor 100.000 euro per jaar, ieder jaar vermeerderd met 10.000 euro. Toen met de families Gheysens en Langedock, die eind 2021 de koers verkochten aan Flanders Classics.

Bij Flanders Classics zijn ze in elk geval tevreden over de samenwerking, zelfs in die mate dat ze al denken aan een verlenging. “Iedereen is ondertussen vertrouwd met Ieper als startstad”, zegt Nicolas Denys, head of road bij Flanders Classics. “Ik denk dat je geen gewenster decor kan hebben, met de Lakenhallen en de Menenpoort. We willen de samenwerking zeker verder uitbouwen in de toekomst. Wij schrijven liefst een langetermijnverhaal.”

Extra publiciteit niet nodig

Hoeveel de start dan moet kosten, is niet duidelijk. Maar Vooruit spreekt zich expliciet uit tegen een verlenging van de overeenkomst. “We komen met Gent-Wevelgem op de een of andere manier altijd in de picture”, zegt Philip Bolle (Vooruit). “De renners passeren in de finale door Ieper en de helikopter zal altijd beelden maken van de stad. Onze overtuiging is dan ook dat Ieper die extra publiciteit van de start niet nodig heeft. Sommige middenstanders beweren zelfs dat het een mindere dag is, omdat ze slechter bereikbaar zijn.” Ook als Flanders Classics op financieel vlak water bij de wijn doet, zou Bolle niet toehappen. “Ik was aanwezig bij die eerste gesprekken. Het startbedrag was toen 250.000 euro. Dat was voor ons onbespreekbaar. Uiteindelijk is men gestrand op 100.000 euro, elk jaar vermeerderd met 10.000 euro. Maar lager wordt het niet meer.”

Ook Groen is van mening dat de overeenkomst beter niet verlengd wordt. “Niet enkel vanwege de hoge kostprijs”, zegt gemeenteraadslid Sam Vancayseele. “We zijn al van bij het begin van mening je om fietstoerisme te promoten beter prioriteit maakt van een fietsvriendelijke stad. Niet enkel is er nood een fietsvriendelijk mobiliteitsplan, ook is er een enorme inhaalbeweging nodig in betere fietsinfrastructuur naar en tussen de deelgemeenten. De kostprijs voor die start is ook enorm hoog, ondanks goede onderhandelingen en de boost die het onwaarschijnlijk gaf aan het toerisme in onze streek.”

Koers in het DNA

Team Ieper, de stadslijst van Open Ieper, CD&V en N-VA, wil wél voluit blijven inzetten op de koers. “Zowel voor de Ieperlingen zelf maar ook voor ons toerisme en de horeca is dat een troef. Koers en rally zitten onmiskenbaar in ons DNA”, zegt burgemeester Emmily Talpe. “De start van Gent-Wevelgem laten doorgaan in Ieper geeft extra cachet én meer live media-aandacht dan alleen maar een passage.” Dat Vooruit wel al de deur sluit, kan op niet veel begrip rekenen. “Dat betreur ik”, vervolgt Talpe. “Het doet wel deugd om te horen dat Flanders Classics ook de meerwaarde van Ieper als startplaats benadrukt en tevreden is over de goede samenwerking.”

Ieper2030 sluit zich dan weer aan bij het standpunt van Team Ieper. “We weten dat het veel geld kost”, zegt fractieleider Nancy Six. “Maar ik vind het toch een goede investering in het imago en de naamsbekendheid van Ieper. Als niet-centrumstad is het toch een mooi aanbod dat je kan bieden aan de bewoners en bezoekers.”

Kapers op de kust

Bij Flanders Classics laten ze voorlopig nog niet in hun kaarten kijken wat het financiële betreft. “Wij focussen op de komende editie, de politiek focust op de verkiezingen.” En er blijken ook kapers op de kust. “Er is altijd interesse van andere steden. De koers leeft, zeker in Vlaanderen. Op vlak van citymarketing kan dit tellen. De beelden die internationaal rondgaan, zijn onbetaalbaar. Eenmaal de verkiezingen achter de rug zijn, zullen die gesprekken opgestart worden”, besluit Denys.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier