Openbaar onderzoek rond nieuwe voetbaltempel voor Club Brugge is gestart

Het aangepaste ontwerp van het toekomstig Clubstadion. (foto Club Brugge)
Het aangepaste ontwerp van het toekomstig Clubstadion. (foto Club Brugge)
Stefan Vankerkhoven

Club Brugge heeft bij Vlaanderen een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend en hoopt bij de start van het seizoen 2023-2024 in een nieuwe tempel te spelen. De plannen werden aangepast aan de wensen van de buurt. Het openbaar onderzoek is op donderdag 15 april gestart en loopt dertig dagen. Kan Sint-Andries zich vinden in de lichtjes gewijzigde plannen?

Club Brugge is weer een stapje dichter bij zijn nieuws stadion. Blauw-zwart diende bij Vlaanderen de uiterst belangrijke aanvraag voor omgevingsvergunning in voor een stadion met 40.000 in een publiek park. Bij die plannen probeerde de voetbalclub zo veel mogelijk de buurt te ontzien. “Bij de start van de design& build-wedstrijd wisten de architectenteams dat hun plannen niet alleen rekening moesten houden met de Europese ambities van Club, maar ook respect moesten hebben met de omgeving”, vertelt Peter Gheysen, Head of Foundation bij Club Brugge. In die rol is hij voortdurend in dialoog met de buurtbewoners van het Jan Breydelstadion.

Tijdens twee eerdere buurtinfomomenten bleek dat de bewoners van Sint-Andries nog met heel wat onzekerheden zitten. “We kregen 200 vragen per e-mail en hadden ook 20 persoonlijke gesprekken met buren. Onze website stadion.clubbrugge.be met alle info kreeg in één jaar tijd 230.000 paginaviews van 45.000 individuele bezoekers. We blijven ons engageren ten overstaan van de buurt en organiseren op 5 mei nog een derde buurtinfomoment, waarop we onze stadionplannen zullen toelichten.”

Geen vallende bladeren

Met een aantal extra maatregelen wil Club de hinder voor de buurt beperken. “Zo zullen we op vraag van de bewoners een haag rondom de hele site plaatsen. Aan de perceelgrenzen met de omwonenden van de Doornstaat en Lange Molenstraat worden al bij de start van de werken wintergroene bomen geplant. Zo verkleint de visuele impact van het stadion en zullen er geen vallende bladeren zijn. Bovendien hebben we een recreatief sportveldje geschrapt, omdat dat te dicht bij de huizen in de Doornstraat zou liggen en de bewoners lawaaihinder van spelende kinderen vrezen.”

De busparking op de site wordt uitgebreid van 55 naar 110 plaatsen, maar de gestationeerde bussen zullen hun motor moeten afzetten en de chauffeurs mogen niet claxonneren. “Uiteraard betekent dit dat de buschauffeurs tijdens de match een warm drankje krijgen”, stelt Peter Gheysen.

“In feite zal de buurt veel minder hinder hebben dan nu”, zegt Peter Gheysen. “De oefenvelden met hun verlichting, die bij avondtrainingen van de jeugd de omgeving oplichten, verdwijnen van de 21 hectare grote site. 95 procent van het jaar krijgt de buurt een publiek park ter beschikking, waar de bewoners op de paden kunnen wandelen, joggen en sporten. Daar worden 800 bomen geplant meer dan 32 soorten als groene buffer! Het park zal autovrij zijn buiten de wedstrijddagen. Drie vijvers zullen zorgen voor waterbuffering. Het park zal toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers, zodat onder meer de bewoners van woonzorgcentrum Regina Coeli er hun dagelijkse wandeling kunnen doen.”

Kroon op 33 meter

De architectuur van het stadion is zo opgevat dat de impact van het geluid en het licht beperkt zal zijn, klinkt het. “Alle tribunes zullen overdekt zijn. Er zijn geen open hoeken, zodat licht en geluid beter in het stadion blijven. De aannemers voorzien akoestische deuren, isolerende elementen, verlichting en luidsprekers onder het dak. Alle eet- en drankstandjes zullen zich binnen het stadion bevinden. Het geveltextiel van het stadion zal voor een zachte aanblik zorgen. De kroonlijst wordt zo laag mogelijk gehouden, met hoogtes van 26 meter (oostzijde) tot 33 meter (noordtribune). De gekozen architectuur was niet de goedkoopste of eenvoudigste, maar past best in de omgeving en heeft een zo laag mogelijke buitenrand. Door het schrappen van een busbaan langs het stadion wordt de afstand tot de huizen nog wat vergroot.”

Fietsstallingen

Peter Gheysen beseft dat mobiliteit een belangrijk vraagstuk is. Daarom heeft Club Brugge in overleg met experten, de lokale politie, de Vlaamse administratie en de Brugse stadsdiensten een verregaand mobiliteitsplan opgesteld voor de 40.000 fans. “Club heeft zelf alle belang bij een vlot supporterstransport. Veel voetbalfans zijn bereid om met de fiets naar het stadion te komen, maar het huidige Jan Breydelstadion heeft amper 600 fietsenstallingen. Het resultaat is dat er op straat in Sint-Andries nu 1.400 fietsen achtergelaten worden. Op de nieuwe site komen er 4.400 fietsenstallingen waarvan 1.600 overdekte, met lockers, onder de oosttribune. Daar kunnen supporters zelfs hun e-bike of elektrische step in alle veiligheid achterlaten.”

Een verkeersstudie heeft aangetoond dat het wegennet rond Olympia een draagkracht van 4.000 auto’s heeft. “Op het domein zelf wordt de autoparking uitgebreid van 1.000 naar 3.000 plaatsen. Het gaat om groene, onverharde parkeerplaatsen. Omdat vips, pers en personeelsleden op andere tijdstippen arriveren en weggaan, zal dit niet tot files leiden. Het merendeel van de voetbalfans dat per auto komt, zal zijn wagen moeten stallen op de randparkings, van waar ze met shuttlebusjes naar het stadion gebracht worden. Een buurman gaf ons een tip die we zullen volgen: de opstapplaats van de shuttlebusjes zal zich op onze site en niet op straat bevinden.”

Nu staan er 8.000 auto’s kriskras in de omliggende straten. “De stad Brugge zal een blauwe zone creëren, zodat enkel buurtbewoners en hun familie in de zone rondom Jan Breydel mogen parkeren. We hebben het engagement dat meer dan 6.000 auto’s een plaatsje op de tien randparkings krijgen. Er zijn overeenkomsten gesloten met onder andere B-park in Sint-Pieters en CNH in Zedelgem. Daarnaast kunnen de fans hun auto kwijt onder ’t Zand en bij het station. We hebben een marge behouden, voor het geval dat topmatchen plaatsvinden tijdens andere massa-evenementen in Brugge, zoals koopjeszondagen.”

Blijvend overleg

Ook tijdens de bouwfase belooft Club Brugge de overlast te beperken. “Er is overleg met de omliggende scholen dat tijdens de werken geen zwaar verkeer passeert bij de start of het einde van de lessen. Tijdens de werken en ook nadien blijft er overleg met de buurt. Stel bijvoorbeeld dat er te weinig vuilnisbakken in het park zijn, dan zullen we meteen ingrijpen.”

Reactie Stad Brugge

Club Brugge hoopt deze zomer de omgevingsvergunning te krijgen en begin 2022 de eerste steen te kunnen leggen van een nieuwe voetbaltempel met 40.000 zitjes. De bouwtijd wordt geraamd op 18 maanden. Club wil tegen het seizoen 2023-24 voetballen in de nieuwe tempel.

“Met de start van het openbaar onderzoek zet Club een belangrijke stap in de procedure”, reageert burgemeester Dirk De fauw (CD&V). “Het was goed om ter voorbereiding van dit openbaar onderzoek twee buurtinfomomenten te organiseren. Daar kwamen veel nuttige opmerkingen en suggesties naar voor, het is aan Club om daar maximaal op in te spelen. Het stadsbestuur volgt op dat het dossier nog aangepast kan worden aan terechte opmerkingen.”

Dirk De fauw en Franky Demon.© Davy Coghe
Dirk De fauw en Franky Demon.© Davy Coghe

Sport- en urbanisatieschepen Franky Demon (CD&V) wijst erop dat ook de MER-cel zich over dit dossier moet buigen omtrent de effecten op het milieu. “De stad krijgt 50 dagen om advies te geven aan de Gewestelijke Omgevingsvergunningscommissie. Alle bezwaren zullen beoordeeld worden. Het is Vlaanderen dat de vergunning al dan niet verleent. Het verheugt mij dat Club de aandachtspunten van de buurt geïnventariseerd heeft en overleg pleegde met alle organisaties in de omgeving. De belangrijkste inspanningen zijn de volwaardige groenbuffer en de beperking van de mobiliteitsoverlast. Club wil een van de meest fietsvriendelijke stadions realiseren. Het Olympiapark wordt een meerwaarde voor de buurt, met zones voor sport en recreatie. Er worden kinderspeelzones, een educatief verkeersparcours, tien beweegstations en een loopparcours van 1.891 meter (het startjaar van Club, red.) uitgetekend.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier