Buurtbewoner Toon Van Moerkerke vindt het tijd voor echt overleg in Brugs stadiondossier: “Anders dienen we opnieuw bezwaar in”

Zo zal het Clubstadion eruit zien, volgens de ingediende plannen. © Club Brugge
Stefan Vankerkhoven

Komt de nieuwe omgevingsvergunning voor het nieuw Clubstadion tegemoet aan de wensen van de malcontente buurtbewoners? “Als Club Brugge die tempel niet zo dicht bij de huizen bouwt, zullen we niet opnieuw procederen. Zonder echt overleg met de buurt dienen we bezwaar in”, zegt opposant Toon Van Moerbeke.

Volgens Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) is in de nieuwe omgevingsvergunning voor het Clubstadion de kritiek van de Raad van Vergunningsbetwistingen, die de oude vergunning vernietigde, verwerkt: “We hebben een ongezien mobiliteitsplan uitgewerkt, samen met het stadsbestuur en de politie, om ervoor te zorgen dat er een goed evenwicht is met de directe omgeving.”

“De leefbaarheid voor de buurtbewoners is in het hele traject een aandachtspunt geweest. Dat zet in op een modal shift naar andere transportmiddelen dan de wagen. Zonder zo’n sterk mobiliteitsluik zou een vergunning erg moeilijk geweest zijn.”

“We hebben ook rekening gehouden met het feit dat de Raad van State recent de nieuwe parkeerverordening van de Stad Brugge geschorst heeft. Dat noodzaakte ons tot een herwerking van het dossier, waarin een ‘dubbelmotivatie’ is opgenomen. Die anticipeert op beide scenario’s: een finale vernietiging van de parkeerverordening of het handhaven ervan. Op die manier kon de vergunning afgeleverd worden.”

Het feit dat Club mee investeert in stedelijk groen, noemt Zuhal Demir een pluspunt in het licht van de klimaatverandering.
Het feit dat Club mee investeert in stedelijk groen, noemt Zuhal Demir een pluspunt in het licht van de klimaatverandering. © Club Brugge

“Daarnaast investeert de Club mee in stedelijk groen, wat een pluspunt is en een belangrijke bijdrage in het kader van de klimaatverandering. De 3000 nabijgelegen parkeerplaatsen zullen bovendien op niet wedstrijddagen ten dienste staan van de gemeenschap en functioneren als parkzone. Op die manier is er ook een grote meerwaarde voor de buurt met onder meer loopparcours en speel- en sportelementen.”

Klachtenpunt

Volgens Zuhal Demir moet er ook een klachtenpunt komen voor buurtbewoners zodat de Club en de stad snel kunnen handelen en bijsturen, indien er problemen optreden in de toekomst: “Het mobiliteitsplan en de strikte naleving ervan zal gemonitord worden én opgevolgd worden.”

Nemen de zeventien buurtbewoners, die al drie keer met succes bezwaar indienden tegen de stadionplannen, hiermee genoegen? Professor Nobert Vanhove, gewezen administrateur-generaal van de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij West-Vlaanderen én ex-bestuurder bij Cercle Brugge, heeft de 136 pagina’s tellende omgevingsvergunning nog niet kunnen lezen.

Hij zegt: “Het valt mij op dat die vergunning net voor de verkiezingen ondertekend wordt. Dit is pure politieke propaganda!”

“Sowieso kan die nieuwe vergunning niet tegemoet komen aan onze bezwaren. Feit is dat Club het nieuwe stadion te dicht bij de bestaande huizen wil bouwen. En het mobiliteitsplan kan niet sluitend zijn. Eén van de randparkings, van waar met shuttlebussen naar het stadion dient gereden te worden, is die van het station. Die zit al vaak vol in de weekends.”

Overleg?

Opposant Toon Van Moerbeke vindt het hoog tijd voor echt overleg: “Het is een schande dat Club Brugge beweert dat ze constructieve gesprekken voert met de buurt. We zijn individueel gevraagd bij CEO Bob Madou, maar die heeft geen oor voor onze argumenten. We vragen enkel goed nabuurschap. Dat betekent het geplande stadion, dat op 70 meter van de bestaande huizen komt, wat meer verplaatsen. Die eis is mordicus geweigerd.”

“Er moet bereidheid zijn om te luisteren. Als de Antwerpenaren het dossier van de Oosterweelverbinding kunnen oplossen, wat veel ingewikkelder is en op veel meer protest stuitte, waarom kan Brugge dat niet doen voor het Clubstadion? We geven een voorzet, Club moet die enkel binnen koppen. Overleg is de snelste weg naar een oplossing.”

Blauwe zone

“Club Brugge heeft de keuze: ga in op ons verzoek, gebruik je gezond verstand. Want anders zien we ons verplicht om te procederen. We hebben al drie keer gewonnen voor de rechtbank. We hebben trouwens nog altijd vragen over die combiregeling: de supporters worden het slachtoffer, zij worden aan de ketting gelegd en moeten vanop randparking in busjes naar het stadion. Zullen zij dat allemaal aanvaarden? Ik vrees dat die regeling onhoudbaar is.”

“Ik geloof niet in het mobiliteitsplan. Brugge wil een blauwe zone invoeren in Sint-Andries. Waarom heeft Dirk De fauw dat niet in 1996 gedaan, toen hij Brugs schepen was? Voor Euro 2000 zou Brugge dat al doen, het is nooit gebeurd. Al 28 jaar wordt die belofte niet nagekomen. Dirk De fauw heeft enkel een parkeerverbod in zijn eigen buurt ingevoerd. Wie gelooft die politici nog?”, vraagt Toon Van Moerbeke zich af.