Vincent Verstraete (46) is VAS-kampioen ondanks slechte start: “Mooie chrono’s gerealiseerd”

Pascal Vanhullebusch (bestuurslid VAS), Christophe Dewickere (Zonnebeke-copiloot), Ignace Dumortier(secretaris VAS), Boudewijn Baertsoen (voorzitter VAS), Vincent Verstraete (Ruiselede-piloot) en Daniël Verschaeve (erevoorzitter VAS). © GINO COGHE Foto Coghe
Filiep Masselin
Filiep Masselin Rallymedewerker KW

De 46-jarige Vincent Verstraete, verzekeringsmakelaar in Ruiselede, is er voor de tweede keer in zijn carrière in geslaagd VAS-kampioen te worden in de Divisie 3.

“Dit is inderdaad mijn tweede VAS-titel, want in 2011 werd ik al eens kampioen. Maar de titel die ik nu behaalde is in het niets te vergelijken met mijn eerste titel twaalf jaar terug. In 2011 werd ik kampioen door mijn grote regelmaat terwijl de recente titel behaald werd door snelle tijden op de tabellen te zetten en hoog te eindigen in het algemeen klassement. Als je ziet dat we dit jaar voor het eerst in mijn al lange carrière top-10-plaatsen wisten te behalen, dan is dit het bewijs dat we toch wel een grote stap vooruit gezet hebben en mooie chrono’s wisten te realiseren. Het is een feit dat we met de Ford Fiesta Rally 3 voor het eerst over vierwielaandrijving beschikken en dat vertaalt zich uiteraard in snellere tijden dan bijvoorbeeld onze Renault Clio die we in het verleden hadden.”

Start in mineur

“Ik was jaren trouw gebleven aan de Renault Clio, maar in 2019 stelden we vast dat er geen nieuwe evoluties meer waren voor de Clio en keken we uit naar een nieuwe uitdaging. We kochten een Ford Fiesta die we zelf stripten (waar Vincent een gebroken duim aan overhield) en dan met de steun van Floral rallyklaar maakten. In 2022 volgde dan de Ford Fiesta Rally 3 die nieuw uit de ateliers van M-Sport kwam. We hadden tijdens de winter beslist om voor de VAS-titel te gaan, maar het seizoen begon in mineur. In de Short Rally van Moorslede geraakten we zelfs niet aan de start van de eerste proef door een elektrisch probleem. Gelukkig verliep de rest van het seizoen veel beter en wonnen we vier maal onze klasse. Daar bovenop konden we drie maal in de top 10 finishen, zodat we voor de start van de 6 Uren van Kortrijk, de laatste rally van het seizoen, al zeker waren van de titel.

Balans opmaken

We hebben intussen ook nog een Ford Escort historic gekocht waar we volgend jaar enkele rally’s mee gaan rijden. De Ford Escort is de ideale wagen om te driften en dwars door de bochten te gaan en het is de bedoeling om toch enkele wedstrijden puur voor de fun te rijden. We hebben geen plannen om onze titel te verdedigen en mikken op de West-Vlaamse rally’s. Als we buiten onze provincie gaan rijden, kost dat een pak meer geld en tijd. We zullen halfweg het seizoen de balans opmaken en dan pas beslissen of we voor één of andere titel gaan.”

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier