Bert Cornelis komt voor eigen volk aan de start in Hemicuda Rally: “Opnieuw een podium zou mooi zijn”

Bert Cornelis staat met zijn originele Opel Monza steeds garant voor spektakel. (foto DM)

De Hemicuda Rally van Koekelare kan opnieuw op een volgeboekt deelnemersveld rekenen. Bert Cornelis is één van de namen om naar uit te kijken bij de Historics. De Handzamenaar hoopt net als in de Aarova Rally mee te kunnen doen voor het podium.

Bert Cornelis haalde in de Rally van Staden opnieuw zijn Opel Monza boven en dat na een afwezigheid van bijna drie jaar. “Door de coronamaatregelen was het niet altijd leuk vertoeven op rally’s, dus bleef ik liever aan de kant”, zegt de garagehouder, die bij zijn wederoptreden snel moest opgeven. “De laatste keer dat we met de Monza reden was in Kortrijk 2019. Als ik mij nog goed herinner was de motor toen even warmgelopen. Ik had er daarna geen acht meer op geslagen door het lange stilstaan, maar in Staden was het dus snel voorbij.”

Ik blijf kampen met een snelle slijtage van de achterbanden. Misschien is dat de rijstijl

Met een vernieuwde cilinderkoppakking trok Cornelis vervolgens naar de Aarova Rally in Oudenaarde, waar hij derde finishte bij de Historics. “Direct achter Lietaer en Snijers, dat is geen schande denk ik. Jammer dat we door een misverstand bij het inklokken twee minuten straftijd pakten en wat plaatsen in de algemene klassering verloren, maar dat veranderde uiteindelijk niets aan de stand bij de Historics. Ik blijf wel kampen met een snelle slijtage van de achterbanden. Misschien is dat gewoon de rijstijl (lacht).

Met onder meer een proef in Kortemark is de Hemicuda Rally voor Cornelis en copilote Lien Braekevelt een echte thuiswedstrijd. Nieuw is dat de wedstrijd dit jaar al op zaterdagavond van start gaat met twee proeven in Middelkerke. “Dat ziet er zeker tof uit, maar wel jammer voor het verkenningswerk dat we er dan zondag niet meer rijden. Ons hoog startnummer speelt daar wel niet echt in het voordeel. Het kan wel een verschil uitmaken als je in het donker moet rijden en je directe concurrenten niet. Normaal maakt het nummer mij niet zoveel uit, maar voor eigen volk zit je liever iets meer vooraan. Misschien valt daar nog een mouw aan te passen.”

Voordeel

Het deelnemersveld telt bijna 140 wagens, waaronder zo’n veertigtal Historics. “Paul Lietaer is altijd wel een maatje te sterk. Stefaan Stouf is ongenaakbaar met zijn Ford Sierra, maar dit keer kiest hij voor zijn Escort. Er is ook Nick Toorré met zijn Ford Sierra Cosworth, die in Staden wel snel was. Als het wat vettig ligt, speelt dat zeker in zijn voordeel. Veel zal dus afhangen van het weer. Mochten we net als in Oudenaarde bij de eerste drie kunnen eindigen, zou dat heel mooi zijn. We hebben er in elk geval zin in.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.