Werken Slijperstraat zitten perfect op schema

Schepen Geert Moerkerke.© JCR
Schepen Geert Moerkerke.© JCR
Bert Feys
Bert Feys Medewerker KW

De werken in de omgeving van de Slijperstraat in Oostnieuwkerke zitten op schema. Binnenkort is de omgeving rond de school afgewerkt. De gemeente viel met het project zelfs in de prijzen en kreeg onlangs van Aquafin de award voor ‘Projectteam van het jaar’.

Het project Basijnsmolenstraat en Slijperstraat is naast het toekomstige project in de Roeselaarsestraat een van de grootste wegeniswerken tijdens deze bestuursperiode.

Schepen van Openbare Werken Geert Moerkerke (Open VLD) is tevreden met de vooruitgang. “We zitten goed op schema. Momenteel is men nog volop bezig in de omgeving van de school, maar we hopen dat gedeelte binnenkort af te hebben.”

Barrières voor schoolstraat

“Er is nog een serieuze weg te gaan richting de Groenestraat, maar als alles verloopt zoals tot nu, zouden we heel tevreden zijn. Werken zijn nooit leuk, maar ik vergelijk dat met het weer. Als het slecht weer is, is men niet content. Maar als het opnieuw goed weer is, zijn we allemaal tevreden.”

Rond de school staan enkele maatregelen op het programma die de veiligheid voor de kinderen moeten verhogen. Zo komen er barrières die de schoolstraat afbakenen.

“De schoolstraat werd nu telkens afgezet met enkele nadars, maar de nieuwe afsluiting past goed bij de schoolomgeving”, aldus schepen Moerkerke. Inmiddels werd ook het kruispunt van de Slijperstraat met de Spanjestraat aangepast zodat zwaar verkeer dat richting de ambachtelijke zone moet er gemakkelijker de bocht kan nemen.

Award

Ondertussen viel de gemeente met het project Basijnsmolenstraat-Slijperstraat ook in de prijzen. Van Aquafin kreeg Staden de award voor Projectteam van het jaar’. “Deze prijs kwam er dankzij een samenwerking tussen Aquafin, de gemeente en de aannemer Penninck. Alle partners hebben het project naar een hoger niveau getild”, aldus de schepen.

Binnen dit project werd voor de eerste keer gebruik gemaakt van een infiltrerende onderfundering. “Door deze nieuwe techniek kunnen we het water in de bodem laten dringen zonder in te boeten op kwaliteit van het wegennet. Het regenwater blijft niet meer staan op het asfalt en infiltreert in de grond.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier