Werken gestart aan de kluifrotonde in Rekkem

De kluifrotonde in Rekkem kreeg bij de weggebruiker de roepnaam ‘landingsbaan’. © CLL
Christophe Lefebvre
Christophe Lefebvre Medewerker KW

Met een vierde plaats knalde Menen zich zowel letterlijk als figuurlijk tot in de top 5 van gevaarlijkste verkeerspunten in West-Vlaanderen. De absolute boosdoener is de kluifrotonde in Rekkem, die bij zowat iedere weggebruiker de roepnaam ‘landingsbaan’ kreeg.

Snelheidsrecords van meer dan 200 kilometer per uur, een oneindig lange lijst van ongevallen en dodelijke slachtoffers. De reputatie van de kluifrotonde, die zowel Rekkem als Moeskroen met de E17 verbindt, is er eentje die weinig benijdenswaardig is.

Een recente vraag van Vlaams parlementslid Brecht Warnez (CD&V) strooide in Menen nog wat extra zout in de wonde. Het punt werd opgenomen in de lijst van gevaarlijke verkeerspunten in West-Vlaanderen en haalde er meteen de 4de plaats. Alleen al in de periode tussen 2018 en 2020 vielen er één dode, vijf zwaargewonden en vier lichtgewonden. Cijfers die niet eens rampjaar 2022 in rekening brengen. Ondertussen is het Agentschap Wegen en Verkeer begonnen met grote werken aan het punt, in een poging verkeersslachtoffers in de toekomst te vermijden.

Mobiliteitsplan

Menens schepen van Mobiliteit Patrick Roose (Vooruit) is alvast blij met de werken. “We spreken hier over een gewestweg, waar de stad geen enkele bevoegdheid over heeft”, klinkt het in een reactie. “Toch bleven we niet blind voor wat er gaande was. Samen met de politie hebben we een mobiliteitsplan uitgewerkt en zaten we meerdere malen samen met het Agentschap Wegen en Verkeer. We kregen er gehoor en kregen er ook de belofte dat er werk zou worden gemaakt van structurele oplossingen.”

“Natuurlijk is het allesbehalve leuk om op de lijst van verkeersgevaarlijke punten te staan en het is nog minder leuk om slachtoffers te hebben in onze stad. Toch mochten we ook niet ontkennen dat structurele oplossingen niet zomaar van dag op dag kunnen worden aangeboden. Er werd naar onze grieven geluisterd, er werd naar onze suggesties geluisterd en een definitief plan werd uitgewerkt. De kluifrotonde was een zwart punt in onze stad, laat ons hopen dat we die reputatie volledig kunnen wegwerken”, besluit schepen Roose.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier