Volledige Waregemse binnenstad wordt zone 30: “Veiligheid van bewoners en schoolgaande jeugd verbeteren”

Schepen van Mobiliteit Philip Himpe (CD&V): “Deze maatregel moet de veiligheid van fietsers, voetgangers, bewoners en schoolgaande jeugd in het centrum nog verder verbeteren. Bovendien vermindert op die manier het lawaai en is er minder vervuiling.” © LV
Levi Verbauwhede
Levi Verbauwhede Medewerker KW

Het stadsbestuur voert – met uitzondering van twee straten – binnen de Ring (R35) een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in. “Deze maatregel moet de veiligheid van fietsers, voetgangers, bewoners en schoolgaande jeugd in het centrum nog verder verbeteren”, klinkt het. De snelheidsbeperking start op maandag 6 november.

Vijf jaar na de invoering van enkele fietsstraten en zones 30 in het centrum, breidt het stadsbestuur die snelheidsbeperking uit naar alle straten binnen de Waregemse Ring (R35). “Deze maatregel werd al voorzien in het lokaal mobiliteitsplan”, vertelt schepen van Mobiliteit Philip Himpe (CD&V). “De nieuwe afwegingen van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) over het invoeren van 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom, zorgden voor een stroomversnelling.”

Himpe motiveert de beslissing met volgende argumenten. “In de straten binnen de Ring zijn er veel woningen en is snelheid van het gemotoriseerd verkeer niet het belangrijkste element. Daarnaast is de inrichting van de smalle straten binnen de Ring geloofwaardig voor een zone 30. Deze maatregel moet de veiligheid van fietsers, voetgangers, bewoners en schoolgaande jeugd in het centrum nog verder verbeteren. Bovendien vermindert op die manier het lawaai en is er minder vervuiling.”

Uitzonderingen

Binnen de Ring geldt binnenkort dus een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Er zijn wel twee uitzonderingen. In de Churchilllaan en in de Zultseweg – met uitzondering van de schoolomgeving – blijft de maximumsnelheid 50 kilometer per uur. “Beide straten zijn immers breed genoeg en hebben voetpaden én aparte fietspaden. Een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur is daar niet geloofwaardig.”

De maatregel gaat in op maandag 6 november, een bewuste keuze. “Dat is immers de eerste schooldag na de herfstvakantie en meteen ook de eerste ochtendspits in het donker van het winteruur. Een aangepaste snelheid in het verkeer is dan zeker wenselijk”, besluit Himpe. Het stadsbestuur plant tegen dan nog enkele nieuwe verkeersborden om de aanpassing duidelijk te maken.

“Goede beslissing”

De scholen reageren alvast positief op het nieuws. “Dit is een goede beslissing, de maatregel komt de veiligheid van de kinderen ten goede”, vertelt directeur Frank Dewaele van Stedelijke Basisschool Guido Gezelle, die net binnen de Ring ligt. “Tijdens de schoolspits is een deel van de Zuiderlaan reeds zone 30. Het is logisch dat de Damweg dat ook wordt, aangezien onze parking er aan grenst. In het verleden sprak er mij daar al iemand over aan.”

“We zijn blij met alle inspanningen rond verkeersveiligheid. Zo hebben wij bijvoorbeeld elke ochtend, middag en avond zowel een agent als een gemachtigd opzichter ter beschikking die de kinderen de Ring helpt oversteken.”

Gemengde gevoelens

Karel Dewispelaere (65) is handelsreiziger en treinbestuurder op rust en woont in de gezellige en autoluwe wijk Het Spei. Hij heeft vooral gemengde gevoelens bij het invoeren van zone dertig in alle straten, pleinen en wijken binnen de Waregemse ring. “Ik ga volledig akkoord met de uitzonderingen voor de Zultseweg en de Churchillaan maar begrijp dan weer niet waarom er in de Damweg (langs beide kanten brede en duidelijk afgebakende fietspaden, red.) geen vijftig per uur mag worden gereden. In het centrum neem ik zelf altijd de fiets. Je moet maar eens van de bibliotheek in de Holstraat tot aan het station met de wagen rijden. Het duurt een eeuwigheid!”

Sony Verstraete (62) is verkoopsdirecteur op rust en woont op een boogscheut van de Keukeldam. Ze is een fervent fietsster. “Ik ga volledig akkoord dat er in de binnenstad van Waregem niet meer dan dertig kilometer per uur mag worden gereden. Ik vind uitzonderingen op de regel dan ook enkel mogelijk als er duidelijke en brede fietspaden aanwezig zijn. Ik bekijk het misschien te eenzijdig vanuit het standpunt van de fietser maar iedereen moet er toch mee akkoord gaan dat de zwakke weggebruikers ten allen tijde goed beschermd moeten worden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier