Vernieuwde Markt in Houthulst wordt zone 30: “Tot een minimum beperkt”

Het lokaal bestuur wil zone 30 creëren rond de vernieuwde Markt. (foto TOGH) © TOM GHEERAERT
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Het gemeentebestuur wil dat de vernieuwde Markt van Houthulst zone 30 wordt en neemt dat voornemen mee in de actualisatie van de aanvullende verkeersreglementen. Filip Vanhevel (N-VA) vreest echter dat er onvoldoende draagvlak is bij de burgers. “Je gaat onvermijdelijk sluipverkeer creëren”, aldus de oppositieleider.

Het gemeentebestuur is momenteel volop bezig met de actualisatie van de aanvullende verkeersreglementen. Tegen het eind van het jaar wil ze dat voor alle deelgemeenten doen. Op de gemeenteraad van donderdag stond alvast de goedkeuring van het aanvullend verkeersreglement voor deelgemeente Houthulst op de agenda. Van de gelegenheid maakte burgemeester Jeroen Vandromme (CD&V) gebruik om het nieuwe snelheidsregime van de vernieuwde Markt te schetsen.

Zone 50 en 30

“Als je de Eugène De Grootelaan inrijdt, blijf je in eerste instantie in zone 50”, legde de burgemeester uit. “Eenmaal voorbij de Broeders Xaverianenstraat kom je in de zone 30. Die willen we aanhouden voor de volledige Markt, tot waar de dubbele huizenrij stopt. Dan worde de Eug. De Grootelaan weer zone 50. Ook de Stadenstraat blijft zone 50, tot je op de Markt komt. Dan kom je in de zone 30, die we zouden willen aanhouden tot aan de schoolomgeving in de Terreststraat. De Kerkstraat blijft zone 50, de andere straten van de Markt worden zone 30.”

Fractieleider Filip Vanhevel van oppositiepartij had toch enkele bedenkingen bij die plannen. “Ik vermoed dat jullie wel al gehoord hebben dat de burger daar niet voor staat te springen. In Staden vermijden ze het centrum om de trajectcontrole in de zone 30 te vermijden. Als je een zone 30 creëert, dan zal je onvermijdelijk sluipverkeer creëren. Dan rijden ze niet meer 50 waar 50 mag. Ik vraag me dan ook af: wat is de drijfveer? Is dat enkel verkeersveiligheid? Of is het ook om de CO2-uitstoot te beperken? Zorg dan dat je een draagvlak creëert bij burgers, zodat niet iedereen zit te sakkeren..”

Wirwar aan borden

“Dat doe je voor een veilig centrum, maar ook om een veiligheidsgevoel te creëren”, antwoordde schepen van Mobiliteit Tessa Vandewalle (CD&V). “50 km per uur rijden lijkt misschien niet snel, maar voor wie er maar tien meter vandaan staat, is het wel snel. Mijn mening is ook: in de zone 30 ga je zeker geen 70 rijden.”

Vanhevel wees er ook dat de creatie van een zone 30 als neveneffect heeft dat er weer meer borden zullen staan. “Ik erger mij aan de wirwar aan verkeersborden. Dat is niet alleen in Houthulst. Het is ongelooflijk. Van bij mij thuis in Merkem tot De Pluimen in Diksmuide telde ik 178 verkeersborden, in één richting. Creëer je zone 30, dat zijn opnieuw x-aantal borden die erbij komen.”

“We hebben de zone 30 tot het minimum beperkt. We hebben ook rekening gehouden met het fietsverkeer, dat nu gemengd verkeer geworden is waar we afstappen van een vrijliggend fietspad. Ook de nabijheid van de school, apotheek, ingang van het bos… zijn allemaal elementen die meespelen”, besloot gemeenteraadsvoorzitter ad interim Erik Verbeure (CD&V).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier