https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Tweede deel werken gestart, industrieterrein wordt groener en veiliger voor fietsers

Het kruispunt van de Oostlaan met Driemasten wordt zo ingericht dat het verkeer dat van Sint-Eloois-Winkel komt, rechts naar de Oostlaan wordt geleid. Oostlaan wordt geleid.©Stefaan Lernout SL
Het kruispunt van de Oostlaan met Driemasten wordt zo ingericht dat het verkeer dat van Sint-Eloois-Winkel komt, rechts naar de Oostlaan wordt geleid. Oostlaan wordt geleid.©Stefaan Lernout SL
Stefaan Lernout

Eerder deze maand startte het tweede luik van de revitalisering van het industrieterrein Gullegem-Moorsele. De werken zullen 420 kalenderdagen in beslag nemen. De werken omvatten de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel en het vernieuwen van de bovenbouw. Deze werken moeten ook het zwaar verkeer zoveel mogelijk uit de dorpskern van Gullegem weren.

De eerste fase van de revitalisering van industriezone Gullegem-Moorsele startte al in mei 2018, en werd enkele maanden geleden afgerond. Daarbij werd de Muizelstraat aangepakt, een stuk van de Drieslaan, de Noordstraat, en een stuk van de Nijverheidslaan.

De tweede fase van dit grootschalige vernieuwingsproject is nu gestart. “In deze tweede fase pakken we de Oostlaan aan, een deel van de Nijverheidslaan, de Drieslaan en een deel van de Ambachtenlaan”, zegt schepen van Openbare Werken Stijn Tant. “In de meeste straten worden de bestaande riolen vervangen door een gescheiden stelsel. We vernieuwen het wegdek en waar mogelijk maken we plaats voor groen zodat het aantrekkelijker wordt. Daarnaast denken we ook aan de fietsveiligheid, door vrij liggende fietspaden te voorzien.”

Zwaar verkeer

In de tweede fase van deze werken zit ook een belangrijke ingreep vervat die het zwaar verkeer uit het centrum van Gullegem moet weren. “Er bestaat momenteel een tonnagebeperking maar in de praktijk wordt die regel vaak overtreden”, zegt schepen van Mobiliteit Lobke Maes. “Een tijdje geleden werden er tijdelijke camera’s geplaatst om de situatie daar in kaart te brengen. Uit de resultaten blijkt dat bijna de helft van de vrachtwagenchauffeurs die zonder te stoppen door het centrum rijden, op weg zijn van de Driemasten naar de Oude Ieperstraat, of omgekeerd.”

“Het kruispunt van de Oostlaan met Driemasten wordt zo ingericht dat het verkeer dat van Sint-Eloois-Winkel komt, rechts naar de Oostlaan wordt geleid. De rijrichting rechtdoor wordt daardoor niet langer de meest logische beweging. We zorgen ook voor extra signalisatie op dat punt, zodat chauffeurs duidelijk zien dat de beste weg naar de autosnelweg niet rechtdoor is, maar via de Oostlaan.”

Het gemeentebestuur onderzoekt verder of een vaste digitale vrachtwagensluis om tonnagebeperking te controleren, een optie kan zijn. In deze tweede fase van de revitalisering wordt ook een pompstation geplaatst in de Schuttershoflaan. Het afvalwater van de Vierschaarstraat wordt momenteel nog geloosd in de nabijliggende beek. Het is de bedoeling dat die afvoer aangesloten wordt op de riolering van de Schuttershoflaan.

Hondschotestraat in derde fase

De tweede fase zou normaal in februari 2022 afgerond moeten zijn. In deze faze wordt 8,5 miljoen euro geïnvesteerd, 85 procent daarvan is gesubsidieerd dankzij het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Daarna start nog een laatste fase, met de heraanleg van de Hondschotestraat. “Maar daar zijn we nu nog bezig met de verwerving van extra gronden, vandaar dat die straat uit de tweede fase werd gehaald”, zegt schepen Tant.

De laatste informatie vind je telkens op https://www.wevelgem.be/nieuws/werken-aan-de-industriezone-gullegem-moorsele

Lees meer over:

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.