Na kritiek op vervoersplan De Lijn: nieuwe halte brengt buslijnen 2 en 4 samen in Bredene
Bredene drong de voorbije maanden bij vervoersmaatschappij De Lijn aan om het nieuwe vervoersplan bij te sturen. Vooral de grote afstand tussen de routes van de lijnen 2 en 4 zorgde voor terechte kritiek.
Na intensief overleg met De Lijn werd door de vervoersmaatschappij een verbetervoorstel uitgewerkt voor lijn 2. “Vanaf 15 april worden de buslijnen 2 en 4 dichter naar elkaar toe gebracht met nieuwe tijdelijke haltes in de Driftweg. Hierdoor wordt de overstapafstand tussen beide stadslijnen 2 en 4 sterk beperkt”, zegt burgemeester Steve Vandenberghe.
Tijdelijke haltes
Er komen tijdelijke haltes in de Driftweg (rijrichting De Haan), ter hoogte van de Groenendijkstraat (rijrichting Oostende) en ter hoogte van de Breeweg. De reeds bestaande halte ter hoogte van de Groenendijkstraat (rijrichting Oostende) wordt opnieuw in gebruik genomen. Aan de nieuwe tijdelijke haltes ter hoogte van de Breeweg en Groenendijkstraat worden, in samenspraak met Clearchannel, ook schuilhuisjes voorzien. Rond de halte met rijrichting De Haan is echter onvoldoende ruimte om ook daar een schuilhuisje te kunnen plaatsen.
Halte Turkeyenlaan verdwijnt
De komst van de drie nieuwe tijdelijke haltes betekent ook dat de halte in de Turkeyenlaan vanaf 15 april niet meer zal worden gebruikt. Reizigers uit de omgeving Groenendijk die met de bus richting Bredene willen pendelen kunnen in de Driftweg ter hoogte van de Groenendijkstraat buslijn 2 nemen tot aan de Breeweg om vervolgens over te stappen op lijn 4 aan de halte Duinenzichterf in de Breeweg. Reizigers die rechtstreeks naar Oostende willen rijden, nemen de bus aan de vroegere halte in de Driftweg ter hoogte van de Groenendijkstraat, deze halte wordt dus opnieuw in gebruik genomen. De nieuwe halte voor lijn 2 ter hoogte van de Breeweg wordt eveneens een opstapplaats voor reizigers die naar Oostende willen reizen.
Oplossing op lange termijn
Bredene is ook vragende partij voor een duurzame oplossing voor deze problematiek. “Op langere termijn, en dat zal wellicht 2025-2026 worden, is er een onderzoek opgestart voor een structurele oplossing met mogelijk een bijkomende tramhalte en verknoping van buslijnen 2 en 4. Vooraleer deze oplossingen definitief kan worden ingevoerd is er nog verder onderzoek en overleg tussen het gemeentebestuur, vervoersmaatschappij De Lijn en de Vlaamse overheid”, zegt schepen Kristof Vermeire die de vervoerregio opvolgt voor Bredene.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier