KANEGEM/AARSELE: De klok tikt hard voor de Neringenstraat

Foto WME
Philippe Verhaest

Tien dagen lang ging deze krant op zoek naar de slechtste fietspaden. West-Vlaanderen heeft er nogal wat, zo blijkt: niet minder dan 522 meldingen kregen we binnen. Uit grote steden en kleine gemeenten, langs gewest- en gemeentewegen. Het slechtste fietspad van onze regio is volgens een pak lezers de Neringenstraat tussen Kanegem en Aarsele. De kasseibaan dateert nog uit een ander tijdperk en het fietspad is een aaneenschakeling van putten en andere oneffenheden. “Ik mijd de weg zoveel mogelijk”, aldus fervent fietser Jean Verstraete. Schepen van Openbare Werken Veerle Vervaeke wil de weg zo snel mogelijk aanpakken. “Maar nu tekenen enkele buurtbewoners protest aan tegen een al lang verdwenen voetweg”, zucht ze.

Dit artikel maakt deel uit van ons Dossier ‘Op het slechte pad’.

Foto WME
Foto WME

Ruiseledenaar Jean Verstraete (78) is een fervent fietser. Als een van de oprichters van de Banana Peel in zijn thuisgemeente trekt hij tijdens de zomermaanden regelmatig naar muzikale evenementen in Olsene. “En daarvoor haal ik de fiets van stal”, zegt hij. “Tijdens een van mijn eerste ritjes richting Oost-Vlaanderen nam ik de Neringenstraat. Ik wist niet wat ik zag. Het fietspad als je het al zo kan noemen ligt er bijzonder slecht bij.”

Ondertussen mijdt Jean de Neringenstraat wanneer hij de fiets gebruikt. “De putten en diepe plassen volgen elkaar in sneltempo op. Je moet echt slalommen om zonder kleerscheuren het einde van de weg te bereiken. En de auto’s gebruiken de fietsstrook omdat die beter ligt dan de rijweg zelf. Dat zegt veel over de staat van de kasseien. Het is onbegrijpelijk dat deze toch wel belangrijke verbindingsweg tussen twee deelgemeenten van Tielt er al járen zo lamentabel bij ligt. Zeker als je weet dat de stad in 2015 een kleine 900.000 euro subsidie heeft binnengehaald om de Nereningstraat aan te pakken”, aldus nog Jean, die ook de staat van de Kanegemstraat tussen Kanegem en Tielt aankaart. “Daar heb je te maken met een pak niveauverschillen op het fietspad. Een stad als Tielt zou toch iets meer aandacht mogen hebben voor een goede fietsinfrastructuur.”

De tijdsdruk hangt als een zwaard van Damocles boven ons hoofd

Schepen van Openbare Werken Veerle Vervaeke (N-VA/Open VLD) deelt de verzuchtingen van Jean Verstraete. “Het klopt dat het fietspad langs de Neringenstraat qua verharding al lang niet meer aan de normen voldoet”, zegt ze. “En automobilisten gebruiken de strook inderdaad ook. Dat verhoogt de veiligheid zeker niet. Maar men moet goed beseffen dat wij al sinds het begin van deze legislatuur bezig zijn met het dossier rond de heraanleg van de Neringenstraat. Het gaat om een geklasseerde weg, maar in 2015 verkregen we 870.000 erfgoedsubsidie om de rijweg aan te pakken. Daarop hebben we zelf een haalbaarheidsstudie uitgeschreven om ook het fietspad aan te pakken. We opteerden voor een dubbel fietspad aan de oostzijde van de weg en in maart 2017 konden we de aanvraag indienen.”

Bezwaar van buurtbewoners

Enkele buurtbewoners tekenden echter bezwaar aan en de vergunning werd geweigerd. Een oude voetweg tussen Aarsele en Kanegem, die eveneens op het traject van de Neringenstraat loopt, maar al honderd jaar uit het straatbeeld verdwenen is, gooide ook roet in het eten. Intussen werd ook de procedure opgestart om die af te schaffen en bouwden we ons dossier helemaal opnieuw op. De voetweg behoort nu tot het verleden, we hebben ook wat wijzigingen in de plannen aangebracht, maar opnieuw dienden enkele buurtbewoners klacht in. Dit keer omdat ze die volledig onzichtbare voetweg willen behouden. We worden in dit dossier dus echt tegengewerkt en ondertussen ligt de zaak op het bureau van Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege. We verliezen de moed niet, maar in normale omstandigheden moesten de werken al achter de rug geweest zijn.”

“De tijdsdruk hangt als een zwaard van Damocles boven ons hoofd, want de deadline om de erfgoedsubsidie te kunnen gebruiken, ligt op april 2020. Dan moeten we de eindfactuur kunnen presenteren. Indien dat niet het geval is, mogen we het hele dossier naar de prullenbak verwijzen. En dat zou erg frustrerend zijn, want ook wij willen een goed ingerichte en vooral veilige Neringenstraat. Het geld staat klaar om gebruikt te worden, maar we kunnen door externe factoren niet starten. Hopelijk volgt er snel goed nieuws.”