Kamerleden pleiten voor reservatiesysteem op treinen naar kust

© BELGA
© BELGA

Waarom voert spoorwegmaatschappij NMBS geen test uit met een reservatiesysteem, waarbij reizigers die tijdens de paasvakantie met de trein naar de kust willen, op voorhand een plaats moeten reserveren? Dat is volgens verschillende Kamerleden een beter alternatief dan de “raamregel” die vanaf volgende week zal gelden, zo zeiden ze tijdens een actualiteitsdebat met minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) in de Kamercommissie Mobiliteit.

“Een jaar geleden opperden we wel eens dat een reservatiesysteem een goede stap zou kunnen zijn. Waarom is dat zo’n groot taboe?”, vroeg Jef Van den Bergh (CDV) zich bijvoorbeeld af. Hij wees erop dat meer dan 70 procent van de tickets elektronisch worden aangekocht, “dus dan lijkt dat toch niet zo’n grote stap meer te zijn”.

Garanties bieden

Net als Van den Bergh, wees ook Joris Vandenbroucke (Vooruit) op de voordelen van zo’n reservatiesysteem. “Het zou de NMBS meer zekerheid geven over de verwachte volkstoeloop, en het zou de reiziger garanties bieden”, zei Joris Vandenbroucke (Vooruit) van zijn kant. “Want nog erger dan geen ticket te kunnen kopen omdat er geen plaats is op de trein, is wel een ticket kopen en vervolgens uren moeten wachten in het station om misschien toch niet op de trein te geraken.”

“Hoe lang moeten we deze toestanden nog aanzien”, verwees Tomas Roggeman (N-VA) naar de drukte in de stations dinsdag van reizigers die naar de zee wilden gaan. “Wanneer gaat de NMBS eindelijk een reservatiesysteem uitwerken?”

Minister Gilkinet ging niet echt in op de vraag om een reservatiesysteem, maar verdedigde wel de aangekondigde raamregel. Hij rekent erop dat die samen met een reeks andere maatregelen voldoende zou moeten zijn om de reizigersstromen richting de kust in goede banen te leiden.

Raamregel

De raamregel geldt vanaf 3 april en zeker tot het einde van de maand. Tijdens de paasvakantie en de weekends mogen reizigers op treinen die naar de zee rijden alleen aan het raam zitten. Alleen kinderen jonger dan 12 jaar mogen naast een volwassene zitten.

“Dit is geen gemakkelijk uitvoerbare maatregel”, gaf minister Gilkinet toe. “We zullen allemaal goed moeten samenwerken, ook met de politiediensten die steun zullen bieden.” De NMBS zal ook een maximaal aantal mensen mobiliseren, klonk het.

Gilkinet gaf aan dat het de treinbegeleiders zullen zijn die het aantal vrije plaatsen op de trein moeten inschatten. Zij zullen dat doorgeven aan het volgende station, om te kunnen bepalen hoeveel mensen er daar op de trein kunnen stappen. “Het is dus mogelijk dat reizigers in het station zullen moeten wachten op een trein waarop er zitplaatsen beschikbaar zijn.”

Spitsuur

De minister herhaalde nog eens dat het grootste knelpunt zit bij de terugkeer van zee naar huis. De reizigers trekken meestal nog enigszins gespreid naar de kust, maar dat is anders voor de terugkeer. “Iedereen wil dan op hetzelfde moment de trein nemen, tussen 18.00 uur en 20.00 uur.” Dat is ook de reden dat de raamregel niet geldt voor de terugkeer naar het binnenland. Daarnaast zal er in extra treinen voorzien worden en zal de eerste klasse “systematisch” opengesteld worden voor alle reizigers. Maar “er is geen sprake van om mensen achter te laten in het station of in de straten van Oostende, Blankenberge of Knokke”.

De maatregel is misschien complex, maar het is vooral de bedoeling, aldus Gilkinet, “om de mobiliteit per trein te garanderen tijdens de paasvakantie en de Belg toe te laten om naar zee te gaan, als die dat wil”. De minister vindt het persoonlijk “niet heel verstandig om je naar zee te begeven in overvolle treinen, in deze tijden”, maar hij zegt de wil van de Belg te begrijpen om zich te blijven verplaatsen. Om meteen iedereen aan te raden om ook eens naar andere bestemmingen te kijken in België. “België heeft zoveel moois te bieden, in alle regio’s.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier