Inwoners Ruiselede klagen gevaarlijk kruispunt Wingenesteenweg aan: “Heb mensen bijna zien sterven”

“Er staan in Ruiselede meer borden voor overstekende koeien dan voor fietsers”, zegt Charles Huysman.©Wouter Meeus
“Er staan in Ruiselede meer borden voor overstekende koeien dan voor fietsers”, zegt Charles Huysman.©Wouter Meeus
Kjenta Vangampelaere
Kjenta Vangampelaere Medewerker KW

Charles Huysman (58) woont al vijftien jaar op de hoek van de Smisseweg met de Wingenesteenweg in Ruiselede en is zeker twee tot drie keer per jaar aanwezig bij een ongeval op het gevaarlijke kruispunt. Na meermaals de situatie aan te kaarten bij de gemeente, is hij het beu: “Er is een echte desinteresse en negatie in Ruiselede op vlak van verkeersveiligheid.”

Afgelopen week was er nog een ongeval met een fietser op het kruispunt met de Smisseweg, de Brandstraat en de Wingenesteenweg in Ruiselede/Doomkerke. Al was het niet de eerste keer voor Charles Huysman (58), die al vijftien jaar op de hoek van het kruispunt woont.

“Ik heb al meerdere malen accidenten letterlijk horen gebeuren. Ik heb mensen bijna zien sterven, eerste hulp toegediend. Het is genoeg geweest, mijn geduld is op. Er staan in Ruiselede meer borden voor overstekende koeien dan voor overstekende fietsers”, zegt hij.

Geen signalisatie

Op de drie wegen is er niets van signalisatie te bespeuren om het gevaarlijke kruispunt aan te duiden. “Er zijn geen stoptekens, geen snelheidsborden, alleen maar een voorrangsbord en enkele haaientanden die al afgesleten zijn. Er staan in Ruiselede meer borden voor overstekende koeien dan voor overstekende fietsers”, zegt Charles die diep ontgoocheld is in zijn gemeente. “Het is tijd dat Ruiselede uit haar cocon kruipt van landbouwgemeente en haar verantwoordelijkheid neemt.

“Desnoods stap ik naar de rechtbank”

De gevaarlijke verkeerssituatie treft vooral zwakke weggebruikers, zoals fietsers. “Er loopt hier een fietsknooppuntroute en door corona rijden meer mensen met de fiets. Al gaat het niet alleen over recreatieve weggebruikers, maar ook schoolgaand verkeer”, zegt Charles. Ook voor auto’s en tractors is het opletten geblazen: “Ik heb al meermaals auto’s over kop zien gaan of in de gracht weten belanden.”

Verantwoordelijkheid

Charles heeft al veel stappen ondernomen om in gesprek te gaan met de burgemeester en het schepencollege, zonder resultaat. “Er is een totale negatie en desinteresse op vlak van verkeersveiligheid in onze gemeente”, zegt hij kwaad. “Ik ben jurist van opleiding en weet dat art. 133 en art. 135 paragraaf 2 van de Nieuwe Gemeentewet schrijven dat een gemeente zelf verantwoordelijk en aansprakelijk is voor gevaarlijke verkeerssituaties. Nu is het tijd om die verantwoordelijkheid op te nemen.”

“Ik heb mensen bijna zien sterven, eerste hulp toegediend. Het is genoeg”

Niet alleen Charles is het beu, heel wat inwoners zijn opgelucht dat er iemand aan de alarmbel trekt. “Ik voel dat het mijn maatschappelijke taak is om actie te ondernemen. Graag zou ik willen dat de gemeente zorgt voor een asverschuiving of een verkeerseiland met signalisatie, zodat weggebruikers op zowel de Wingenesteenweg, als de Smisseweg en Brandstraat hun snelheid verminderen. Dat is niet zoveel gevraagd. Als er nu geen gehoor komt, stap ik naar de rechtbank en start ik een proces.”

Reactie burgemeester

Burgemeester Greet De Roo (RKD) laat in een reactie weten dat ze als voorzitter van de verkeerscommissie altijd open staat om te luisteren naar adviezen om de verkeersveiligheid te verhogen, al is er een ‘maar’.

“Het kruispunt aan de Wingenesteenweg en Smisseweg is niet het enige punt waar ongevallen gebeuren. We zouden dan overal meer borden moeten plaatsen. De nodige signalisatie is aanwezig, dus het is vooral ook aan de fietsers en automobilisten om hun snelheid aan te passen als ze een kruispunt naderen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier