Gistelbrug blijft open tijdens werken: stadsbestuur tevreden over alternatief Vlaamse Waterweg

Woensdag werd alles in gereedheid gebracht voor de werken aan de dukdalven. (foto Peter Maenhoudt) © PETER MAENHOUDT
Timmy Van Assche
Timmy Van Assche Medewerker KW

Het scheelde niet veel of de Gistelbrug ging voor bijna drie weken dicht door wegenwerken op het kanaal. Er komen namelijk zes nieuwe dukdalven. De brug, hoewel nét op grondgebied van Oudenburg gelegen, is een onmisbare schakel tussen Gistel en Oostende. “Na tussenkomst van beide stadsbesturen wordt in twee fasen gewerkt en louter een stuk Keiweg afgesloten”, weet burgemeester Defreyne.

De dukdalf, meervoud dukdalven. Wie niet thuis is in de scheepvaart zal het horen donderen in Keulen. Toch zijn deze kloeke houten vierkanten constructies in het water een bekend zicht bij bruggen, in havenmonden en nabij bruggen en sluizen. Ze kunnen dienen om schepen aan te meren of om constructies, zoals bruggen, te beschermen tegen boten. Van waar de opvallende naam komt, is niet geweten. Het kan een afgeleide zijn van oud-Fries of een verwijzing naar de Hertog van Alba – in het Frans: Duc d’ Albe – die vaak in zwart en wit was gekleed. Soit, welke uitleg er ook mag zijn, nabij de Gistelbrug staan er zes dukdalven – drie aan elke kant – en die zijn rot. Hoog tijd voor vervanging, dus. Alleen hebben werken op en/of naast de brug een behoorlijke impact. Want naast de Snaaskerkebrug als onderdeel van de N33 Torhoutsesteenweg even verderop, is de Gistelbrug via de N346 Oostendsesteenweg-Vaartstraat de enige directe route tussen Oostende en Gistel. Dagelijks passeren er een paar honderd pendelaars tussen beide steden – het belang is groot.

Bemiddeling

De oorspronkelijke vervanging van de dukdalven had eigenlijk al in het voorjaar van 2023 moeten gebeuren, maar dat draaide eventjes anders uit. Toen plaatste een aannemer onaangekondigd en zonder medeweten van de stadsbesturen van Oudenburg en Gistel signalisatie waarop stond dat de brug anderhalve maand lang ontoegankelijk zou zijn om dukdalven te vervangen. Maar de vergunningsaanvraag werd te laat ingediend en de signalisatie stond er onterecht. Bovendien vonden in de regio nog andere belangrijke werken langs invalswegen plaats. Na bemiddeling tussen opdrachtgever Vlaamse Waterweg en de burgemeesters werden de werken uitgesteld, menig Gistelnaar werd een hartverzakking gespaard. Maar dat scenario herhaalt zich dit keer niét.

“Enkel wie in Snaaskerke moet zijn, dient een weekje om te rijden”

Groen licht

“Nu werden we wel op voorhand ingelicht van de wegenwerken. Een eerste contact vond omstreeks 18 januari plaats”, zegt burgemeester Gauthier Defreyne (Open Vld). “In een eerste voorstel zou de brug enkele weken dicht gaan, omdat de aannemer vanop de brug makkelijk aan de dukdalven kan werken. Maar collega-burgemeester Romina Vanhooren van Oudenburg (Open Vld) en ik lieten al gauw weten dat het wat ons betreft ondenkbaar was om de brug zo lang te sluiten. In een tweede voorstel zou de werkduur dalen, maar de Gistelbrug zou nog altijd dicht moeten. Ook dat bleef onaanvaardbaar – die brug is een te belangrijke schakel. Op een gegeven ogenblik kwamen we zelf met het idee om de werken te laten plaatsvinden vanop de Keiweg. De ene keer aan de zijde richting Oudenburg, de andere keer aan de kant richting Snaaskerke. Zo kon de brug open blijven en is elke kant van de Keiweg maar één week afgesloten.” Na wat rekenwerk van ingenieurs en aannemers kreeg dat plan groen licht.

Tot 19 april

Concreet: de Keiweg aan Oudenburgse kant is sinds woensdag afgesloten voor alle verkeer tot en met woensdag 10 april. Er is een omleiding voorzien via de Kapittelstraat en de Zandvoordebrug. De tweede fase vindt plaats aan Snaaskerkse zijde van de Keiweg, er is geen verkeer mogelijk tussen donderdag 11 en vrijdag 19 april. Er is een omleiding voorzien via het centrum van Gistel of de Snaaskerkebrug. “Tijdens iedere fase blijft doorgaand verkeer in beide richtingen over de Gistelbrug steeds mogelijk. Het verkeer kan dus vlot van en naar Gistel. Enkel wie in Snaaskerke moet zijn, dient een weekje om te rijden. Dat is – helaas, maar onvermijdelijk – de minst belastende manier om mobiliteit te garanderen tijdens de werken”, besluit Defreyne, die de goeie samenwerking met de Vlaamse Waterweg benadrukt. Overigens, het vrijliggend fietspad blijft tijdens de werken bereikbaar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier