De eer van eerste grote fietszone in Vlaanderen was vorig jaar weggelegd voor de andere kant van onze provincie. Concreet werden 74 straten in de Kortrijkse binnenstad omgedoopt tot fietsstraat. In zo'n fietsstraat mogen auto's nog wel door, maar mogen ze fietsers niet inhalen. Fietsers mogen ook de hele breedte van de weg inpalmen. Overtredende automobilisten riskeren een boete.
...

De eer van eerste grote fietszone in Vlaanderen was vorig jaar weggelegd voor de andere kant van onze provincie. Concreet werden 74 straten in de Kortrijkse binnenstad omgedoopt tot fietsstraat. In zo'n fietsstraat mogen auto's nog wel door, maar mogen ze fietsers niet inhalen. Fietsers mogen ook de hele breedte van de weg inpalmen. Overtredende automobilisten riskeren een boete. "Brugge is ook perfect geschikt om zo'n fietszone in te voeren", vindt voorzitter Geert Demeyere van Fietsersbond Brugge, die te rade ging bij enkele steden en gemeenten waar zo'n fietszone het voorbije jaar werkelijkheid werd. "Uit hun resultaten blijkt grote tevredenheid. Er zijn wel enkele kinderziektes, zoals auto's die toch nog voorbijsteken waar het niet mag, maar die zaken zullen met de tijd ook verdwijnen. De realiteit is dat in coronatijd het fietsgebruik fors is gestegen. Fietshandelaars kunnen de verkoop en herstellingen niet meer bijhouden. Mensen hebben de fiets herontdekt. Daar hebben ook veel steden en gemeenten op ingepikt. Wij willen dat ook voor Brugge voor elkaar krijgen."Fietsersbond Brugge ging aan de slag met enkele leden van het bestuur. De zoon van kernlid Maarten, twintiger Pieter Vander Vennet, ontwikkelde onder meer een interactief plan van de Brugse binnenstad, waarbij alle straten in het lang en breed werden opgemeten. "Daaruit blijkt dat 85 procent van de straten niet breed genoeg is voor auto's om er correct voorbij te steken. De verplichte meter afstand tussen auto en fiets kan er niet gegarandeerd worden tijdens het inhalen. Eigenlijk geldt zo al officieus het principe van een fietsstraat." "Er is enkel nog een wettelijk kader nodig voor een toestand die nu al bestaat. Het huidige stadsbestuur heeft ons de jongste jaren op onze wenken bediend. Er zijn al veel inspanningen geleverd om Brugge tot fietsstad bij uitstek om te toveren. Een fietszone zou het summum zijn om echt als fietsstad te bestaan. De resultaten van onze bevindingen hebben we tijdens de recente Week van de Mobiliteit voorgelegd aan het stadsbestuur. Hopelijk kunnen zij snel werk maken van een fietszone."De natte droom van Demeyere en co is een volledige binnenstad met fietsstraten, al blijft de voorzitter realistisch. "We beseffen dat een fietsstraat in bepaalde straten niet mogelijk is, omwille van bepaalde functies. Het moet doenbaar blijven. We zijn trouwens niet tegen auto's in de binnenstad gekant. De verschillende weggebruikers zien we als collega's op de weg, niet als vijanden. En het idee van een autovrij centrum? Goh, dat is iets wat de agenda's al langere tijd passeert, maar niet meteen realistisch is." "Er wonen gehandicapte en oudere mensen in de binnenstad. Autoluw kan op bepaalde momenten, maar je moet altijd rekening houden met wie in de binnenstad woont. De stad is voor de Bruggeling, ook voor wie een auto nodig heeft. Wederzijds respect krijg je pas als je iedereen toelaat."