Fietsersbond Brugge pleit voor officiële fietszone in de binnenstad

Fietsersbond Brugge streeft naar een wettelijk kader om de binnenstad als fietszone te bestempelen. © Davy Coghe
Thomas Rosseel
Thomas Rosseel Journalist

Fietsersbond Brugge wil van het stadscentrum één grote fietszone maken. De vereniging legde een tot in de puntjes uitgewerkt dossier voor aan het stadsbestuur en hoopt zo het voorbeeld van onder meer Kortrijk en Mechelen te volgen. “In 85 procent van de straten is er nu al te weinig plaats voor auto’s om op wettelijke wijze een fietser in te halen”, zegt voorzitter Geert Demeyere.

De eer van eerste grote fietszone in Vlaanderen was vorig jaar weggelegd voor de andere kant van onze provincie. Concreet werden 74 straten in de Kortrijkse binnenstad omgedoopt tot fietsstraat. In zo’n fietsstraat mogen auto’s nog wel door, maar mogen ze fietsers niet inhalen. Fietsers mogen ook de hele breedte van de weg inpalmen. Overtredende automobilisten riskeren een boete.

“Brugge is ook perfect geschikt om zo’n fietszone in te voeren”, vindt voorzitter Geert Demeyere van Fietsersbond Brugge, die te rade ging bij enkele steden en gemeenten waar zo’n fietszone het voorbije jaar werkelijkheid werd. “Uit hun resultaten blijkt grote tevredenheid. Er zijn wel enkele kinderziektes, zoals auto’s die toch nog voorbijsteken waar het niet mag, maar die zaken zullen met de tijd ook verdwijnen. De realiteit is dat in coronatijd het fietsgebruik fors is gestegen. Fietshandelaars kunnen de verkoop en herstellingen niet meer bijhouden. Mensen hebben de fiets herontdekt. Daar hebben ook veel steden en gemeenten op ingepikt. Wij willen dat ook voor Brugge voor elkaar krijgen.”

Interactief plan

Fietsersbond Brugge ging aan de slag met enkele leden van het bestuur. De zoon van kernlid Maarten, twintiger Pieter Vander Vennet, ontwikkelde onder meer een interactief plan van de Brugse binnenstad, waarbij alle straten in het lang en breed werden opgemeten. “Daaruit blijkt dat 85 procent van de straten niet breed genoeg is voor auto’s om er correct voorbij te steken. De verplichte meter afstand tussen auto en fiets kan er niet gegarandeerd worden tijdens het inhalen. Eigenlijk geldt zo al officieus het principe van een fietsstraat.”

“Er is enkel nog een wettelijk kader nodig voor een toestand die nu al bestaat. Het huidige stadsbestuur heeft ons de jongste jaren op onze wenken bediend. Er zijn al veel inspanningen geleverd om Brugge tot fietsstad bij uitstek om te toveren. Een fietszone zou het summum zijn om echt als fietsstad te bestaan. De resultaten van onze bevindingen hebben we tijdens de recente Week van de Mobiliteit voorgelegd aan het stadsbestuur. Hopelijk kunnen zij snel werk maken van een fietszone.”

Niet volledig autovrij

De natte droom van Demeyere en co is een volledige binnenstad met fietsstraten, al blijft de voorzitter realistisch.

“We beseffen dat een fietsstraat in bepaalde straten niet mogelijk is, omwille van bepaalde functies. Het moet doenbaar blijven. We zijn trouwens niet tegen auto’s in de binnenstad gekant. De verschillende weggebruikers zien we als collega’s op de weg, niet als vijanden. En het idee van een autovrij centrum? Goh, dat is iets wat de agenda’s al langere tijd passeert, maar niet meteen realistisch is.”

“Er wonen gehandicapte en oudere mensen in de binnenstad. Autoluw kan op bepaalde momenten, maar je moet altijd rekening houden met wie in de binnenstad woont. De stad is voor de Bruggeling, ook voor wie een auto nodig heeft. Wederzijds respect krijg je pas als je iedereen toelaat.”

Burgemeester: “We willen graag, maar de wet ligt dwars”


Brugs burgervader Dirk De fauw (CD&V) staat positief tegenover een fietszone in zijn binnenstad, maar plaatst enkele kanttekeningen. “Onze stad is daarvoor inderdaad geschikt en we willen die fietszone ook graag officieel verwezenlijken, maar er is wettelijk gezien een probleem. In de federale wetgeving staat dat er tegelijkertijd maar twee zones op één locatie gereglementeerd kunnen worden. Wij zitten in de binnenstad al met zone 30 enerzijds en zone betalend parkeren anderzijds. Dan kun je geen derde zone, zoals een fietszone, afdwingbaar maken en bijgevolg overtreders beboeten. Er zijn gemeenten die toch een fietszone hebben gemaakt en niet naar die federale reglementering hebben gekeken, maar wij gaan niet in tegen de wet. Zolang dat wettelijk kader er niet is, kunnen we niet verder.”

“We hebben al verschillende keren bij de federale parlementairen aangedrongen om die wet een klein beetje aan te passen. Dat kan in principe in één, twee, drie. Wij zijn alvast vragende partij. In afwachting zijn er al op verschillende plaatsen rond Brugge fietsstraten ingericht en we zullen die mogelijkheden blijven bekijken.” Stel dat de fietszone in het centrum er finaal komt, dan zullen de traditionele kasseien niet meteen beschilderd worden met grote blauwe vlakken die een fietszone aanduiden, zo weet De fauw. “Brugge is Unesco-werelderfgoed. Daarbij kijkt men ook naar de bestrating. Unesco stelt uitdrukkelijk dat we omzichtig moeten omspringen met belijningen en aanduidingen op het openbaar domein. Een fietszone moet in het begin worden aangeduid met een bord, maar de zone herhalen met om de haverklap een grote beschildering op de weg, zal niet gebeuren. Op zich geen probleem.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.