Fietszone van 6 km in centrum Zwevegem start op 22 februari

Schepen Desloovere hoopt dat de fietszone op 22 februari kan ingevoerd worden.©Geert Vanhessche
Schepen Desloovere hoopt dat de fietszone op 22 februari kan ingevoerd worden.©Geert Vanhessche
Redactie KW

Als de weersomstandigheden meezitten en de nodige belijningen kunnen aangebracht worden, start op maandag 22 februari de fietszone van zo’n 6 km in het centrum van Zwevegem. Er werd afgesproken met de politie dat men meteen mag verbaliseren.

De plannen voor een verkeersveiliger centrum waren al een tijdje in de maak maar raakten in een stroomversnelling na het tragische ongeval van de 12-jarige Kato Vandenbogaerde. Onderdeel van die plannen is het invoeren van een fietszone in een achttiental straten in het centrum van Zwevegem, goed voor zo’n 6 kilometer.

In zo’n fietszone mogen de auto’s niet sneller rijden dan 30 km/u en mogen ze ook geen fietsers inhalen.

Mobiliteitsschepen Marc Desloovere (Samen !) hoopt op 22 februari de zone te kunnen invoeren. “Het is eerder een symbolische datum, want het is de eerste schooldag na de Krokusvakantie. We hebben een firma aangesteld die bij iedere ingang van de zone, 14 in totaal, een groot rood vlak moet aanbrengen met daarop een wit fietssymbool, zodat het duidelijk is dat men een fietszone binnenkomt.”

Die schilderwerken kosten aan de gemeente zo’n 75.000 euro. “Het is dan ook belangrijk dat deze goed zijn aangebracht. We hopen dan ook dat de weersomstandigheden een beetje meezitten zodat de signalisatie kan aangebracht worden.”

Sanctioneren

Er werd ook beslist dat de politie overtreders meteen mag bekeuren. “In een vergadering met de politie werd door hen de vraag gesteld of we een overgangsperiode zouden invoeren. Ik vind dit niet nodig omdat iedereen nu al weet dat er zo’n zone zou ingevoerd worden. Er ging ook een uitgebreid participatietraject aan vooraf. Tenslotte zullen de rode vlakken en de waarschuwingsborden die er nu al staan, toch duidelijk maken dat het vanaf 22 februari menens is. De politie mag dus vanaf dag één boetes uitschrijven.”, aldus Desloovere.

Ook een belangrijk om weten is dat met de invoering van de fietszone de voorrangsregels op het Guldenspoorfietspad zullen veranderen. De fietsers zullen er dan voorrang krijgen op de oversteek in de Otegemstraat, de Deerlijkstraat en de Harelbeekstraat. In de Harelbeekstraat komen ook nog bijkomende versmallingen.

Lindelaan

In een eerste fase van het parkeer en circulatieplan werden de Sint-Niklaasstraat en de Sint-Amandstraat al eenrichtingsverkeer ingevoerd. Na het invoeren van de fietszone, als tweede fase, voorziet men ook het kruispunt van de Guido Gezellestraat met de Avelgemstraat af te sluiten. Dit staat in de eerstvolgende maanden op het programma.

Tegen de verlofperiode wil men ook een ‘knip’ in de Lindelaan aanbrengen, dit ter hoogte van de Kwadepoelstraat. “Zo zal het niet meer mogelijk zijn om vanuit de Kortrijkstraat het centrum van Zwevegem te ontwijken om zo uit te komen in de Avelgemstraat, en omgekeerd. We willen immers vermijden dat men de Lindelaan als sluikweg gaat gebruiken en zeker al bij de heraanleg van het eerste deel van de Kortrijkstraat waarvan we denken na het verlof mee te kunnen starten. De voorbereidende werken, zoals het ondergronds brengen van nutsleidingen en zo, zou al na het Paasverlof van start gaan.”, zegt Marc Desloovere.

Tot slot gaf de schepen ook nog mee dat er de eerstkomende maanden ook nog ‘Tom & Lily’-poppen zullen geplaatst worden aan de schoolomgevingen in het centrum. Dit zoals aan de schoolomgeving in Zwevegem-Knokke. Uiteindelijk moeten alle schoolomgevingen, in deze legislatuur, op die manier uitgerust worden.

(Geert Vanhessche)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier