‘Fietse Fietse’ zet honderden kinderen weer veilig in het zadel: “Politie speelt belangrijke rol”

De leerlingen van de Gistelse basisscholen die deelnamen aan het evenement Fietse Fietse. (foto PM) © PETER MAENHOUDT
Timmy Van Assche
Timmy Van Assche Medewerker KW

Al meer dan vijftien jaar maakt het project rond verkeersveiligheid Fietse Fietse deel uit van de schoolkalender. Zowat 200 kinderen van het vijfde en zesde leerjaar van alle Gistelse basisscholen krijgen onder alziend oog van de politie tips en info over veilig fietsen. Dit jaar kent Fietse Fietse enkele nieuwigheden.

Fietse Fietse is een jaarlijks initiatief, gesteund op een samenwerking tussen de wijkpolitie, het stadsbestuur en de Gistelse scholen. Het doel: de verkeersveiligheid van zachte weggebruikers bevorderen. “Leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar leren hoe ze zich veilig moeten gedragen in het verkeer en overlopen nog eens alle verkeersregels. Fietse Fietse zet in op bewustwording, educatie en praktische oefeningen om onze jonge fietsers veilig en zelfverzekerd deel te laten nemen aan het verkeer”, zegt burgemeester Gauthier Defreyne (Open Vld). “Daarom zijn er verschillende activiteiten: een behendigheidsparcours, een verkeersquiz en grondige fietscontrole.”

Het project loopt al een hele poos, maar weet toch enkele nieuwigheden te introduceren. “Zo is er dit jaar voor het eerst een tuimelwagen, die op realistische wijze een auto-ongeval nabootst. Kinderen nemen in de auto plaats, en ervaren hoe belangrijk het is om een gordel te dragen en wat er gebeurt als je de controle over het stuur verliest.”

Fietsexamen

Nog een nieuwigheid: permanente fietsroutes voor kinderen én hun ouders. “Als afsluiting vindt er een fietsexamen plaats voor de leerlingen uit het zesde leerjaar, onder begeleiding van de politie. Terwijl de examenroute vroeger één dag met verkeersborden werd kenbaar gemaakt, blijven de borden en het parcours staan zodat kinderen en hun ouders kunnen oefenen.” Fietse Fietse is maar een radertje in een groter fietsveiligheidsbeleid. Eerder werd bijvoorbeeld een zone 30 in het centrum van de stad ingevoerd, “om zowel een aangename handels- en woonkern te creëren als de verkeersveiligheid rond de scholen te vergroten.”

Volgens Defreyne kwam die permanente zone 30 er onder meer op vraag van secundaire school SIGO. “Voorheen werd gewerkt met digitale borden en een dynamische zone 30 tussen 8 en 9 uur. Maar de schooluren zijn niet meer zo vast als vroeger. Jongeren hebben soms om 15 uur gedaan met school, maar soms pas om 17 uur. Ook de pauzes verschillen. Vandaar een vast en duidelijk snelheidsregime”, onderstreept de burgemeester. “Meer dan 1.700 scholieren verplaatsen zich dagelijks van en naar ons centrum, te voet of met de fiets. Kwetsbare weggebruikers delen dus de openbare ruimte met gemotoriseerde weggebruikers.” Er is ook de inrichting van fietsstraten, zoals de Stationsstraat, de Warandestraat tussen de Brugse Baan en de Kleine Warande, de Groene Dreef tussen de Vaartstraat en de Kleine Groenedreef. Er zijn nog infrastructuurwerken op til: de aanleg van een fietspad bij basisschool Gravenbos, een fietsveilige inrichting op het kruispunt van de Stampaerthoekweg met Bosdreef, en fietsstraten en suggestiestroken in de Putbekestraat en Callaertswalledreef.

“Politiezone Kouter (waartoe Gistel behoort, red.), en in het bijzonder de wijkdienst Gistel, speelt een belangrijke rol in het fietsbeleid van de stad. Zo is er een goeie samenwerking met de bestuurlijke overheid”, zegt eerste hoofdinspecteur Alain Maes. “Pijnpunten en voorstellen, die vanuit beide richtingen komen, worden besproken en beslissingen worden in overleg genomen.”

Maes weet dat tijdens Fietse Fietse de kinderen de verkeerstips vanuit de politie gretig oppikken. “We merken dat de opmerkingen veel meer geloofd én beter opgevolgd worden als ze die rechtstreeks van onze collega’s krijgen. We stellen vast dat de kinderen opmerkingen en info meenemen, en thuis doorvertellen als: ‘De politie heeft gezegd dat…’.”

Controles

Voor de politie stopt fietsveiligheid niet bij dit project en lopen het hele jaar door acties. “We voeren ook controles uit aan de schoolomgevingen bij aanvang en einde van de schooltijd”, vervolgt Maes. “Ook in fietsstraten voeren we controles uit en, vooral in de winterperiode, hebben we oog voor het correct gebruik van fietsverlichting. Vanuit de wijkdienst werkt de politie van Gistel samen met de mobiliteitscel van zone Kouter en de bijzondere veldwachters van de provincie aan een veilige fietsverbinding Groene 62 tussen Oostende en Torhout.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier