Experts voorstander van zone 30 in bebouwde kom, minister Lydia Peeters niet: “Bang om moedig te zijn”

Groen en Vooruit willen dat de zone 30 uitgebreid wordt naar de hele bebouwde kom.© Foto Kurt
Groen en Vooruit willen dat de zone 30 uitgebreid wordt naar de hele bebouwde kom.© Foto Kurt
Tim Vansteelandt

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) is geen voorstander van een algemene invoering van de zone 30 in de bebouwde kom. Dat zei ze in het Vlaams Parlement na een hoorzitting met verschillende experts. “Bang om moedig te zijn”, noemt Vlaams parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit) uit Brugge het.

Groen en Vooruit dienen in het Vlaams Parlement een voorstel van decreet in om de standaardsnelheid in de bebouwde kom in heel Vlaanderen te verlagen naar 30 per uur. Het voorstel kwam van Annick Lambrecht (Vooruit) uit Brugge en Stijn Bex van Groen.

De meeste experts die donderdag werden uitgenodigd op een hoorzitting, zijn voorstander van dat idee. Onder meer Dirk Lauwers, mobiliteitsexpert van UGent en UAntwerpen, en verkeersveiligheidsinstituut Vias zien er een oplossing in om het aantal dodelijke verkeersslachtoffers te laten dalen.

“De zone 30 wordt in steeds meer steden en gemeenten toegepast”, zei Erwin Debruyne van de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG). “Daar zijn ook allerlei goede redenen voor, zoals de verkeersveiligheid, de horeca en aangenaam winkelen. Verschillende gemeenten zijn dan ook hard bezig met een veralgemening.” Als streefdoel voor heel Vlaanderen schuift VVSG een horizon van tien jaar naar voor. “Om het nu al overal toe te passen, lijkt ons toch wat moeilijk. Wij stellen voor om te werken met 2030 als perspectief.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Toch is minister Lydia Peeters nog niet gewonnen voor het idee. Zij blijft pleiten voor “lokaal maatwerk.” De minister wil eerder de kaart van betere infrastructuur trekken, om verkeerssituaties veiliger en leesbaarder te maken. “Maar waar fietsers nog steeds in een onveilige situatie zitten, is het wenselijk dat we een zone 30, een fietszone of een schoolstraat invoeren”, zei Peeters.

Annick Lambrecht is teleurgesteld.© BELGA
Annick Lambrecht is teleurgesteld.© BELGA

Teleurstellend, vindt Annick Lambrecht. “De experten steunen dit voorstel, onbegrijpelijk dat de meerderheid niet mee wil. Bang om moedig te zijn”, reageert ze. “Nu wordt de zone 30 willekeurig ingevoerd. We hangen bij wijze van spreken af van de goodwill van steden en gemeenten om zones 30 te hanteren rond scholen. Verkeersveiligheid zou voor iedereen een prioriteit moeten zijn bij het mobiliteitsbeleid. Veiligere en leefbare buurten is voor ons de essentie in dit verhaal. Ik ben de achteruitgang van de verkeersveiligheid in Vlaanderen beu.”

Uit onderzoek van De Krant van West-Vlaanderen bleek eerder al dat de West-Vlaamse burgemeesters niet meteen neen zeggen tegen zone 30 in de bebouwde kom. Lees het hier .

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.