Buurtbewoners tevreden over komst trajectcontrole op Kemmelseweg: “Auto’s rijden hier dubbel zo snel als toegelaten”

Charlotte Declercq woont samen met haar man Pieter Staelens en de kinderen Renée, Achiel en Cosette langs de Kemmelseweg.© TOGH
Charlotte Declercq woont samen met haar man Pieter Staelens en de kinderen Renée, Achiel en Cosette langs de Kemmelseweg.© TOGH
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

De Kemmelseweg in Ieper krijgt tussen de rotonde aan de Ruuschaartstraat en de Vierstraat trajectcontrole. Daarmee hoopt minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) het aantal ongevallen langs de weg te doen dalen. Dat blijkt ook nodig te zijn, want volgens cijfers van de politiezone Arro Ieper vonden op de kronkelende weg sinds 2018 al 36 ongevallen plaats, waarbij drie mensen zwaargewond raakten.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters installeert twintig bijkomende trajectcontroles op de Vlaamse gewestwegen, goed voor een investering van 3 miljoen euro. Een van die extra trajectcontroles komt er langs de Kemmelseweg (N331), meer bepaald op het grondgebied Ieper tussen de rotonde van Ruuschaartstraat en het kruispunt met de Vierstraat ter hoogte van de vroegere gebouwen van Goudeseune. “Via deze manier van handhaving willen we de verkeersveiligheid op onze wegen verhogen”, aldus minister Peeters.

Met de 20 extra trajectcontroles erbij komt de teller op 208 trajectcontroles op de Vlaamse wegen. “Het positieve effect op de verkeersveiligheid is bewezen”, argumenteert Lydia Peeters. “Ter hoogte van trajectcontroles daalt het aantal snelheidsovertredingen met zo’n 78 procent. Onderzoek toont aan dat het aantal ongevallen ter hoogte van een trajectcontrole daalt met 15 tot zelfs 30 procent. Vooral op het vlak van ernstige ongevallen merken we dat effect.”

Er wordt wel vaak gecontroleerd, maar iedereen kent die plekjes ondertussen wel

Elk jaar wordt een lijst van 20 trajectcontroles bepaald op basis van de meest recente ongevallendata en gereden snelheid. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) vertaalt de ongevallengegevens naar een puntenscore op basis van het aantal en de ernst van de ongevallen. De plaatsen met de hoogste score komen het hoogst in de prioriteitenlijst. Vervolgens wordt aan de hand van floating car data naar de gereden snelheid op deze locaties gekeken. Na het aftoetsen van de locaties bij de betrokken lokale besturen is de lijst nu klaar. “De 20 locaties waar het aantal ongevallen en/of de ernst van de ongevallen in combinatie met de gereden snelheid het hoogst is, worden weerhouden. Maar aangezien ik het advies wou inwinnen van de betrokken lokale besturen, had ik aan mijn administratie gevraagd om dit eerst af te stemmen met de betrokken gemeentes en steden”, aldus minister Peeters.

“Het is bevoegd wegbeheerder AWV dat de locatie voor de trajectcontrole heeft bepaald”, reageert burgemeester van Ieper Emmily Talpe (Open Ieper). “Wij moesten dus geen locatie doorgeven, maar onze stad is wel op de hoogte gesteld van de beslissing.”

Vijf ongevallen in 2021

Dat de Kemmelseweg een van de twintig nieuwe trajectcontroles krijgt, hoeft niet te verwonderen. In 2018 gebeurden er op de Kemmelseweg 17 ongevallen, waarbij een zwaargewonde viel. In 2019 waren dat er 8 en in 2020 nog 6, maar ook toen viel er een zwaargewonde te betreuren. Dit jaar staat de teller al op 5 ongevallen, ook met ondertussen alweer een zwaargewonde. Logisch dan ook dat de politie er geregeld snelheidscontroles houdt. In 2018 waren er 15 controles en reed 13,12 procent van de bestuurders te snel. Tijdens de 21 snelheidscontroles in 2019 werd 11,75 procent van de bestuurders betrapt op overdreven snelheid. In 2020 werd het aantal controles nog opgekrikt naar 23, met maar liefst 13,95 procent overtredingen. Voorlopig hield de politie al 17 controles in 2021, waarbij 12,7 procent te snel reed.

De politie hield in 2021 al 17 snelheidscontroles langs de Kemmelseweg, waarbij 12,7 procent van de bestuurders te snel reed.© TOGH
De politie hield in 2021 al 17 snelheidscontroles langs de Kemmelseweg, waarbij 12,7 procent van de bestuurders te snel reed.© TOGH

Korpschef Kenneth Coigné van politiezone Arro Ieper juicht de komst van de trajectcontrole dan ook toe. “Bepaalde trajecten waar men systematisch te snel rijdt, lenen zich perfect tot het installeren van trajectcontroles om de veiligheid ter plaatse te verhogen”, zegt de korpschef. “Bovendien dient op dergelijke locatie minder inspanning te worden geleverd door de dienst Verkeer, zodat op andere plaatsen gefocust kan worden. Tot slot zorgt een trajectcontrole voor het respecteren van snelheidsbeperkingen op een langere afstand en niet enkel op de plaats waar bijvoorbeeld een flitspaal staat.”

Gevaarlijke manoeuvres

Ook de buurtbewoners zijn blij dat er een structurele oplossing komt voor de vele snelheidsduivels in hun straat. Charlotte Declercq (38) woont al elf jaar met haar man Pieter Staelens en de kinderen Renée, Achiel en Cosette ter hoogte van het kruispunt met de Slijpstraat. “De auto’s rijden hier heel snel. Je mag 70 kilometer per uur rijden, maar sommigen halen wel het dubbele”, vertelt Charlotte. “Er worden ook enorm veel gevaarlijke manoeuvres gemaakt. Zo zijn er al enkele ongelukken gebeurd toen mensen de Slijpstraat wilden inslaan en een andere bestuurder een inhaalmanoeuvre deed. Mijn schoonzus had hier ook al een ernstig ongeval op die manier. Gelukkig zonder zwaargewonden, maar ze had bijna een duiker geraakt en dan konden de gevolgen misschien erger geweest zijn Er wordt wel geregeld gecontroleerd op snelheid. Vaak staat de politie om te flitsen voor onze deur. De mensen die deze weg veel nemen, kennen natuurlijk die plaatsen ook.”

Geluidsoverlast

“Natuurlijk zal die trajectcontrole helpen. Ik vind het in ieder geval veel belangrijker dat het op dit stuk gebeurt dan op het traject tussen het rondpunt en de Witte Huizen”, vervolgt Charlotte. “Voor ons is het alvast een goeie zaak, want op dit moment zouden we de kinderen nooit alleen de straat laten oversteken. En ook voor de geluidsoverlast is het positief. Hoe rapper de wagens rijden, hoe meer lawaai ze maken.”

Els Van Steenkiste woont al 26 jaar langs de Kemmelseweg.© TOGH
Els Van Steenkiste woont al 26 jaar langs de Kemmelseweg.© TOGH

Iets verder tref je het landbouwbedrijf van Filip Coppein en Els Van Steenkiste (48). Els baat er ook een hoevewinkel uit. “We wonen hier al bijna 26 jaar en hebben al veel ongelukken zien gebeuren”, vertelt ze. “We wonen net over kasteel Elzenwalle, voorbij de scherpe bochten, en dan durven ze wel eens het gaspedaal in te duwen. Dan kan het gevaarlijk zijn voor fietsers en andere zwakkere weggebruikers. De zwaarste ongevallen gebeuren ter hoogte van kasteel Elzenwalle, vaak omdat de bestuurders de scherpe bochten verkeerd inschatten. Ook de bomen aan beide kanten van de weg hebben al veel slachtoffers gemaakt. Vroeger was het nog erger, maar toen mocht je hier nog 90 kilometer per uur rijden. Voor de gevaarlijke chauffeurs zal het een goeie les zijn als ze consequent een boete krijgen telkens ze hier te snel rijden. Er zijn nu ook al veel flitscontroles, maar iedereen weet ondertussen waar ze kunnen staan. Ik denk dat trajectcontrole de enige oplossing zal zijn. Dan heeft iedereen die te snel rijdt sowieso prijs.”

Wanneer de trajectcontrole er komt, is nog niet duidelijk. De ervaring op andere plaatsen leert dat het soms lang kan duren vooraleer de camera’s effectief geïnstalleerd zijn. “AWV staat daar voor in, maar er moeten sowieso eerst nog een aantal praktische zaken in orde gebracht worden zoals een plaatsbezoek, netwerkvoorzieningen…”, besluit burgemeester Talpe.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier