Buurtbewoners vrezen meer verkeer door mobiliteitsplan: “Probleem wordt gewoon verlegd”

Heel wat buurtbewoners trotseerden de regen om in de bocht waar de Baanstknokstraat in de Lindestraat overloopt hun standpunten duidelijk te maken. © MVW
Dries Bernaert

Het nieuwe mobiliteitsplan voor het stadscentrum zorgt voor ophef. Het voorstel om in de Groene Wandeling eenrichtingsverkeer in te voeren, doet de bewoners van de Lindestraat en Baanstknokstraat vrezen voor meer verkeer. “We begrijpen de beslissing, maar het probleem wordt gewoon naar onze straten verlegd”, klinkt het. “Hopelijk wordt er nu naar onze opmerkingen geluisterd en durft de stad de plannen herevalueren.”

Met het mobiliteitsplan wil de stad Waregem de verkeersoverlast, luchtverontreiniging en het aantal ongevallen in onze stad drastisch terugschroeven. In plaats daarvan komen een betere doorstroming, een fietsvriendelijker centrum, verkeersveilige woon- en winkelomgevingen en betere voetpaden. Een van de maatregelen die op tafel ligt, is het invoeren van eenrichtingsverkeer in de Groene Wandeling. Auto’s zullen enkel nog via de Groene Wandeling naar de Roterijstraat kunnen rijden, fietsers en voetgangers kunnen beide richtingen blijven gebruiken.

“Het is voorlopig nog een inspraakmoment, dus hopelijk luisteren ze naar onze opmerkingen en durven ze de plannen herevalueren”, aldus Hannes Sabbe (33), die als voortrekker binnen de groep bezorgde buurtbewoners optreedt. Hij woont samen met zijn vrouw Sandrien Van Vooren (32) en hun kindjes Lena (4) en Arthur (2) in de Baanstknokstraat.

Structurele problemen

“Het sluipverkeer en de hoge snelheid van de auto’s in woonwijken zijn structurele problemen in Waregem. Zowel de mensen van de Groene Wandeling als wij in de Lindestraat en Baanstknokstraat hebben er mee te kampen. We begrijpen dus zeker de situatie van de Groene Wandeling, maar het probleem wordt nu verlegd naar andere straten. Voor hen is het eenrichtingsverkeer een goede beslissing, want het wordt er veiliger en bovendien wordt er een voetpad aangelegd. Maar wij worden er het slachtoffer van.”

Het verkeer afremmen kan met drempels, trajectcontrole of versmalde straten

De buurtbewoners vrezen dus veel meer verkeer in hun woonwijk. “We wonen vlak bij een industriezone, maar dat wil niet zeggen dat al het verkeer zomaar langs ons kan passeren. In de Lindestraat staat aan de kruising met de Eikenlaan nochtans een bord dat zwaar vervoer niet toegelaten wordt, maar bussen en vrachtwagens rijden gewoon door. Door eenrichtingsverkeer in de Groene Wandeling in te voeren, zal het verkeer vanuit Sint-Eloois-Vijve of Desselgem vanop de Gentseweg niet meer de Roterijstraat nemen om naar het centrum te rijden, maar wel afslaan in de Lindestraat. Een van de redenen om die regel in te voeren, is om de Pijkstraat te ontlasten, omdat heel wat wagens vanuit de industriezone rond de Roterijstraat zo naar de Expresweg rijden. Maar als ze via de Lindestraat, Baanstknokstraat en Hugo Verrieststraat toch naar de Pijkstraat kunnen blijven rijden, heeft dat weinig zin.”

Hannes Sabbe (33) treedt als voortrekker binnen de groep bezorgde buurtbewoners op. Hij woont samen met zijn vrouw Sandrien Van Vooren (32) en hun kindjes Lena (4) en Arthur (2) in de Baanstknokstraat.
Hannes Sabbe (33) treedt als voortrekker binnen de groep bezorgde buurtbewoners op. Hij woont samen met zijn vrouw Sandrien Van Vooren (32) en hun kindjes Lena (4) en Arthur (2) in de Baanstknokstraat.© MVW

Volgens de buurtbewoners zal ook de Haantjesstraat zwaar getroffen worden. “Nu is er daar amper verkeer, maar de mensen van de Groene Wandeling of van de industriezone rond de Roterijstraat zullen nu via de Haantjesstraat naar de Baanstknokstraat rijden om zo in het centrum of aan de Pijkstraat te geraken. Werd daar rekening mee gehouden?”

Het sluipverkeer is echt een doorn in het oog. “We vroegen al heel vaak om snelheidscontroles te houden, maar auto’s blijven hier gewoon vlammen. Het verkeersbord op de verkeersgeleider in de Baanstknokstraat werd al meermaals afgereden. Wat is het nut daar dan van? Wagens remmen amper af en het is nochtans een gevaarlijke bocht. Een groot deel van de straten is 30 km per uur, maar de gemiddelde snelheid ligt veel hoger. We hopen dan ook dat de stad het verkeer kan doen afremmen”, klinkt het. “Trajectcontrole lijkt ons de beste oplossing, maar ook verkeerdrempels die hoog genoeg zijn, kunnen al helpen. En misschien de straat smaller maken, door veilige voet- en/of fietspaden aan te leggen, want een brede straat nodigt automobilisten uit om het gaspedaal dieper in te duwen.”

Oplossingen zoeken

Hoe dan ook is het stevig zoeken naar oplossingen. “Het is niet onze taak om de juiste oplossing te vinden, daar zijn er verkeersdeskundigen voor. Maar we hebben er natuurlijk wel al over nagedacht. Waarom niet van de Pijkstraat een eenrichtingsstraat maken? Of eenrichtingsverkeer invoeren in de Lindestraat en Baanstknokstraat? Experts zouden moeten onderzoeken waarom onze straten een sluipweg vormen en hoe dat via eenrichtingsverkeer, een circulatieplan of andere maatregelen opgelost kan worden. Nu wordt het verkeer nog gespreid via onze straten en de Groene Wandeling. Met het plan dat op tafel ligt, komt alles op onze nek terecht.”

Rik Dekocker (links) en Nick Cottens in de Groene Wandeling.
Rik Dekocker (links) en Nick Cottens in de Groene Wandeling.© MVW

Rik Dekocker en Nick Cottens “Het wordt een pak veiliger voor fietsers en voetgangers”

Bij de inwoners van de Groene Wandeling zijn de meningen verdeeld. Guy Demuynck van Dagbladhandel Demuynck vreest dat minder klanten zijn winkel zullen bereiken als in de aanpalende straat één richting geldt: “Er zijn nog wel wat buurtbewoners die het vervelend vinden om te moeten omrijden om aan ‘t Gaverke of in het centrum te geraken.”

Andere buurtbewoners zijn wel tevreden. Nick Cottens (56) woont er met zijn echtgenote Dorine Huyghe (55), Rik Dekocker (52) met zijn vrouw Sylvie Lagaisse (47) en hun kinderen Sam (20) en Mateo (18). Zoon Ruben (23) is al uit huis. Zij zijn positief. “Het eenrichtingsverkeer voor auto’s komt er niet op onze vraag, maar we zijn er wel blij mee”, zeggen Nick en Rik. “In onze straat mag je 30 km per uur rijden, maar de gemiddelde snelheid ligt veel hoger. Daarom hadden we eerder al snelheidsremmers gevraagd aan de stad. Door het eenrichtingsverkeer zal er niet alleen minder verkeer zijn, er zal ook trager gereden worden. Bovendien is de situatie voor voetgangers nu levensgevaarlijk. Het feit dat er een volwaardig voetpad zou komen, verheugt ons dus enorm.”

Meeste fietsers

Volgens Nick en Rik mist de fietsstraat nu zijn doel. “Het is een lachertje, want auto’s steken toch voorbij en er zijn amper controles. Een meting toonde aan dat onze straat de meeste fietsers van Waregem telt. Zij komen onder meer vanuit Sint-Eloois-Vijve en van de fietsbrug uit Desselgem.”

Dat ze nu zelf met de auto moeten omrijden om naar het centrum te rijden, is geen probleem. “De verkeersconsulent gaf de raad om via de Roterijstraat, Haantjesstraat en Baanstknokstraat richting centrum te rijden. Als iedereen zich daar aan de snelheid houdt, mag dat volgens ons geen overlast opleveren. En de auto’s vanuit de industriezone rond de Roterijstraat moeten in principe de Gentseweg nemen naar de Expresweg, niet meer via de Pijkstraat.”

Schepen van Mobiliteit Philip Himpe (CD&V): “Misschien eerst straten herinrichten”

Schepen van Mobiliteit Philip Himpe (CD&V) is zich bewust van de problematiek. “De situatie in de Groene Wandeling hangt inderdaad samen met die van de Lindestraat en Baanstknokstraat”, weet hij. “Als het eenrichtingsverkeer er komt, het is tenslotte nog een voorstel, moeten we hopen dat het verkeer zich ook over andere straten verspreidt. We willen de drukke fietsroute langs de Groene Wandeling veiliger maken, maar dat mag elders geen problemen opleveren. Het is dus goed mogelijk dat het eenrichtingsverkeer er pas komt als we de Lindestraat en Baanstknokstraat heringericht hebben, met aandacht voor fietsers en voetgangers. Een studie zal moeten uitwijzen hoe we dat het best doen. Half augustus bespreken we alle opmerkingen. De eindevaluatie gaat dan naar de gemeenteraad van september.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier