BRUGGE: “De hele straat is onveilig voor fietsers”

Ignace en Frederika in de Baron Ruzettelaan. "De hele straat is onveilig voor fietsers." En ze weten waarover ze spreken, want Ignace werd er al gegrepen door een auto. (Foto Davy Coghe) © Davy Coghe
Redactie KW

“Er moet dringend iets gedaan worden aan de onveiligheid van de Baron Ruzettelaan voor fietsers. Ik vrees dat de toestand nog zal verergeren, als er een randparking aangelegd wordt ter hoogte van de Katelijnebrug.” Aan het woord is lerares Frederika Ducheyne. Haar man heeft die verkeersonveiligheid al aan den lijve ondervonden, toen hij als fietser botste met een auto die een benzinestation wilde oprijden.

Dit artikel maakt deel uit van ons Dossier ‘Op het slechte pad’.

Tien dagen lang ging deze krant op zoek naar de slechtste fietspaden. West-Vlaanderen heeft er nogal wat, zo blijkt: niet minder dan 522 meldingen kregen we binnen. Uit grote steden en kleine gemeenten, langs gewest- en gemeentewegen.

Dé straat die er in onze regio negatief het meest uitspringt, is toch de Baron Ruzettelaan in Brugge. Frederika Ducheyne (54), deeltijds lerares geschiedenis aan Sint-Jozef & Sint-Pieters in Blankenberge en deeltijds tewerkgesteld in de lerarenopleiding van Universiteit Gent, kan erover meespreken.

“Ik woon langs de Baron Ruzettelaan en ga altijd met de fiets naar de Brugse binnenstad”, zegt Frederika. “Het kruispunt met de Ring is levensgevaarlijk, omdat veel automobilisten naar rechts afslaan. Zij zien de fietsers, die rechtdoor de stad willen inrijden, niet tijdig. Of ze kijken niet eens. Er zijn op die plek al meerdere fietsers aangereden. In feite is het enkel relatief veilig, als het licht op rood staat en de fietsers zichtbaar op de voorsorteerstrook kunnen gaan staan.”

Aangereden

“Nu zijn onze twee kinderen ouder en zitten ze op kot in Gent. Maar ik hield de voorbije jaren elke ochtend mijn hart vast, omdat zoon Arend dagelijks vanuit Assebroek naar het Sint-Andreasinstituut op de Garenmarkt moest fietsen. Hij kwam vaak thuis met de melding dat hij bijna aangereden was in de Baron Ruzettelaan…”

“Aan de overkant van de straat is de toestand niet veel beter. Mijn man Ignace Bolle (55) heeft dat al tot zijn scha en schande ervaren. Hij werkt voor de VRT, rijdt met zijn plooifiets naar het station en neemt zijn tweewieler dan mee op de trein. Twee jaar geleden is hij aangereden door een auto die de oprit van het eerste of tweede benzinestation opreed. Mijn man had de nodige vaart, omdat hij de Katelijnebrug was afgefietst, en kon niet meer tijdig remmen. De inrijdende auto zag hem niet aankomen. Ze zijn tegen elkaar gebotst. Gelukkig hield Ignace er slechts enkele schaafwonden aan over en had hij geen breuken. ‘t Kon veel erger zijn”, beseft Frederika.

“Overigens vind ik dat de hele Baron Ruzettelaan onveilig is. De afstand tussen de rijweg en het fietspad is te klein. Het risico op aanrijdingen is hierdoor te groot. Ik vrees trouwens dat de verkeersveiligheid in de Baron Ruzettelaan nog zal verslechteren, eenmaal de geplande randparking nabij de Katelijnebrug aangelegd en operationeel is. De in- en uitrijdende automobilisten zullen in conflict komen met de fietsers die vanuit de binnenstad naar Assebroek rijden. ‘t Wordt een soep voor de mobiliteit, met nog meer files. Precies daarom ben ik lid geworden van het actiecomité dat zich kant tegen die nieuwe randparking”, besluit Frederika.

De Brugse burgemeester Renaat Landuyt schrikt niet, als wij hem melden dat er online nogal wat klachten binnengekomen zijn over de onveiligheid van het kruispunt aan de Katelijnepoort: “Je moet wel oppassen met die meldingen, want ze worden met bepaalde politieke bedoelingen gestuurd”, relativeert hij.

Herinrichting kruispunt

Met die woorden verwijst Renaat Landuyt naar de drukkingsgroepen en politieke partijen die zich verzetten tegen de aanleg van een randparking op die plek. Momenteel is de stad Brugge volgens de burgemeester aan het onderhandelen met het Agentschap Wegen en Verkeer, met het oog op een herinrichting van dat kruispunt, zodat er onder andere via een voorsorteerstrook een veiliger toegang naar de geplande parking gecreëerd wordt. Tegenstanders van de parking halen onder meer als argument aan dat de inrit van de nieuwe parking de situatie aan het kruispunt nog onveiliger zal maken voor de vele fietsers die de ring willen dwarsen.

Bezige bij en wakkere fietser Jacky Deblaere uit Sint-Andries, die online op kw.be melding maakte van maar liefst elf onveilige plaatsen voor fietsers in Brugge, heeft overigens een origineel alternatief voor de parking aan de Katelijnebrug: hij vroeg drie tieners leden van FOS De Menapiërs en van de Jeugdbond voor Natuur en Milieu (JNM) bij de stedelijke jeugdraad een voorstel indienen om op dat braakliggend stuk grond een avontuurlijk speelterrein voor kinderen aan te leggen…