Bewoners Kortrijkstraat moeten wagen 200 meter verder parkeren: “Tellen wij dan niet mee misschien?”

Zwevegemnaar Franky De Fraeye is niet akkoord is met het verdwijnen van de parkeerplaatsen in de Kortrijkstraat.© (Foto GJZ)
Zwevegemnaar Franky De Fraeye is niet akkoord is met het verdwijnen van de parkeerplaatsen in de Kortrijkstraat.© (Foto GJZ)
Redactie KW

De voorziene aanleg van de Kortrijkstraat in Zwevegem zet bij een aantal bewoners kwaad bloed. Er verdwijnt immers parkeerruimte voor zo’n 40 wagens. De bewoners zeggen dat ze geen gehoor krijgen bij het gemeentebestuur. “Er werd ons vooraf niets gemeld, van inspraak was er geen sprake.”

Het is Franky De Fraeye die het verdwijnen van de parkeerplaatsen het eerst opmerkte. “Men spreekt altijd over participatie, maar hier hebben we niks van gemerkt. We konden de plannen zien in het informatieboekje van de gemeente waarin het nieuw circulatieplan werd voorgesteld. Er werd ons vooraf niks gemeld of gevraagd, dus van inspraak was er al helemaal geen sprake.”

De omwonenden zijn niet tegen de heraanleg, maar wel dat daarbij de parkeerstrook langs de Kortrijkstraat moet verdwijnen. Samen met Veronique Deboosere startte Franky een petitie op die door zo’n 48 mensen werd getekend die rechtstreeks betrokken zijn bij het verdwijnen van de parkeerplaatsen.

Verantwoordelijke schepen Marc Desloovere (Samen !) liet nu weten dat de plannen opgemaakt en goedgekeurd zijn door tal van partners zoals het Vlaams Gewest, de provincie, Agentschap Wegen en Verkeer en alle politieke partijen in Zwevegem. “Als we kiezen voor volwaardige voetpaden, fietspaden en een rijbaan voor twee richtingen, is een parkeerstrook niet meer in te passen. De beschikbare breedte laat dit niet toe”, stelt de schepen.

Alternatieven

De schepen geeft als alternatief aan te parkeren in de Bekaertstraat of de Winkelstraat. “Daar zijn voldoende parkeerplaatsen aanwezig. Voortgaande op vragen van enkele bewoners in de omgeving van het Delhaize-warenhuis, zullen een aantal een oprit voor hun woning aanleggen.”

Willen we volwaardige voetpaden, dan is een parkeerstrook niet meer mogelijk

Met deze uitleg kunnen Franky en Veronique alvast niet leven. “De schepen somt een ganse reeks partners op die van achter hun bureau een zegje hadden in de opmaak van het dossier, maar wij die rechtstreeks betrokken zijn werd niks gevraagd. Tellen wij dan niet mee misschien?”

Ook de aangereikte alternatieven zijn volgens hen niet goed. “De voorgestelde parkeerplaatsen liggen op zo’n 200 meter van onze woning. Ikzelf ben niet goed te been en dan is 200 meter een serieuze afstand. Ik denk ook niet dat de bewoners van de Bekaertstraat blij zullen zijn wanneer er zo’n 40 wagens in hun straat bijkomen. En wat met het laden en lossen van de auto?”

De schepen verdedigt zich door te stellen dat men altijd voor de eigen deur zal kunnen laden en lossen, zolang men niet op het fietspad parkeert. Verder stelt hij dat de gemeente zich aanpast aan de veranderende noden van mobiliteit. “We zetten meer in op fietsverkeer door de aanleg van veilige fietspaden, bredere voetpaden waarbij mindervaliden vlot doorgang krijgen en we willen trager verkeer in ons centrum”, aldus Marc Desloovere.

Er komt nog een soort ‘infomarkt’ met panelen in het Gemeentepunt. Daar zal ook de mogelijkheid voorzien worden om vragen te stellen. (GVH)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.