In 2008 kreeg Zonnebeke voor het eerst een logo. Het wapenschild maakte toen plaats voor het ondertussen vertrouwde blauw en gele embleem met bijhorende baseline. Zonnebeke kreeg een visuele identiteit die doorheen de jaren steeds herkenbaarder werd. "Logo's zijn echter niet tijdloos en na twaalf jaar kiezen we voor een opfrissing. Geen volledig nieuw logo dus, wel een remake van het bestaande exemplaar om de herkenbaarheid te behouden....

In 2008 kreeg Zonnebeke voor het eerst een logo. Het wapenschild maakte toen plaats voor het ondertussen vertrouwde blauw en gele embleem met bijhorende baseline. Zonnebeke kreeg een visuele identiteit die doorheen de jaren steeds herkenbaarder werd. "Logo's zijn echter niet tijdloos en na twaalf jaar kiezen we voor een opfrissing. Geen volledig nieuw logo dus, wel een remake van het bestaande exemplaar om de herkenbaarheid te behouden. Het nieuwe ontwerp zorgt voor een moderne en kwalitatieve uitstraling met de sterke elementen vanuit het verleden. Heel wat gemeentelijke diensten hanteerden immers tot op heden een eigen stijl. Denk maar aan de sociale dienst, de bibliotheek of de dienst voor toerisme", stelt schepen van communicatie Ingrid Vandepitte. Blauw en geel blijven de centrale kleuren. Visueel herken je nog de zon en de beek. Ook de naam 'Zonnebeke' blijft voluit geschreven.Deze elementen vormen samen met de baseline nog steeds een sterk geheel. De grote vernieuwingen zitten in de compositie en de typografie. Een nieuw lettertype en een herschikking verhogen de leesbaarheid. De naam Zonnebeke staat centraal en oogt fris en modern. "Subtiele elementen verwijzen naar de vijf deelgemeenten alsook naar het dynamisch leven binnen de gemeente", aldus de schepen. "Ook de tekst 'waar de toekomst een verleden heeft' blijft staan.Vanuit de toekomst kijken we nog steeds terug op de sporen die het verleden hier naliet." Het logo werd ontworpen door Veerle De Coninck die zaakvoeder is van het bureau Impressionant."Als gemeente willen we voortaan sterker naar buiten komen als één geheel, één organisatie die heel wat te bieden heeft. Herkenning tussen al onze initiatieven moet de rode draad worden, om van Zonnebeke een zichtbaar sterk merk te maken", aldus schepen van Communicatie Ingrid Vandepitte. Het vernieuwde logo wordt dit najaar geleidelijk aan ingevoerd. "Inwoners en bezoekers van de gemeente zullen het logo steeds meer zien opduiken: in het straatbeeld op de wagens van de technische dienst, op het briefpapier wanneer je thuis een brief ontvangt, op de borden langs de speelpleintjes of wanneer je een Zonnebon aankoopt", besluit schepen Ingrid Vandepitte. (NVZ)