Zeventien Noord-West-Vlaamse gemeenten bouwen samen een nieuwe brandweerkazerne langs de Bevrijdingslaan in Brugge

Zo zal de nieuwe brandweerkazerne langs de Bevrijdingslaan in Brugge er in 2028 uit zien. © Davy Coghe Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Vanaf 2028 zullen de Brugse brandweermannen uitrukken vanuit een gloednieuwe zonale kazerne langs de Bevrijdingslaan in Brugge. Zeventien gemeenten uit de Hulpverleningszone 1 hoesten hiervoor samen 29,5 miljoen euro op. Eerstdaags wordt voor het duurzaam ontwerp van de Brugse aannemersgroep Artes een omgevingsvergunning aangevraagd.

Vandaag vind je de brandweer van post Brugge nog op twee locaties: de hoofdpost in de Pathoekeweg en de voorpost net binnen de stadsring in de Walweinstraat. De hoofdpost, indertijd bedoeld om de bedrijven in de Zeebrugse haven te bedienen, is sedert de aanleg van de A11 autoweg slecht ontsluitbaar.

“We bouwen de nieuwe kazerne op een strategische locatie bij de Brugse stadsring”, zegt de Brugse burgemeester De fauw. “Door beide locaties samen te voegen, verhogen we de slagkracht van de brandweer op lokaal niveau. Gezien de ligging vlakbij de Expresweg, A11 en E40 zal de brandweer vanuit de nieuwe locatie ook snel kunnen tussenkomen in de volledige zone. De nabijheid van het AZ St-Jan is een meevaller.”

Betere dienstverlening

De nieuwe kazerne in Brugge is meteen het eerste concrete bouwproject voor Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen (Zone 1). Naast de operationele brandweerequipes zal ook de volledige zonale administratie onderdak vinden in de nieuwe kazerne. Het gaat om zo’n vijftig administratieve en technische personeelsleden die nu op verschillende locaties in de zone verspreid zitten.

“Het geplande bouwproject is dan ook een forse stap vooruit in de ontwikkeling van de hulpverleningszone als autonome organisatie”, vertelt de Torhoutse burgemeester Kristof Audenaert, die de voorzitter van de zone is. “Vooral de kazerne aan de Pathoekeweg heeft een ongunstige ligging binnen de zonale risicoanalyse. Beide Brugse kazernes voldoen vandaag ook niet meer aan de geldende normen. De centralisatie van alle administratieve diensten op één locatie kan de dienstverlening alleen maar ten goede komen.”

Zeven bouwlagen

De nieuwe kazerne wordt gebouwd langs de Bevrijdingslaan in Brugge. Dat is de verbindingsweg tussen de Expresweg en het stadscentrum. J”e zal het van ver herkennen: het gebouw wordt volledig opgetrokken in beton, de gevel zal de typische Brugse terracotta kleur hebben. De vin-structuur van de gevel maakt het gebouw statig doch dynamisch. De brandweer mag dan ook zichtbaar aanwezig zijn langs de drukke invalsweg”, legt majoor Jeroen Bonte uit.

Het gebouw zal zeven bouwlagen tellen: een kelderverdieping met ondergrondse parking, het gelijkvloers wordt de stelplaats voor interventievoertuigen, op verdiepingen 1, 2 en 3 komen de brandweerpost Brugge, enkele logistieke en ondersteunende diensten en de zonale dispatch met crisisruimte. Verdiepingen 4, 5 en 6 worden de zonale administratie.

Duurzaam

In het gebouw komt er ook een belevingsruimte waar bezoekers kennis kunnen maken met brandgevaarlijke situaties en hoe deze te voorkomen in hun eigen huis”, vervolgt majoor Jeroen Bonte. Twee daktuinen moeten het personeel de kans bieden om tijdens hun pauze even tot rust te komen in een natuurlijke omgeving boven de drukte van de interventie.

“Ondanks de beperkte terreinoppervlakte wordt toch voorzien in een mooie oefenkoer voor het operationeel personeel. De slangentoren is weggewerkt in het gebouw en biedt heel wat uitdagingen voor het zonale klimteam”, aldus Kristof Audenaert. De voorzitter wijst er tevens op dat het gebouw wordt opgetrokken volgens het smart building principe.”

“Het is voorzien van heel wat innovatieve technieken. Op vlak van duurzaamheid en onderhoudsvriendelijkheid scoren we met dit ontwerp bijzonder goed. De investering in de nieuwe kazerne moet op langere termijn de stijgende kosten voor energie en onderhoud van ons verouderd patrimonium de kop indrukken. Op vlak van milieu leveren we forse inspanningen om de ecologische voetafdruk zo laag mogelijk te houden.”

Artes

Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen zette de opdracht voor het ontwerp en de bouw van de kazerne twee jaar geleden op de markt. Voor de trajectbegeleiding en de beoordelingscommissie deed Zone 1 een beroep op de diensten van stad Brugge. Acht teams stelden zich kandidaat.

Na een grondige evaluatie van alle kandidaturen is gekozen voor het consortium CAAAP-Artes Projects, met B2Ai Architects en DBV architecten als ontwerpers en Artes Depret als aannemer. Zij mogen de kazerne bouwen voor totaalprijs van 29,5 miljoen euro. De investering wordt gedragen door de 17 steden en gemeenten die tot het beschermingsgebied van Zone 1 behoren.

Wat zal er met de huidige Brugse kazernes gebeuren? Dirk De fauw: “De hulppost in de Walweinstraat zal ingenomen worden door de dienst Openbaar Domein, die er zijn tractoren zal herbergen. De kazerne in de Pathoekeweg bevindt zich in een industriezone, we hebben al diverse aanvragen binnen van ondernemingen die de site willen aankopen.”

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier