Zeebrugse haven creëert Brexit-parking met faciliteiten voor chauffeurs
In de Zeebrugse haven wordt langs de Westelijke Strekdam een verharde parking met sanitair en afvalverwerking ingericht voor vrachtwagenchauffeurs. Voor het geval er lange wachtfiles zijn, als de nieuwe douaneformaliteiten vanaf 4 januari veel tijd vergen. Die dag treedt de Brexit in voege.
Uit vrees voor een harde Brexit had de politie de voorbije weken langs de invalswegen naar Zeebrugge – de Expresweg N31, de autoweg A 11 en de N49 – borden met snelheidsbeperkingen en een inhaalverbod voor vrachtwagens geplaatst. Nu er toch een deal is met het Verenigd Koninkrijk, verwacht de Brugse korpschef Dirk Van Nuffel veel minder hinder.
Bijgevolg worden al die verkeersborden omgedraaid. Niet weggenomen. “Indien er vanaf 4 januari door de extra douaneformaliteiten toch oponthoud en files langs de wegen naar de haven ontstaan, zullen we die borden opnieuw omdraaien en toch snelheidsbeperkingen invoeren”, zegt Dirk Van Nuffel.
No booking, no entry
Ondertussen maakt Zeebrugge zich klaar voor de Brexit. Dagelijks arriveren immers 5.000 à 7.000 vrachtwagens in de haven. De helft ervan hebben Groot-Brittannië als bestemming. RX/Sea Port reikte alle logistieke bedrijven pasklare documenten aan. Enkel zelfstandige chauffeurs die occasioneel naar Zeebrugge komen en niet over de vereiste papieren beschikken, zouden voor extra lang oponthoud kunnen zorgen.
In de achterhaven en langs de Westelijke Strekdam is extra parkeerplaats voor 1.700 trailers gecreëerd. Langs de strekdam werd de parking verhard en wordt die voorzien van sanitair, afvalverwerkingsunit, een Rode Kruis-post en vanaf 4 januari zelfs van eet- en drankstandjes. In de haven geldt de regel ‘no booking, no entry’.
Vanaf 31 december om 14 uur wordt het Zeebrugs coördinatiecentrum permanent bewaakt, dat moet nazien of alles in en rond de haven vlot verloopt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier