Afgelopen weekend was café Oud Cortryck het decor voor de opnames van een culinaire show op Wavve, de tegenhanger van Netflix in Zuid-Korea. Daar blijken ze verzot op het zoet-fruitig bier Duchesse de Bourgogne van brouwerij Verhaeghe uit Vichte. Producer en presentator Wookjung Lee uit Seoel daagde met een crew op om onder meer de perfecte Duchesse de Bourgogne te tappen.
De drie miljoen betalende kijkers van de streamingdienst Wavve leren in het voorjaar van 2025 kennismaken met het uit 1666 daterende Oud Cortryck in de Wijngaardstraat van uitbater Luna Van Melckebeke (26). “Het was een leuk initiatief van de brouwerij om het café erbij te betrekken. Het was een super leuke ervaring met fijne mensen. Alles verliep heel professioneel. Ik had wel niet verwacht dat ik er zo in betrokken zou worden. Ik dacht dat het vooral over het bier en de brouwerij ging gaan, dus aangenaam verrast en wat nerveus dat het plots ook rond mij draaide. Ik heb ze leren tappen, dat was hilarisch. Ik kijk enorm uit naar het eindresultaat.”
“Ik dacht dat het vooral over het bier en de brouwerij ging gaan, dus aangenaam verrast en wat nerveus dat het plots ook rond mij draaide” – Luna Melckebeke
Wookjung Lee nam zijn filmcrew mee naar onder meer Kortrijk en Vichte om te focussen op alle details rond Duchesse de Bourgogne, zoals foodpairing of koken met het Vlaams roodbruin bier van gemengde gisting, en een bezoek aan de brouwerij in Vichte. In het oudste café van het winkelwandelgebied in Kortrijk – waar Duchesse een vaste waarde is op de kaart – leerde Wookjung Lee met pretoogjes Luna kennen.
“Vijftien jaar geleden kwam een Zuid-Koreaanse importeur tijdens een bezoek aan Zwitserland toevallig in aanraking met Duchesse de Bourgogne”, vertelt Amaury Kervyn d’Oud Mooreghem, exportmanager bij Brouwerij Verhaeghe. “Toen hij vernam dat we onze Duchesse laten rijpen in eikenhouten foeders die voorheen Bordeaux-wijn bevatten, was hij direct enthousiast. Zuid-Koreanen hebben een grote voorliefde voor wijn en onze Duchesse vormt een perfecte combinatie van wijn en bier voor hen. Daarnaast sluit het goed aan bij hun culinaire gewoontes, zoals de populaire Korean barbecue. Zo begon onze samenwerking. Tegenwoordig worden er jaarlijks zo’n 300.000 flesjes van Duchesse de Bourgogne naar Zuid-Korea geëxporteerd.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier