Vijfde pop-up ‘clothes for charity’ gaat opnieuw voor lokale impact: “Dicht bij huis kan je het verschil maken”

Initiatiefnemers Pauline Peers-Vuylsteke, Maigret Hooijmaaijer-Jansen en Martine Speecke-Vervisch. Ilse Deceuninck-Libbrecht ontbreekt op de foto © MD
Margot Demeulemeester
Margot Demeulemeester Stadsreporter Kortrijk

Na een vierde pop-up begin december, organiseren initiatiefnemers Pauline Vuylsteke, Maigret Jansen, Martine Vervisch en Ilse Libbrecht voor een vijfde keer ‘clothes for charity’, van 24 tot en met 27 april, op de site van drukta op Walle. “We hebben evenveel rekken als vorige keer gevuld, dus zeker weer zo’n 15.000 stuks. We hadden nooit gedacht opnieuw zoveel kleren bijeen te krijgen, maar mensen voelen zich aangesproken om te helpen.”

Voor de vijfde ‘clothes for charity’ werd een oproep gedaan naar lente- en zomerkleding voor kinderen, dames en heren, schoenen en sneakers, bedlinnen en handdoeken, met speciale aandacht voor kleding voor jongens tussen de 8 en 12 jaar. “Volgens ons principe ‘geef enkel wat je ook zelf graag zou krijgen’ bieden we uitsluitend kledij aan in goede staat. Van lokale ondernemers zoals Bel&Bo, Brooklyn, Filou & Friends, Zoen en Verduyn kregen we zelfs nieuwe stuks die niet meer verkocht worden in de winkel”, vertelt Maigret.

“Volgens ons principe ‘geef enkel wat je ook zelf graag zou krijgen’ bieden we uitsluitend kledij aan in goede staat”

De vier ondernemende dames organiseren steeds een pop-up in het voorjaar en in het najaar. “Op voorwaarde dat we weten dat er nood is aan dit concept”, zegt Martine. “De doelgroep bestaat uit een selectie van gezinnen in Kortrijk – op uitnodiging – die deze kledingondersteuning nodig hebben. Daarvoor kunnen we samenwerken en beroep doen op de expertise en het netwerk van de diensten van Stad Kortrijk, enkele thuisverplegers, de voedselbank en reguliere projecten zoals TAJO en SWOP&GO.”

“We zagen in onze voorbije pop-ups een groeiende groep jonge meisjes. Een doelgroep die niet zo gemakkelijk te bereiken is, en zeker niet in de context van kansarmoede. Een beetje schoorvoetend en nieuwsgierig kwamen ze binnen, zoekend naar kleding. We willen hen via toffe, stijlvolle, actuele en hippe kleding graag boosten met een beetje kleur, een beetje unieke girl power”, vertelt Maigret. “Tegelijkertijd enthousiasmeren we met dit concept meteen ook onze omgeving om hun kasten leeg te maken en hun gedragen kleding duurzaam te laten (her)gebruiken door deze aan ons te schenken. Dicht bij huis kan je het verschil maken. Het is eenvoudig om te helpen en met ‘clothes for charity’ tonen we hoe”, vult Martine aan.