Vijf West-Vlaamse BNP Paribas Fortis-kantoren verdwijnen binnenkort

Vijf banken van BNP Paribas Fortis gaan de komende drie maanden definitief op slot in West-Vlaanderen © belga
Thomas Rosseel
Thomas Rosseel Journalist

Een handvol bankkantoren van BNP Paribas Fortis verdwijnt de komende drie maanden uit het West-Vlaamse straatbeeld. De filialen zullen fusioneren met nabijgelegen kantoren. “We garanderen dat mensen maximum een kwartier moeten rijden om een kantoor van BNP Paribas Fortis te vinden”, klinkt het bij de bank.

Vijf banken van BNP Paribas Fortis gaan de komende drie maanden definitief op slot in West-Vlaanderen. Op 25 augustus gaat het kantoor in Bellegem op in dat van Zwevegem, in de loop van september volgen nog eens drie kantoren: Ruddervoorde zal met Zedelgem fusioneren (10 september), de klanten van het kantoor in Assebroek zullen voortaan naar Sint-Kruis moeten stappen (18 september) en Heule zal fusioneren met Gullegem (24 september).

Op 7 oktober verdwijnt ook het kantoor in Kortemark en verhuizen de klantendossiers naar Koekelare. Ook de kantoren van Ingelmunster, Knokke-Zoute, de Kapellestraat in Oostende, Brugge Sint-Pieters, Lichtervelde en Vlamertinge werden al opgedoekt of zouden tegen eind 2021 worden opgedoekt. De fusies kaderen in het plan dat vorig jaar werd bekendgemaakt voor het hele land: de sluiting van in totaal 267 kantoren in een goede twee jaar tijd, met 2.800 geschrapte jobs tot gevolg.

Hoeveel banen er specifiek in onze provincie in totaal zullen verdwijnen is nog niet helemaal duidelijk.

Almaar minder fysieke contacten

“We bevestigen de fusies pas op het moment dat de betrokken klanten op de hoogte zijn gebracht, met andere woorden drie maanden voor de verhuizing. We begeleiden deze klanten zorgvuldig bij de overdracht naar het nabijgelegen kantoor. In de meeste gevallen behoudt de klant ook in het nieuwe kantoor zijn vaste contactpersoon of relatiebeheerder“, zegt woordvoerster Hilde Junius van BNP Paribas Fortis.

“Wij evalueren op regelmatige basis de manier waarop wij met onze klanten in contact treden en kijken hoe wij onze klanten op de meest optimale manier kunnen bedienen. Bij deze evaluatie houden wij rekening met de technologische evolutie en het wijzigende klantengedrag. Zo merken we op dat klanten meer en meer digitaal bankieren: In 2019 is het aantal digitale sessies, (app en web samen, gestegen met 20 procent in vergelijking met vorig jaar”, klinkt het.

Optimale geografische dekking

“Het aantal fysieke klantencontacten is dan weer gedaald met 23 procent in 2019 ten opzichte van 2018. Ook houden we rekening met een optimale geografische dekking. We denken aan de ligging van het kantoor, de nabijheid van andere BNP Paribas Fortis-kantoren, de aanwezigheid van commerciële of economische centra, de concurrentie, de bevolkingsdichtheid en de verplaatsingsgewoonten van de klant. Het is belangrijk te weten dat eender wie in België nog steeds binnen de 15 minuten rijden een kantoor van BNP Paribas Fortis zal vinden. Daarenboven blijft onze bank investeren in digitale ontwikkelingen opdat onze klanten hun verrichtingen kunnen uitvoeren, waar en wanneer ze dat willen en via het kanaal dat zij verkiezen”, besluit Junius.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier