Vijf schepen die je absoluut gezien moet hebben op Oostende voor Anker
Oostende voor Anker lokt elk jaar heel wat maritieme pareltjes naar de kust. Wat zijn dit jaar de blikvangers?
5. De Hydrograaf: Nederlands stoomschip is publiekslieveling h2>
p>
Het stoomschip Hydrograaf was tot 1962 een hydrografisch opnemingsvaartuig van de Nederlandse Koninklijke Marine. Daarnaast werd het ook gebruikt als koninklijk jacht tijdens de bezoeken van koningin Wilhelmina aan heel wat plaatsen in Nederland. In 1940 week het schip uit naar Engeland en werd het gebruikt als logementschip voor de mijnenveegdienst. Na de oorlog deed het nog dienst tot 1962. “Tijdens Oostende voor Anker vertel ik kinderverhalen aan boord van de Hydrograaf”, vertelt Doris Klausing. “Dit jaar heet mijn verhaal ‘De magische bol van de Mercator’.” p>
4. Dedockyard III: havensleepboot uit 1946 h2>
p>
De Dockyard III werd in 1941 door de Rotterdamse Droogdok Maatschappij gebouwd. Ze heeft de gehele oorlogsperiode letterlijk onder water doorgebracht en is in 1946 in de vaart gekomen als havensleepboot in de Nederlandse haven. Het schip werd verschillende keren van de sloop gered, tot het in 2017 gekocht werd door Rogier Hettich uit Rotterdam. Na een jaar hard werken door tientallen vrijwilligers was het schip op 28 mei 2018, voor het eerst na 25 jaar, weer onder stoom. De Dockyard III was meteen ook de laatste stoomsleper in dagelijkse dienst van Nederland. Het schip is 25 meter lang en 6,3 meter breed. Het heeft een diepgang van 2,65 meter. p>
5. De Hydrograaf: Nederlands stoomschip is publiekslieveling h2>
p>
Het stoomschip Hydrograaf was tot 1962 een hydrografisch opnemingsvaartuig van de Nederlandse Koninklijke Marine. Daarnaast werd het ook gebruikt als koninklijk jacht tijdens de bezoeken van koningin Wilhelmina aan heel wat plaatsen in Nederland. In 1940 week het schip uit naar Engeland en werd het gebruikt als logementschip voor de mijnenveegdienst. Na de oorlog deed het nog dienst tot 1962. “Tijdens Oostende voor Anker vertel ik kinderverhalen aan boord van de Hydrograaf”, vertelt Doris Klausing. “Dit jaar heet mijn verhaal ‘De magische bol van de Mercator’.” p>
3. De Minerva: driemaster uit 1935 zeilt wereld rond h2>
p>
De Minerva werd als zeilende driemaster met hulpmotor in 1935 gebouwd op een Duitse scheepswerf. Ze behoorde tot de laatste zeilende vrachtschepen die gebouwd werden. Sindsdien heeft ze vanuit haar thuishaven Hamburg vele vrachten vervoerd via de kustwateren van Noord-Europa. In 1951 werd een grotere hoofdmotor geplaatst. Deze MAK-Diesel met 180 Pk, lucht gestart en direct omkeerbaar, staat nog altijd in het schip en functioneert nog volledig. Na haar renovatie in 1987 werd het schip Minerva gedoopt. Haar eerste naam destijds was Uwe Ursula. p>
4. Dedockyard III: havensleepboot uit 1946 h2>
p>
De Dockyard III werd in 1941 door de Rotterdamse Droogdok Maatschappij gebouwd. Ze heeft de gehele oorlogsperiode letterlijk onder water doorgebracht en is in 1946 in de vaart gekomen als havensleepboot in de Nederlandse haven. Het schip werd verschillende keren van de sloop gered, tot het in 2017 gekocht werd door Rogier Hettich uit Rotterdam. Na een jaar hard werken door tientallen vrijwilligers was het schip op 28 mei 2018, voor het eerst na 25 jaar, weer onder stoom. De Dockyard III was meteen ook de laatste stoomsleper in dagelijkse dienst van Nederland. Het schip is 25 meter lang en 6,3 meter breed. Het heeft een diepgang van 2,65 meter. p>
5. De Hydrograaf: Nederlands stoomschip is publiekslieveling h2>
p>
Het stoomschip Hydrograaf was tot 1962 een hydrografisch opnemingsvaartuig van de Nederlandse Koninklijke Marine. Daarnaast werd het ook gebruikt als koninklijk jacht tijdens de bezoeken van koningin Wilhelmina aan heel wat plaatsen in Nederland. In 1940 week het schip uit naar Engeland en werd het gebruikt als logementschip voor de mijnenveegdienst. Na de oorlog deed het nog dienst tot 1962. “Tijdens Oostende voor Anker vertel ik kinderverhalen aan boord van de Hydrograaf”, vertelt Doris Klausing. “Dit jaar heet mijn verhaal ‘De magische bol van de Mercator’.” p>
2. Galeon Andalucion: voor de allereerste keer in Belgische haven h2>
p>
Het galjoen Galeon Andalucia zal voor de allereerste keer te zien zijn in een Belgische haven. Dit unieke schip is een replica van het type schepen dat gebouwd werd voor de Spaanse kroon, toen Spanje heerste over de wereldzeeën van de 16de tot de 18de eeuw. Als bewapend koopvaardijschip was het galjoen innovatief in die tijd en uitstekend geschikt om de oceanen te doorklieven. De replica werd gebouwd in 2009. Het galjoen zal aanmeren aan de Cruisekaai en via de Natiënkaai gratis toegankelijk zijn. p>
3. De Minerva: driemaster uit 1935 zeilt wereld rond h2>
p>
De Minerva werd als zeilende driemaster met hulpmotor in 1935 gebouwd op een Duitse scheepswerf. Ze behoorde tot de laatste zeilende vrachtschepen die gebouwd werden. Sindsdien heeft ze vanuit haar thuishaven Hamburg vele vrachten vervoerd via de kustwateren van Noord-Europa. In 1951 werd een grotere hoofdmotor geplaatst. Deze MAK-Diesel met 180 Pk, lucht gestart en direct omkeerbaar, staat nog altijd in het schip en functioneert nog volledig. Na haar renovatie in 1987 werd het schip Minerva gedoopt. Haar eerste naam destijds was Uwe Ursula. p>
4. Dedockyard III: havensleepboot uit 1946 h2>
p>
De Dockyard III werd in 1941 door de Rotterdamse Droogdok Maatschappij gebouwd. Ze heeft de gehele oorlogsperiode letterlijk onder water doorgebracht en is in 1946 in de vaart gekomen als havensleepboot in de Nederlandse haven. Het schip werd verschillende keren van de sloop gered, tot het in 2017 gekocht werd door Rogier Hettich uit Rotterdam. Na een jaar hard werken door tientallen vrijwilligers was het schip op 28 mei 2018, voor het eerst na 25 jaar, weer onder stoom. De Dockyard III was meteen ook de laatste stoomsleper in dagelijkse dienst van Nederland. Het schip is 25 meter lang en 6,3 meter breed. Het heeft een diepgang van 2,65 meter. p>
5. De Hydrograaf: Nederlands stoomschip is publiekslieveling h2>
p>
Het stoomschip Hydrograaf was tot 1962 een hydrografisch opnemingsvaartuig van de Nederlandse Koninklijke Marine. Daarnaast werd het ook gebruikt als koninklijk jacht tijdens de bezoeken van koningin Wilhelmina aan heel wat plaatsen in Nederland. In 1940 week het schip uit naar Engeland en werd het gebruikt als logementschip voor de mijnenveegdienst. Na de oorlog deed het nog dienst tot 1962. “Tijdens Oostende voor Anker vertel ik kinderverhalen aan boord van de Hydrograaf”, vertelt Doris Klausing. “Dit jaar heet mijn verhaal ‘De magische bol van de Mercator’.” p>
1. De Artemis: van walvisvaarder over vrachtschip tot driemaster h2>
De Artemis werd in 1926 in Noorwegen gebouwd voor de walvisjacht en voer tot het eind van de jaren veertig in de noordelijke en zuidelijke Poolzee. In de jaren vijftig werd ze omgebouwd tot vrachtschip en voer ze tussen Azië en Zuid-Amerika. In 2001 kreeg de Artemis nieuwe bezitters, die haar met veel liefde voor details weer transformeerden in een elegant zeilschip. Sindsdien zeilt de Artemis weer in Europese wateren tot meerdere eer en glorie van de Nederlandse zeilvloot. De driemastbark getuigt van een prachtig staaltje zeevaarttraditie en is een graag geziene gast op Oostende voor Anker. p>
2. Galeon Andalucion: voor de allereerste keer in Belgische haven h2>
p>
Het galjoen Galeon Andalucia zal voor de allereerste keer te zien zijn in een Belgische haven. Dit unieke schip is een replica van het type schepen dat gebouwd werd voor de Spaanse kroon, toen Spanje heerste over de wereldzeeën van de 16de tot de 18de eeuw. Als bewapend koopvaardijschip was het galjoen innovatief in die tijd en uitstekend geschikt om de oceanen te doorklieven. De replica werd gebouwd in 2009. Het galjoen zal aanmeren aan de Cruisekaai en via de Natiënkaai gratis toegankelijk zijn. p>
3. De Minerva: driemaster uit 1935 zeilt wereld rond h2>
p>
De Minerva werd als zeilende driemaster met hulpmotor in 1935 gebouwd op een Duitse scheepswerf. Ze behoorde tot de laatste zeilende vrachtschepen die gebouwd werden. Sindsdien heeft ze vanuit haar thuishaven Hamburg vele vrachten vervoerd via de kustwateren van Noord-Europa. In 1951 werd een grotere hoofdmotor geplaatst. Deze MAK-Diesel met 180 Pk, lucht gestart en direct omkeerbaar, staat nog altijd in het schip en functioneert nog volledig. Na haar renovatie in 1987 werd het schip Minerva gedoopt. Haar eerste naam destijds was Uwe Ursula. p>
4. Dedockyard III: havensleepboot uit 1946 h2>
p>
De Dockyard III werd in 1941 door de Rotterdamse Droogdok Maatschappij gebouwd. Ze heeft de gehele oorlogsperiode letterlijk onder water doorgebracht en is in 1946 in de vaart gekomen als havensleepboot in de Nederlandse haven. Het schip werd verschillende keren van de sloop gered, tot het in 2017 gekocht werd door Rogier Hettich uit Rotterdam. Na een jaar hard werken door tientallen vrijwilligers was het schip op 28 mei 2018, voor het eerst na 25 jaar, weer onder stoom. De Dockyard III was meteen ook de laatste stoomsleper in dagelijkse dienst van Nederland. Het schip is 25 meter lang en 6,3 meter breed. Het heeft een diepgang van 2,65 meter. p>
5. De Hydrograaf: Nederlands stoomschip is publiekslieveling h2>
p>
Het stoomschip Hydrograaf was tot 1962 een hydrografisch opnemingsvaartuig van de Nederlandse Koninklijke Marine. Daarnaast werd het ook gebruikt als koninklijk jacht tijdens de bezoeken van koningin Wilhelmina aan heel wat plaatsen in Nederland. In 1940 week het schip uit naar Engeland en werd het gebruikt als logementschip voor de mijnenveegdienst. Na de oorlog deed het nog dienst tot 1962. “Tijdens Oostende voor Anker vertel ik kinderverhalen aan boord van de Hydrograaf”, vertelt Doris Klausing. “Dit jaar heet mijn verhaal ‘De magische bol van de Mercator’.” p>
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier