Special Ad overhandigt cheque van 2.500 euro aan ’t Goede Doel in Rumbeke

Het team van vzw ’t Goede Doel is in de wolken. Uit handen van Patrick Smeets van Special Ad kregen ze een cheque van 2.500 euro. (foto Jos)© (foto Jos)
Het team van vzw ’t Goede Doel is in de wolken. Uit handen van Patrick Smeets van Special Ad kregen ze een cheque van 2.500 euro. (foto Jos)© (foto Jos)
Redactie KW

Vijf jaar geleden werd de organisatie ’t Goede Doel opgericht door Roos Desnouck, Rita Aerens, Hilde Chiers en Brigitte Maddens. Zij helpen minderbedeelde West-Vlaamse gezinnen door onder meer kleren, schoenen en speelgoed gratis weg te geven. Onlangs schonk Special Ad hen maar liefst 2.500 euro: “Een geschenk uit de hemel”, zegt Roos.

“De vzw ’t Goede Doel is ontstaan omdat alle beheerders weten wat het is om in financiële problemen te zitten, dus we kunnen ons perfect inleven in diegenen die nu hetzelfde meemaken”, zegt Roos. “We weten hoe ze zich voelen. De meesten durven namelijk met zo’n probleem niet naar buiten komen, we zijn nu eenmaal te trots om hulp te vragen. Dankzij onze organisatie is die drempel nu veel lager.”

Ondertussen is de organisatie in heel wat regio’s in West-Vlaanderen actief zoals Roeselare, Rumbeke, Harelbeke, Kortrijk, Wervik en Ieper. De vereniging richt zich op zowel mannen, vrouwen alsook kinderen en baby’s.

Paas- en sintfeest

“Maar toch focussen we ons vooral op twee hoofddoelen: een mooi paas- en sinterklaasfeest geven aan kinderen. Normaal gezien maken we een paaswandeling, maar die kon dit jaar niet doorgaan door corona. We hadden wel een alternatief voorzien: we hebben ervoor gezorgd dat de kinderen paaseitjes kregen.”

“We zijn volledig afhankelijk van sponsors en giften”, vertelt Roos. “We hebben er weinig, maar de tweedehandsboetiek De Sleutelhangers uit Ingooigem is een belangrijke sponsor, zij doen heel veel voor ons. Het is een kledingwinkel die ook door vrijwilligers wordt uitgebaat en waarvan de opbrengst integraal naar verschillende goede doelen gaat. Ook Stad Roeselare sponsort ons en daarnaast zijn er enkele sympathisanten die maandelijks een bijdrage storten. Bij speelgoedwinkels Fun en Dreamland kunnen we soms speelgoed krijgen voor een minimumbedrag. We hebben ook een heel goed contact met lingeriewinkel Ohlala in Lendelede. Ieder jaar krijgen we voor valentijn tweedehandslingerie. Op die manier krijgen vrouwen ook eens de kans om iets ‘nieuws’ te dragen, want aangezien ze eerst voor hun kinderen willen zorgen, zetten ze zichzelf altijd op de laatste plaats. Bovendien willen we hen graag met Moederdag extra in de bloemetjes zetten door juwelen te schenken. Voor Vaderdag zijn we ondertussen ook al aan het zoeken voor een bepaalde actie, want er zijn natuurlijk ook een heleboel alleenstaande papa’s die het financieel niet gemakkelijk hebben.”

Facebookgroep

De goederen die het team van ’t Goede Doel binnenkrijgt, worden gesorteerd in een opslagplaats in Rumbeke. Vervolgens maken ze foto’s en, om de privacy van de mensen te bewaren, komen die in een besloten Facebookgroep terecht. “Mensen kunnen een verzoek indienen om lid te worden, maar uiteraard vragen we eerst minimale persoonlijke informatie op, want we willen niet dat er misbruik van gemaakt wordt.”

“Vandaag zijn er veel mensen die niet ‘leven’, maar moeten ‘overleven’”

Op 8 april overhandigde Patrick Smeets van Special Ad een cheque van 2.500 euro: “Met Special Ad helpen wij non-profitorganisaties aan vervoer, zoals scholen, gemeenten en zorgcentra voor mindervaliden. Daarnaast schenken wij per project 2.500 euro aan een lokaal goed doel”, aldus Patrick Smeets.

Speelgoed

Uiteraard was het team ontzettend blij en dankbaar met deze cheque: “De gift van Patrick was een geschenk uit de hemel, zeker nu in coronatijd: 2.500 euro! Wie geeft dat nog tegenwoordig? Dit is echt een droom die uitkomt. We zullen dat bedrag gebruiken voor de aankoop van nieuw speelgoed. Meestal geven we tweedehandsspeelgoed aan kinderen en dat is natuurlijk beter dan niets, maar de druk van de reclame, die alle nieuwste snufjes promoot, mag niet onderschat worden.”

“Het geeft een warm gevoel dat we al zoveel hebben kunnen doen voor zoveel kinderen. Heel weinig mensen beseffen dat er nog altijd kinderen in de omgeving zijn die niet eens een cadeautje voor Pasen of Sinterklaas kunnen krijgen. Vandaag zijn er veel mensen die niet ‘leven’, maar moeten ‘overleven’, ze moeten iedere euro omdraaien. Als wij tenminste iets van kledij kunnen schenken, kunnen ze het geld dat ze wel hebben gebruiken om iets essentieels te kopen, voeding bijvoorbeeld.” (Sofie Missiaen)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier